تدوین و تصویب قوانین آیین نامه ها و شوراهای راهبردی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

کد خبر: 288 تاریخ انتشار: 1391/11/13
نمایش: 2637
اخبار

 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، قوانین و آیین نامه های زیر با تکیه بر اسناد بالادستی و در راستای نیل به اهداف آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال 1391، تدوین و به تصویب رسیده است. 
* تصویب مواد زیر در قانون برنامه ی پنجم توسعه
ماده 12: دولت مکلف است به منظور گسترش شایستگی حرفه‎ای از طریق افزایش دانش و مهارت با نگرش به انجام کار واقعی در محیط، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقا و توانمندسازی سرمایه‎های انسانی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی و حرفه‎ای برای جوانان و ارتقای جایگاه آموزش های فنی و حرفه‎ای برای نظام آموزش فنی و حرفه‎ای و علمی- کاربردی کشور اعم از رسمی، غیررسمی و سازمان نایافته، ظرف یک سال از تاریخ تصویب این قانون در محورهای زیر، سازوکارهای لازم را تهیه و با پیش‎بینی الزامات مناسب اجرا کند.
بند واو ماده491: آموزش فنی و حرفهای مستمر روستاییان با هدف توانمندسازی برای ارایه و استفاده از خدمات نوین و مشارکت در فعالیت های صنعتی و بهبود کیفیت تولیدات.
بخش 3 از بند الف ماده 591: بهرهگیری بهینه از فرصت خدمت وظیفه عمومی برای ارتقاء دانش، مهارت، ارتقاء منزلت اجتماعی جامعه هدف درخصوص مبانی و ارزش های اسلام و انقلاب با تکیه ی ویژه بر دیدگاه ها و سیره ی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ارتقای معنویت، انضباط اجتماعی، تقویت تعاملات سازنده و مهارت های حرفهای و افزایش ظرفیت بهکارگیری تخصصی سربازان وظیفه و غنیسازی شغلی و ارتقای معیشت و منزلت اجتماعی آنان و نیز استفاده ی بهینه از مشمولان در سازندگی کشور.
* سیاست های کلی اشتغال
بند 2 : سیاست های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی): آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقای توان کارآفرینی با مسؤولیت نظام آموزشی کشور (آموزش و پرورش، آموزش فنی و حرفهای و آموزش عالی) و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاههای اقتصادی برای استفاده از ظرفیت آن ها. 
* قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی مصوب مجلس شورای اسلامی: 
ماده 01– وزارت کار و امور اجتماعی موظف است با هماهنگی سایر دستگاه های مسؤول،  آموزش های مهارتی و فنی مورد نیاز صاحبان کسب و کار خانگی را به تناسب بازار کار، معین و به تصویب ستاد برساند. 
* نظام جامع مهارت و فناوری
در راستای ماده 21 برنامه پنجم توسعه نظام جامع مهارت و فناوری با سه زیر نظام
1)نظام آموزش مهارت و فناوری، 2) نظام صلاحیت حرفه ای و 3) نظام شرایط  احرازاشتغال به منظور هدایت، سیاستگذاری، یکپارچه سازی، انسجام بخشی و برنامه ریزی در حوزه های مرتبط با مهارت و فناوری تدوین شده است. 
 اهداف طراحی و اجرای نظام جامع مهارت وفناوری:
- ارتباط بین آموزش های مهارت و شایستگی و نیاز بازار کار، هم راستا نمودن نظام آموزش مهارتی با توجه به نقشه جامع علمی کشور، شبکه سازی ذی نفعان فعال در نظام آموزش مهارتی، افزایش ظرفیت رقابت پذیری بنگاههای اقتصادی و موسسات و مراکز آموزشی، توسعه توانمندی های نوآوری و فناوری ملی، توسعه آموزش های مجازی و الکترونیکی. 
* طراحی و استقرار نظام آموزش مهارت و فناوری
در راستای اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای ماده 12 قانون برنامه ی پنجم توسعه ی کشور، به منظور ایجاد هماهنگی و یکپارچه سازی در امر سیاستگذاری، هدایت، حمایت، اعتبار بخشی و نظارت بر آموزش های مهارتی متناسب با نیازهای شغلی، نظام آموزش مهارت و فناوری توسط جمعی از خبرگان تدوین و آیین نامه آن در جلسه مورخ 1/8/0931هیأت وزیران تصویب و ابلاغ شد.
این نظام با اهداف تربیت و افزایش کارایی و اثربخشی نیروی انسانی موردنیاز در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی ـ بومی و نیاز بازار کار داخلی و تقاضای بازارهای منطقه ای و بین المللی متناسب با نظام اشتغال کشور و اشاعه و نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار مبتنی بر استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و کارآفرینی با رویکرد ارزش های اسلامی و اخلاق حرفه ای طراحی شده است که با تصویب هیأت وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رییس جمهوری لازم الاجرا شده است.
* طراحی نظام صلاحیت حرفه ای 
به منظور ارزیابی و بهره گیری بهینه از توانمندی، دانش، مهارت و نگرش افراد متناسب با هر شغل یا حرفه، نظام  صلاحیت حرفه ای به عنوان یکی از ارکان نظام جامع مهارت و فناوری کشور با حضور جمعی از خبرگان این حوزه، طراحی و تدوین و در جلسه مورخ 23/7/1391 به تصویب هیأت وزیران رسیده و ابلاغ شده است.
رسمیت بخشی به انواع صلاحیت های حرفه ای، استانداردسازی فرایندی مرتبط با ارزیابی گواهینامه های آموزشی و مدارک تحصیلی و تجربیات مستند برای احراز صلاحیت حرفه ای، انطباق و تعیین ارتباط منطقی بین سطوح مختلف آموزش نظری و مهارتی و سطوح مختلف صلاحیت حرفه ای و بهبود ارتباط مستمر و اثربخش بین نظام اشتغال، نظام آموزش نظری و مهارت و فناوری از جمله وظایف این نظام است. 
* تشکیل سازمان ملی مهارت
در راستای استقرار نظام جامع مهارت و فناوری و براساس آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری سازمان ملی مهارت  به عنوان یکی از ارکان نظام جامع مهارت و فناوری تشکیل شده است و با تشکیل شورای سیاستگذاری مراحل استقرار نظام مذکور را پیگیری می نماید.
* تقدیم لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به مجلس شورای اسلامی.
به منظور استفاده از ظرفیت های عظیم کمک ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور برای توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی و دادن پاسخ مناسب به متقاضیان لایحه ی فوق الذکر که تنظیم و توسط ریاست محترم جمهوری به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم گردیده است.
* تقدیم طرح یک فوریتی قانون حمایت از آموزشگاه های آزاد فنی وحرفه ای تحت پوشش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور توسط کانون آموزشگاه های آزاد.
در راستای افزایش و تسهیل مشارکت بهره برداران از آموزش های فنی وحرفه ای در بخش دولتی و غیر دولتی طرح:
الف _ اصلاح ماده 431 قانون مالیات های مستقیم مبنی بر معاونت مالیاتی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای دارای مجوز از سازمان.
ب _ مشمول قانون تأمین اجتماعی بر مؤسسان و مدیران آموزشگاههای آزاد فنی وحرفه ای دارای مجوز از سازمان به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای بررسی و طرح در جلسه علنی تقدیم شده است.
* ارایه طرح پیشنهادی اعطای تسهیلات به مؤسسات کارآموزی آزاد به دولت محترم برای تنظیم لایحه و ارایه به مجلس محترم شورای اسلامی.
به منظور تأمین فضاهای فیزیکی و کالبدی با شرایط سهل و زمینه سازی حضور فعال و مؤثر بخش غیر دولتی در توسعه آموزش های رسمی و غیررسمی مهارتی و علمی- کاربردی کشور پیش نویس لایحه به دولت محترم برای تصویب و ارایه به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم شده است.
* طراحی سند راهبردی مهارت و فناوری
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با رویکرد کلی بسترسازی برای استقرار نظام جامع مهارت و فناوری، باتوجه به اسناد و قوانین بالادستی کشور همچون قانون اساسی، سندچشمانداز 20ساله، قانون برنامه ی پنجم توسعه، نقشه ی جامع علمی کشور، سیاستهای کلی اشتغال و نظام اداری، سند تحول اداری و قانون مدیریت خدمات کشوری و با نگاه به منشور کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقدام به تدوین «سند راهبردی مهارت و فناوری» نموده است. سند راهبردی مهارت و فناوری دارای 8 راهبرد شامل: حضور مؤثر در عرصه های بین المللی، طراحی و استقرار نظام جامع مهارت و فناوری،  توسعه و ارتقای آموزش های مهارتی، تحقق عدالت اجتماعی، توسعه ی مشارکت ذی نفعان، استاندارد سازی، اصلاح و بهبود روش ها و فرایند، جذب مربیان توانمند، ارتقا و توانمندسازی منابع انسانی و توسعه و ارتقای بهره وری منابع مالی می باشد که از طریق 27 سیاست و حدود 260 برنامه، عملیاتی شدن این سند پیگیری می شود. 
همچنین برای دستیابی به اهداف فوق سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اقدام به تشکیل شوراهای زیر نموده است:
 تشکیل شورای برنامه ریزی درسی، تشکیل شورای نظارت، ارزیابی و گسترش آموزشی، تشکیل هیأت نظارت مرکزی مؤسسات کارآموزی آزاد و مشارکت های مردمی،  تشکیل شورای پژوهش،  تشکیل شورای فرهنگی،  شورای نظارت، کمیسیون تحول اداری،  شورای نظام پیشنهادات،  شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات و شورای سنجش و ارزشیابی.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها