
	به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، طرح قطب بندی آموزش های کشاورزی به منظور هدفمند نمودن آموزش های کشاورزی، افزایش بهره وری آموزش و توجه به محصولات اساسی کشاورزی استان های کشور در سال 1389 تهیه و از ابتدای سال 1390 به اجرا در آمده است. در این طرح توانمندی های تولید کشاورزی استان های کشور در بیش از 40 محصول اساسی کشاورزی مشخص گردید. بر این اساس 5 استان کشور به عنوان قطب های اصلی کشاورزی و تعداد 21 استان به عنوان قطب یک یا چند محصول اساسی کشاورزی شناخته شدند. به منظور هدفمندی بیشتر آموزش های کشاورزی و روستایی مقرر گردید 25 درصد آموزش های روستایی در استان های قطب اصلی و 10 درصد آموزش های روستایی در
	 استان هایی که قطب یک یا چند محصول کشاورزی هستند به حرفه های مرتبط با محصولات حایز رتبه ی هر یک از استان ها تعلق گیرد.
	-    قطب بندی ملی (فاز اول طرح)
	-    شناسایی و تعیین سه استان برتر در زمینه هریک از 44 محصول مهم و اساسی کشور
	-    تعیین تعهد برابر 25 درصد از کل تعهدآموزش روستایی برای 5 استان قطب کشاورزی (گروه الف)
	-    تعیین تعهد برابر 10درصد از کل آموزش روستایی برای استان های (گروه ب)
	-    قطب بندی استانی(فاز دوم طرح)
	-    تهیه و ابلاغ شیوه نامه شناسایی محصولات استانی در آذرماه 1391 بر اساس این شیوه نامه تعداد 5 محصول حایز اهمیت استانی توسط مناطق شناسایی و توسط ستاد تایید می گردد. همچنین 
	مقرر شد 5 درصد آموزش های روستایی در سال آینده به این طرح تعلق گیرد.
	
	* مهم ترین اقدامات در راستای قطب بندی:
	شناسایی استانداردهای آموزشی مرتبط با هر یک از محصولات مطرح شده در طرح و تهیه بانک اطلاعات مجموعه استانداردهای مرتبط به تفکیک استان های کشور،    
	- ساماندهی قطب بندی کشاورزی در پورتال سازمان (به نحوی که امکان انجام تغییرات مورد نیاز و دریافت هرگونه گزارش فراهم شود)،
	- پیگیری ارتباط با دستگاه های اجرایی دولتی برای یکپارچه سازی آموزش های کشاورزی و استفاده از ظرفیت های آنها در جهت توسعه آموزش های روستایی (با عقد تفاهم نامه با بسیج سازندگی- نظام صنفی کارهای کشاورزی و بنیاد شهید)،
	- مهندسی مجدد الگوهای آموزشی و پیشنهاد الگوهای جدید در جهت افزایش سطح پوشش مهارت آموزی مانند آموزش بازار محور و.