گزارش تفضيلي پيك مهارت آنلاين از برگزاري جلسه شوراي عالي اشتغال؛ بررسي ظرفيت هاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور

کد خبر: 1116 تاریخ انتشار: 1394/09/15 13:30:32
نمایش: 1479
اخبار

هفتاد و سومين جلسه شوراي عالي اشتغال، روز سه شنبه مورخ 10/9/94 به رياست حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني در دفتر رياست جمهوري برگزار شد.

ارائه وضعيت اشتغال و بازار كار، بسته سياستي اشتغال براي دوره ركود و پس از ركود، ارائه الگوي توسعه كسب و كارهاي خرد و كوچك اقتصادي، بررسي الزامات نهادي و ساختاري – اكوسيستم بنگاه هاي اشتغال زا - و نيازمندي هاي اجرايي از محورهاي جلسه مذكور بودند.

با توجه به حضور دكتر كورش پرند، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در جلسه مذكور، گزارش جلسه شوراي عالي اشتغال با تأكيد بر ظرفيت هاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در خصوص دستور كار و مصوبات اين جلسه درگفت و گوي پيك مهارت آنلاين با وي بررسي شد.

 

گزارش تفضيلي پيك مهارت آنلاين از برگزاري جلسه شوراي عالي اشتغال در دو بخش تدوين شده است در ادامه توجه شما را به بخش نخست گزارش ياد شده جلب مي كنيم.

بخش اول 

لطفا مخاطبان را در جريان موضوعات مورد تأكيد رييس جمهور در جلسه مذكور قرار دهيد.

رييس جمهور محترم با مطرح كردن اين سؤال كه آمار واقعي بيكاري چيست، نسبت به طراحي

سيستمي براي شناسايي واقعي بيكاران- اين كه واقعاً در كشور ما چقدر بيكار وجود دارد- تأكيد كرد. ايجاد يك سيستم آمارگيري در كشور كه از زمان تولد تا فوت را به طور كامل ثبت كند از ديگر تأكيدات دكتر روحاني بود.

در همين راستا سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با توجه به اينكه پورتال جامع آموزش هاي فني و حرفه اي را در سال هاي اخير طراحي و پياده سازي نموده است، ظرفيت هاي خوبي را براي همكاري در

راه اندازي سيستم جامع اطلاعات حوزه اشتغال دارد. اين پورتال در فاز اول مي تواند آمار كارجويان خواستار مهارت آموزي را جمع آوري و تحليل نمايد.

تأكيدات رييس جمهور براي كاهش نرخ بيكاري در كشور چه بودند؟

در هفتاد و سومين جلسه شوراي عالي اشتغال، دكتر روحاني اقدام براي كاهش و تك رقمي كردن نرخ بيكاري در كشور را مورد تأكيد قرار داد و لزوم هدف گذاري صحيح براي دستيابي به اين هدف را ضروري عنوان كرد و بيان داشت: سياستگذاري و هدف گذاري در حرفه هاي شغلي و اجراي درست آن باعث حركت مردم به سمت شغل مورد نظر مي شود و در صورتي كه ما در اين مسير درست حركت كنيم خود مردم در امر اشتغال مشاركت مي كنند.

توسعه مشاغل خانگي و به ويژه با استفاده از ظرفيت زنان خانه دار از ديگر تأكيدات رييس محترم جمهور بود.

 

بيكاري دانش آموختگان دانشگاهي يكي از معضلات مهم در حوزه اشتغال كشور مي باشد، آيا در جلسه مذكور شوراي عالي اشتغال به اين موضوع پرداخته شد؟

دكتر روحاني عدم تطابق رشته هاي دانشگاهي با بازار كار كشور را يكي از عوامل بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي عنوان كرد. وي با تأكيد بر ضرورت پيوند دانشگاه ها با بنگاه هاي اقتصادي ، صنعتي و دانش بنيان بيان داشت: دانشگاه ها بايد متناسب با نياز و ظرفيت هاي اشتغال نسبت به جذب دانشجو در رشته هاي مختلف اقدام كنند و در اين مسير نيازهاي آينده كشور را به درستي پيش بيني كنند و باتوجه به آن ، نيروي متخصص تحت آموزش قرار گيرد.

رييس جمهور محترم با اشاره به اين موضوع كه بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي يكي از مسائل اصلي كشور مي باشد برنامه ريزي براي دانشجويان از سال اول تحصيلي و اين كه مشخص باشد، هر دانشجو بعد از فارغ التحصيلي در چه زمينه اي فعاليت خواهد كرد را امري ضروري عنوان كرد.

دكتر حسن روحاني با بيان اين مطلب كه در كشورهاي توسعه يافته تمايل به اخذ مدرك كارشناسي ارشد و دكترا به علت فراهم بودن شرايط اشتغال پايين مي باشد، بيان داشت: اين در حالي است كه در كشور ما ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا بسيار بالا است و با فراهم كردن زمينه هاي اشتغال فارغ التحصيلان اين تقاضا پايين مي آيد.

وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري هم در جلسه مذكور با اشاره به مسئله عدم تطابق نظام آموزشي كشور به ويژه نظام آموزش عالي با بازار كار اظهار داشت: طرح آمايش سرزمين توسط اين وزارتخانه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده است كه در صورت تصويب ، مشكل عدم تطابق رشته هاي دانشگاهي با بازار كار حل مي شود.

در اين راستا سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بعنوان پل بين دانشگاه و بازار كار در خصوص اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي چه اقدامي انجام داده است؟

- سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اجراي طرح ارتقاء شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با رويکرد رفع نياز بازار کار کشور به نيروي متخصص (طرح شاداب)، مصوب جلسه 3/9/93 شوراي عالي اشتغال را با تمركز بر دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي در دستور كار خود قرار داده است.

در راستاي سياست هاي رييس محترم جمهور و به تبع آن وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ارتقاي شايستگي هاي حرفه اي و توانمندسازي فارغ التحصيلان دانشگاهي از طريق اجراي طرح هاي كارورزي ، كارآموزي به شيوه نوين، ايجاد مراكز SCD (مراكز توسعه شايستگي دانشجويان)، ارتباط بين مراكز رشد و مراكز آموزش فني و حرفه اي كشور در طرح شاداب دنبال مي شود.

در راستاي اجراي طرح كارورزي دانش آموختگان دانشگاهي، دستورالعمل اجرايي نحوه صدور مجوز و اجراي دوره در واحدهاي كارورزي و توسعه مهارت براي آماده سازي زيرساخت ها و اجراي كامل طرح كاروزي دانش آموختگان دانشگاهي تدوين و براي اجرا ابلاغ شده است و در حال حاضر طرح كارورزي براي دانش آموختگان دانشگاهي به طور آزمايشي و پايلوت در استان هاي گلستان و قزوين در حال اجرا است و به زودي در استان هاي ايلام، كردستان، خراسان شمالي،كهگيلويه و بوير احمد، سيستان و بلوچستان و لرستان اجرايي مي شود.

همچنين سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور مي تواند با استفاده از پتانسيل هاي هر دو بخش دولتي و غير دولتي خود که تقريبا در سراسر کشور توزيع شده اند، به عنوان پل واسط بين دانشگاه و محيط کار عمل کرده و نسبت به اجراي آموزش هاي نرم و سخت ذکر شده در طرح جديد کارآموزي دانشجويان با هماهنگي دانشگاه اقدام نمايد.

طرح کارآموزي به صورت پايلوت براي دانشجويان رشته مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي سهند با همکاري دانشگاه و اداره کل آموزش فني و حرفه اي آذربايجان شرقي بر اساس آموزش هاي مهارتي اجرا شده است و در مرحله اول بيش از 200 نفر از دانشجويان دوره كارآموزي خود را طي كرده اند.

 

به گزارش پيك مهارت آنلاين، دكتر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، دكتر نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري، فريدون، دستيار ويژه رييس جمهور، شهيدي، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران ،خانم مولاوردي، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، سلطاني فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس جمهور، دكتر علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دكتر فاني، وزير آموزش و پرورش، دكتر طيب نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي، مهندس نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، دكتر هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ، مهندس حجتي، وزير جهاد كشاورزي، دكتر فرهادي، وزير علوم تحقيقات و فن آوري،دكتر رحماني فضلي، وزير كشور، مهندس چيت چيان، وزير نيرو، دكتر نيلي، مشاور اقتصادي رئيس جمهور،دكتر نجفي ، مشاور اقتصادي رئيس جمهور ، سيد صفدر حسيني، رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي ،دكتر سيف، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي، رضوي معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور رياست جمهوري، دكتر پرند معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، دكتر طائي معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دكتر منصوري مشاور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دكتر نوراله زاده مدير عامل صندوق كارآفريني اميد، فتاح ، رييس كميته امداد امام خميني (ره) از شركت كنندگان هفتاد و سومين جلسه شوراي عالي اشتغال بودند.

بخش دوم 

وضعيت اشتغال و بازار كار يكي از محورهاي اصلي مورد بررسي در هفتاد و سومين جلسه شوراي عالي اشتغال بوده است، لطفا مخاطبان را در جريان موارد ارائه شده در اين زمينه قرار دهيد.

در اين خصوص دكتر علي ربيعي وزير محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دو مشخصه از بازار كار را مطرح كردند. مشخه اول جمعيت فعال كشور و جمعيت شاغل در سال 1393 بود كه طبق طرح آمارگيري نيروي كار در سال 1393 جمعيت فعال 23 ميليون و 800 هزار نفر و جمعيت شاغل 21 ميليون و سيصد هزار نفر بوده است .

مشخصه دوم پيش بيني جمعيت كشور در سال 1400بود كه طبق گزارش ارائه شده توسط دكتر علي ربيعي در سال 1400جمعيت فعال كشور 35 ميليون نفر و جمعيت شاغل 31ميليون و 500 هزار نفر تخمين زده شده است.

همچنين در بررسي وضعيت بازار كار كشور وزير محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعي به جمعيت 63 ميليون نفري در سن كار كشوركه جمعيت فعال و غير فعال را شامل مي شوند اشاره كرد و بيان داشت: در جمعيت غيرفعال كشور 5 ميليون و 700 هزار نفر داراي تحصيلات عالي دانشگاهي مي باشند.

 با توجه به اين كه بسته سياستي اشتغال براي دوره ركود و پس از ركود از موضوعات اصلي اين جلسه شوراي عالي اشتغال مي باشند، موارد مطرح شده در اين خصوص را بيان كنيد.

- دكتر منصوري، مشاور محترم وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با ارائه رويكردهاي مختلف در سياستگذاري براي اشتغال به تبيين سياست هاي محوري اشتغال پرداخت.

- ايجاد اشتغال بدون رشد، فقدان و كمبود توأمان رشد و اشتغال، رشد فراگير (رشد اقتصادي همراه با اشتغال) و رشد بدون اشتغال از رويكردهاي مختلف به سياستگذاري اشتغال ذكر شد كه بر اين اساس در رويكرد دولت به بحث اشتغال، بايستي به رشد اقتصادي كوتاه مدت يعني رويكرد رشد فراگير توجه شود.

آقاي منصوري مهم ترين فاكتورهاي كاهنده ظرفيت اشتغال در كشور را در سه جهت تقاضا، عرضه و زيرساخت هاي نهادي عنوان كرد.

 برنامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در بسته سياستي اشتغال چيست؟

الگوي آموزش بازار محور- آموزش، توليد، بازاريابي و فروش- الگوي آموزشي جديدي است که از دو سال پيش توسط سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور با همكاري معاونت توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، صندوق کارآفريني اميد، كميته امداد امام خميني(ره) و مشاركت كارآفرينان اجرا مي شود. اين الگوي آموزشي آموزش هاي قبل، حين و بعد از توليد را در بر مي گيرد.

در همين راستا رييس كميته امداد امام خميني(ره) در گزارش خود از توانمندسازي و اشتغال مددجويان بيان داشت: كميته امداد با همكاري معاونت توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، يكصد هزار شغل در سال گذشته ايجاد كرده است واين توان وجود دارد كه با تخصيص اعتبارات مورد نياز با كمك سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور تا 300 هزار شغل هم ايجاد شود.

 لطفاً بفرماييد، چه مواردي در زمينه نيازمندي هاي اجرايي در حوزه كسب و كار مطرح شد؟

براساس اين گزارش ارائه شده در حال حاضر نگاه به كسب و كارها در حوزه خرد و غير رسمي با نگاه اشتغال و معيشت مي باشد مانند صنايع دستي تأكيد شد كه بايستي در حوزه كسب و كار به سمت رقابت پذيري به جاي اشتغال و رسمي به جاي غير رسمي نگاه داشته باشيم. بعنوان مثال حوزه هاي توريسم يا دارويي حوزه هاي كاري خوبي براي اين رويكرد هستند.

در حال حاضر در 6 استان كردستان، سمنان، كرمان، كرمانشاه، خراسان رضوي، خوزستان، مطالعه اي در اين زمينه صورت گرفته است و سهم اشتغال و بنگاه غير رسمي در اقتصاد كشور در حال حاضر 57 درصد

مي باشد.

وي در ادامه گزارش نيازمندي هاي اجرايي حوزه كسب و كار پيشنهاد ايجاد محيط مقرراتي مناسب براي انتقال از اشتغال غير رسمي به رسمي، به رسميت شناختن ظرفيت حفظ وايجاد اشتغال در بخش غير رسمي در سياستگذاري را بعنوان نيازهاي كشور مطرح شد.

از ديگر پيشنهادات ارائه شده در گزارش مذكور براي تحول ساختاري در اشتغال كشور داشتن برنامه هاي كوتاه ، ميان، بلند مدت بود كه در كوتاه مدت حركت از اشتغال هاي غير رسمي به رسمي، در ميان مدت حركت به سمت صنعت كارخانه اي و در بلند مدت حركت به سمت صنعت خدمات و دانش بنيان بايد صورت گيرد.

 

اشتغال روستاييان يكي از بحث هاي مورد توجه دولت در حوزه اشتغال مي باشد آيا در جلسه مذكور به اين موضوع پرداخته شد؟

يكي ديگر از مشكلات در خصوص اشتغال، موضوع اشتغال روستاييان است كه به ويژه كمبود فيزيكي منابع آب (روش اشتباه استفاده از منابع آب، الگوي اشتباه كشت ) باعث مهاجرت روستائيان و حاشيه نشيني شده است، رييس جمهور محترم در اين راستا ارائه راهكارهاي فوري و بحث حركت دانش بنيان ها به روستاها را تأكيد كردند.

 

آيا سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور براي اشتغال روستاييان برنامه اي دارد؟

طرح توانمندسازي و آموزش هاي مهارتي روستاييان، عشاير و مناطق محروم و مرزي کشور با رويکرد اشتغال پايدار، مصوب جلسه 4/9/1393 شوراي عالي اشتغال در اولويت برنامه هاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور قرار گرفته است. اين طرح در 8 گام اساسي شامل: نيازسنجي و امکان سنجي، برنامه ريزي آموزشي و تعيين شيوه ارائه آموزش تدوين و بازنگري استانداردهاي آموزشي، منابع آموزشي و کمک آموزشي، جذب، تربيت و يا تامين مربي، آماده سازي فضا و تجهيزات آموزشي، مشاوره آموزشي و هدايت شغلي جامعه هدف، ثبت نام از کارآموزان، اجراي دوره هاي آموزشي، سنجش کارآموزان با برگزاري آزمون تئوري و عملي و صدور گواهينامه مهارتي به قبول شدگان و ارزيابي اثربخشي طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها جهت بهبود فرآيند اجرايي طرح انجام مي شود.

 

مهم ترين مصوبات هفتاد و سومين جلسه شوراي عالي اشتغال چه بودند؟

در جلسه مذكور مصوب شد تا دستگاه ها و وزارتخانه هاي مختلف پيشنهادها و برنامه هاي خود را براي ايجاد اشتغال تدوين كرده و به دبيرخانه شوراي عالي اشتغال ارائه دهند.

آيا سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مشاركتي در اين موضوع خواهد داشت؟

البته؛ با توجه به اين كه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور يكي از سازمان هاي تابعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است كه در امر توانمندسازي كارجويان و نيروي كار نقش مهمي را ايفا مي كند، بنابراين اين سازمان نيز كميته ويژه اي را براي مشاركت فعال در برنامه هاي اشتغال تشكيل مي دهد.

 

به گزارش پيك مهارت آنلاين، دكتر نوبخت، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، دكتر نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري، فريدون، دستيار ويژه رييس جمهور، شهيدي، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران ،خانم مولاوردي، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، سلطاني فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس جمهور، دكتر علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دكتر فاني، وزير آموزش و پرورش، دكتر طيب نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي، مهندس نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، دكتر هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ، مهندس حجتي، وزير جهاد كشاورزي، دكتر فرهادي، وزير علوم تحقيقات و فن آوري،دكتر رحماني فضلي، وزير كشور، مهندس چيت چيان، وزير نيرو، دكتر نيلي، مشاور اقتصادي رئيس جمهور،دكتر نجفي ، مشاور اقتصادي رئيس جمهور ، سيد صفدر حسيني، رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي ،دكتر سيف، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي، رضوي معاون توسعه روستايي و مناطق محروم كشور رياست جمهوري، دكتر پرند معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، دكتر طائي معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دكتر منصوري مشاور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، دكتر نوراله زاده مدير عامل صندوق كارآفريني اميد، فتاح ، رييس كميته امداد امام خميني (ره) از شركت كنندگان هفتاد و سومين جلسه شوراي عالي اشتغال بودند.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها