برگزاري دوره آموزشي کشت هيدروپونيک گياهان دارويي براي اولين بار در کشور در مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرکرد

برگزاري دوره آموزشي کشت هيدروپونيک گياهان دارويي براي اولين بار در کشور در مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرکرد

برگزاری دوره آموزشی کشت هیدروپونیک گیاهان دارویی برای اولین بار در کشور در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرکرد

کد خبر: 1419 تاریخ انتشار: 1395/07/06 09:04:23
نمایش: 3041
اخبار
به گزارش روابط عمومي اداره کل به نقل از روابط عمومي مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرکرد دوره آموزشي کشت هيدروپونيک گياهان دارويي با تدوين استاندارد آموزشي آن براي اولين بار در کشور در اين مرکز آموزش فني و حرفه اي برگزار گرديد.
بهزاد وهابي رئيس مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرکرد گفت : کشت کار هيدروپونيک گياهان دارويي کمياب شغلي است از گروه کشاورزي  و از حرفه امور باغي و زراعي که با زراعت کار زعفران، توليد کننده گياهان داروئي و مدير گلخانه هاي هوشمند هيدروپونيک در ارتباط مي باشد.
وي افزود اين شغل داراي شايستگي هايي از قبيل: شناسايي گونه هاي گياهي کمياب، تکثير آن ها، کشت و پرورش گياهان داروئي در سيستم هيدروپونيک و شرايط گلخانه­اي مي باشد.
وهابي اضافه کرد: فرد در اين شغل با مديريت دقيق شرايط و سيستم تغذيه­اي هيدروپونيک امکان رسيدن به حداکثر توليد با حداقل نهاده را امکان پذير خواهد نمود.
پروانه محقق دکتراي کشاورزي و مربي اين رشته در مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرکرد در خصوص معرفي اين رشته گفت:
کشت هيدروپونيک يا آبکشت شيوه کشت بدون خاک مي‌باشد که در اين نوع کشت متخصصان نيازهاي غذايي گياه را اندازه‌گيري کرده و به جاي خاک با استفاده از آبي که به گياه داده مي‌شود با افزودن عناصر ماکرو و ميکرو و نگهداشتن گياه توسط مواد نگهدارنده بي‌اثر مانند پرليت عملاً نياز به خاک منتفي مي‌شود.
وي با اشاره به اهميت اين رشته آموزشي بيان داشت: تدوين استاندارد و سرفصل آموزشي براي اين رشته در سال گذشته با همکاري جمعي از مربيان رشته کشاورزي مرکز آموزش فني و حرفه اي شهرکرد صورت گرفت و آموزش آن براي اولين بار در کشور در اين مرکز در حال برگزاري مي باشد.
محقق برخي از اهداف کشت هيدروپونيک را شامل موارد ذيل نام برد: کشت گياهان در تمامي فصول و نداشتن محدوديت کشت براي گياهان گوناگون، صرفه جويي قابل ملاحظه در مصرف آب در مناطق که آب کمياب است، بازده بيشتر در توليد سبزيجات و گلهاي خارج از فصل درگلخانه، کيفيت بهتر محصولات ، کاهش ميزان ابتلا به بيماريهاي خاکزي و انگلي گياهان،  کاهش هزينه نيروي انساني به علت حذف عملياتي که به خاک مربوط مي شود.
وي در پايان بيان داشت: با توجه به استقبال خوب دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته کشاورزي از اين مهارت مي توانيم آموزش هايي تکميلي اين رشته را با جذب امکانات آموزشي مورد نياز و دلگرمي بيشتر ارائه دهيم.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها