در راستای توسعه و بهبودآموزش های مهارتی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام به تدوین الگوهای آموزشی جدید نموده است.

کد خبر: 287 تاریخ انتشار: 1391/11/13
نمایش: 2599
اخبار

 

این الگوها در بخش آموزش های دولتی شامل موارد زیر می باشد:
دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی
در راستای اجرای نظام آموزش مهارت و فناوری، آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی از طریق 
پودمان های آموزشی اجرا می شود. این آموزش ها به منظور همسویی با تحولات جهانی در زمینه ی آموزش های مهارتی و ایجاد زمینه ی ارتقای منابع انسانی در قالب دوره های پودمانی اجرا می شود که تکمیل این پودمان ها منجر به مدرک و مقطع تحصیلی می شود. 
این دوره ها در قالب دستورالعمل نحوه تدوین استانداردهای آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، طراحی شده اند و در سال 1391 تعداد 25 دوره در دفتر طرح و برنامه های درسی با حضور خبرگان حرفه ای طراحی گردیده که تاکنون از این تعداد 18  دوره در شورای برنامه ریزی درسی سازمان به تصویب رسیده است.
 آموزش های مجازی و شبیه سازی
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با استقرار سامانه ی آموزش الکترونیکی نسبت به برگزاری دوره های آموزش مجازی و شبیه سازی و همچنین بهره برداری از این سامانه در قالب ابزار کمک آموزشی در 
خوشه های صنعت،  کشاورزی و خدمات در آموزش های حضوری اقدام می نماید.
این آموزش ها شامل استانداردهای آموزشی سازمان و همچنین آموزش های آزاد که بیشتر جنبه ی عمومی دارند می باشند. در همین راستا این سازمان، برگزاری دوره های آموزش مجازی و شبیه سازی را برای کشورهای جهان اسلام در برنامه کار خود دارد.
تولید و اجرای 7 عنوان دوره یادگیری الکترونیکی ویژه آموزش کارکنان، تولید 14 عنوان محتوای آموزش مجازی، طراحی و تولید 2 عنوان دوره آموزشی به صورت شبیه سازی از جمله اقدامات عملی در این زمینه است. 
الگوی آموزش بازار محور؛ آموزش، تولید، بازاریابی و فروش
- در راستای تحقق شعار سال  1391 و مقابله با تحریم ها همگام شدن با تمهیدات سازمان در وضعیت اقتصاد مقاومتی، افزایش اثربخشی و کارآیی و ارتقای بهره وری آموزشهای مهارتی، حل معضل بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش بیکاری پنهان، حفظ اشتغال روستاییان و رشد و توسعه مشاغل خانگی، ارایه آموزش مبتنی بر محیط کار و افزایش اعتماد به نفس کارآموزان به دلیل مواجه شدن با محیط واقعی کار و افزایش انگیزه کارآموزان از طریق کسب درآمد در حین آموزش برای آنها مدل آموزشی جدیدی با عنوان مدل آموزش بازار محور، آموزش، تولید، بازاریابی و فروش طراحی گردیده است. 
- دستورالعمل اجرایی این مدل آموزشی با مشارکت 10 استان کشور (استان های زنجان ، مازندران، گیلان، اردبیل، کردستان، تهران، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و البرز) نهایی شد و 
تا کنون بیش از 80 رشته-محل متناسب با مدل آموزشی بازار محور توسط ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای کشور شناسایی و برنامه ریزی آموزشی برای اجرای آن ها صورت گرفته است. 
آموزش به روش استاد- شاگردی نوین 
روش آموزش استاد- شاگردی نوین با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری که سال 0931 را به عنوان سال جهاد اقتصادی نام گذاری فرمودند و با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با 
فناوری های روز و همچنین استمرار و تثبیت مشاغل موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل سنتی،
 صنایع دستی و مشاغل خانگی با استفاده از ظرفیت بخش های غیر دولتی در توسعه ی آموزش های مهارتی و در اجرای نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب مورخ 1/8/1390 هیأت وزیران، نیز قانون برنامه پنجم توسعه برای استفاده از ظرفیت های آموزشی محیط کار واقعی و در راستای اجرای سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور توسعه ی الگوهای آموزشی با اهداف زیر اجرا می گردد:
- کسب تجربه ی و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آماده سازی شاگردان برای اشتغال و کارآفرینی،
- ارتقای توانمندی های حرفه ای معطوف به نیاز های بازار کار،
- ایجاد انگیزه و ارتقای خودباوری کارآموز با مشاهده محیط کار واقعی،
- هماهنگ نمودن آموزش های مهارتی و روز آمد کردن استانداردهای آموزشی با تحولات فنی بازار کار،
- حرکت به سمت برقراری عدالت در آموزش های مهارتی در مناطقی که امکان ایجاد مراکز آموزشی مقدور نمی باشد،
- حرکت به سمت کاهش تصدی گری های دولت و استفاده حداکثری از ظرفیت های غیر دولتی در ارایه ی 
آموزش های مهارتی،
- حفظ و تقویت مشاغل سنتی و صنایع دستی،
- تدوین استانداردهای آموزشی جدید با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی.
اقدامات انجام شده:
- نظر خواهی از اداره کل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی از بعد قوانین کار و تأمین اجتماعی،
- هماهنگی با شعبه پانزدهم دیوان عدالت اداری جهت بررسی موانع قانونی طرح استاد – شاگردی،
- تشکیل شورایی با حضور خبرگان و عوامل اجرایی و تدوین نهایی دستورالعمل اجرایی آموزش به روش استاد- شاگردی نوین و ارسال به استان ها برای اجرا.
 مشاغل خانگی
با عنایت به ماده 10 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و مواد 11 و 12 دستورالعمل اجرایی قانون مذکور و با توجه به رسالت آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، همچنین همسو شدن اهداف و 
برنامه های دستگاه های اجرایی، وظیفه ی توسعه ی مهارت آموزی در بحث مشاغل خانگی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سپرده شده است.
- تشکیل کمیته ی راهبردی آموزش مشاغل خانگی، شناسایی 305 حرفه مشاغل خانگی و تدوین 297 استاندارد آموزشی، تهیه ی دفترچه دوره های آموزش مشاغل خانگی، عقد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی مرتبط، طراحی و تدوین الگوی آموزش از راه دور ویژه مشاغل خانگی، تهیه فیلم های آموزشی برای 20 رشته از رشته های مشاغل خانگی، تهیه محتوای آموزش مجازی برای 18 رشته از حرفه های مشاغل خانگی و ... از جمله اقدامات این سازمان در زمینه ی مشاغل خانگی بوده است.
- این سازمان بالغ بر 4000 دوره آموزشی را در زمینه ی مشاغل خانگی اجرا نموده است.
- مجوزهای صادر شده برای ایجاد مشاغل خانگی بر اساس آمار استان ها حدود 88 هزار و 342 مجوز 
می باشد.
 اجرای طرح ملی مهندسان فردا با رویکرد آموزش مسئله محور
سازمان به منظور آموزش مهارت های عملی به عنوان پایه و اساسی برای توانمندسازی نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآفرین و همچنین ایجاد زمینه های اشتغال قبل از ورود به دانشگاه، طرح ملی آموزش مهندسان فردا با رویکرد مسئله محور را در چندین حرفه مهارتی تدوین و برای اجرا به استان ها ابلاغ نموده است. این آموزش ها برای دانش آموزان دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و همچنین سایر نوجوانان و جوانان جویای مهارت از تابستان امسال آغاز شده است. این آموزش ها در رشته هایی همچون رباتیک، ساخت هواپیماهای مدل، ساخت زیردریایی، رایانه، انیمیشن و متحرک سازی، طراحی سایت، بورس و تجارت الکترونیک، کمیکار، تولید قطعات پلاستیک و کامپوزیتی، سازه های ماکارونی، گیوه بافی، عروسک سازی و ... برگزار می شود.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها