سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور حضور مؤثر در عرصه های بین المللی اقدامات مختلفی انجام داده است.

کد خبر: 289 تاریخ انتشار: 1391/11/13
نمایش: 2598
اخبار

 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، این سازمان به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای تا سطح استانداردهای جهانی، «راهبرد حضور مؤثر در عرصه های بین المللی» را در سند راهبردی مهارت و فناوری خود تدوین و برنامه های عملیاتی را برای اجرایی نمودن آن طرح ریزی نموده است. اقدامات صورت گرفته سازمان در این زمینه به شرح ذیل می باشد:

* تشکیل میز کشورها در ستاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور بهره برداری از کلیه ظرفیت های موجود در دفاتر ستادی و ادارات کل به تشکیل میز کشور های گوناگون مبادرت ورزیده است که تاکنون 18 میز در حوزه آفریقا، اروپا ،آسیا، کشورهای همسایه و نیز سازمان ها و نهادهای بین المللی تشکیل شده است .
* انعقاد تفاهم نامه همکاری های آموزش فنی و حرفه ای فی مابین ایران و کشورهای: 
اقلیم کردستان عراق: در این بخش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سه رویکرد آموزش مربیان، بومی سازی استاندارها و نیز طراحی نظام نوین آموزش های فنی و حرفه ای را برای کشور هدف دنبال می نماید.
افغانستان: طی تفاهم نامه منعقده فی مابین وزرای کار دو کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خدمات آموزشی در رشته های مدیریتی و فنی را به کارآموزان افغانی در چندین دوره ارایه نمود. همزمان ارایه بسته های فرهنگی و آموزشی به طرف افغانی از جمله مشارکت های این سازمان در قالب تفاهم نامه فی مابین بوده است.
الجزائر: با توجه به عقد تفاهم نامه فی مابین دو کشور، این سازمان خدمات آموزشی در رشته های فنی و مدیریتی به مربیان آن کشور و نیز به تبادل تجربیات مبادرت ورزیده است.
تانزانیا: با عنایت به عقد تفاهم نامه مشترک و بودجه تخصیصی وزارت امور خارجه، این سازمان در زمینه ی آموزش مربیان در رشته های مدیریتی و فنی و راه اندازی یک مرکز در زنگبار اقدام نموده است. 
ایتالیا: سازمان در قالب تفاهم نامه آموزشی با مرکز آموزشی تورینILO اقدام به برگزاری دوره های آموزشی KAB& SIYB با حضور مربیان ارشد از مرکز تورین نموده است. شایان ذکر است این دوره ها با حمایت  ILO در ایران برگزار می گردد.
کره جنوبی: با عنایت به عقد تفاهم نامه همکاری فی مابین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز همکاری های بین المللی کره ( کوییکا) و احداث مرکز تخصصی خودرو در پیکان شهر تهران، بازدید های متعددی توسط طرفین برای اتمام و نهایی سازی پروژه انجام پذیرفته است.
مؤسسه EDI: این سازمان با مؤسسه EDI هند تفاهم نامه آموزشی در زمینه ی کارآفرینی امضا نمود. دراین 
تفاهم نامه اجرای دوره با بالاترین کیفیت طبق استاندارد بین المللی تربیت مربی بین المللی کارآفرینی طبق لیسانس مؤسسه EDI هند، ارزیابی کیفی به صورت منظم در طول دوره و ارایه ی پیشنهادات ارتقا کیفی به سازمان، میزان آموزش در هر روز شش ساعت مفید و جمعاً به میزان 021ساعت مفید آموزش، معرفی و ارایه ی منابع نوین آموزشی و منابع اطلاعاتی و سایتهای مرتبط، برگزاری آزمون برای هر ماژول تئوری و عملی و تأیید ناظر و در نهایت برگزاری آزمون جامع نهایی و صدور گواهینامه معتبر بین المللی برای قبول شدگان در دوره، آموزش به صورت انتقال مهارت با شیوههای مشارکتی و مبتنی بر روشهای شایستهپروری از تعهدات ذکر شده در قرارداد مؤسسه EDI هند با طرف ایرانی است.
مفاد مندرج در یادداشت تفاهم در کشورهای حوزه قاره آفریقای، آسیایی (کشورهای همسایه) :
1.آموزش مربی به صورت رفت و بر گشت در ایران و کشور مقصد برحسب اعلام نیاز کشور هدف،
2. طراحی استانداردها و منابع آموزشی،
3. ارایه خدمات مشاوره ای در طراحی و تدوین نظام آموزش مهارتی،
4. تجهیز کارگاههای آموزشی و نیز ساخت مرکز برای کشور هدف با حمایت وزارت امور خارجه و کمکهای توسعه ای وزارت متبوع،
5. راه اندازی مراکز و آموزشگاه های آزاد خارج از کشور.
* همکاری دو جانبه با مؤسسه توسعه ی کارآفرینی هند (EDI)، در زمینه برگزاری دوره های آموزش مربی کارآفرینی و تربیت مربیان در سایر رشته ها.
*  پذیرش هیأت های خارجی به ایران نظیر:
- الجزائر، برای تعیین اقدامات بعدی برای همکاری های مشترک مطابق با تفاهم نامه،
- کره جنوبی، به منظور نهایی سازی پروژه ی مرکز تخصصی خودرو، 
- ژاپن، به منظور عملیاتی ساختن پروژه ی تقویت نظام آموزش های فنی و حرفه ای از طریق آموزش های شایستگی محور،
- عراق، به منظور بازدید از مرکز تربیت مربی برای آشنایی بیشتر برای عقد تفاهم نامه همکاری در زمینه آموزش های فنی و حرفه ای،
- تاجیکستان، برای برگزاری کارگاه آموزشی SIYB  در مرکز تربیت مربی، 
- مالدیو، کامرون، بنگلادش، پاکستان، آذربایجان و سنگال به منظور حضور در سومین نشست کمیته نظارتی و مشورتی MAC
- کارشناس ارشد کابینت سازی از  سازمان بین المللی مهارت WSIبه منظور بازدید و برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان مربوطه  در مسابقات ملی مهارت 
- دعوت از کارشناس ارشد سازمان بین المللی کار جهت برگزاری کارگاه آموزشی SIYB در مرکز تربیت مربی
- میزبانی کاردار کشور بروندی، سفیر کشور اوگاندا، سفیر کشور هند، مدیر کل کالج کلمبو، کاردار کشور کره، سفیر کشور تونس، سفیر و وزیر کار کشور کومور، وزیر کار کشور های چین، لبنان، وزیر عراق، عمان
* ارتباط با مؤسسات بین المللی ارزشیابی گواهینامه های مهارتی 
مذاکره با مؤسسه بین المللی EDEXER در زمینه بین المللی کردن گواهینامه های مهارتی کارآموزان ایرانی
* برگزاری سومین نشست کمیته نظارتی و مشورتی MAC  در تیر ماه سال 1390 درتهران با حضور بیست و پنج کشور مسلمان و مؤسسات وابسته به OIC ازجمله دانشگاه IUT، دفتر هماهنگی COMCEC ، بانک توسعه اسلامی IDB و با میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. دراین نشست، سازمان موفق به کسب امتیاز سرگروهی آموزش های مجازی و آموزش مربیان در میان کشورهای مسلمان گردید.
* شرکت در نشست های بیست و پنجم تا بیست و هفتم کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری های اسلامی (COMCEC) جهت تسهیل  همکاری های مرتبط با  MAC
* مشارکت با کمیساریای عالی پناهندگان به منظور آموزش به پناهندگان:
تخصیص530 هزار دلار در سال 2011 و 850 هزار دلار برای سال 2012، برای آموزش مربیان افغانی  و عراقی، با همکاری مشترک  سازمان با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای آموزش پناهندگان پیشنهاد داده است تا در سال 2013 4 میلیون دلار آمریکا به منظور آموزش تخصیص یابد، در سال 2011 تعداد آموزش گیرندگان 1235 نفر، در سال 2012 تعداد آموزش گیرندگان 1423 نفر و در سال 2013 تعداد آموزش گیرندگان به ازای رقم پیشنهادی 10452 نفر در 14 استان خواهد بود شایان ذکر است رقم قطعی برای سال 2013 000/000/500/16 ریال خواهد بود
*احداث و راه اندازی مرکز تخصصی آموزش خودرو 9 دی و آموزش مربیان بخش خودرو با بازدیدهای مستمر کارشناسان کره ای از ایران و تهیه وتدوین کتب درسی مرتبط با مشارکت کارشناسان کشور مزبور
*  اجرای پروژه  تقویت نظام آموزش فنی و حرفه ای از طریق آموزش های شایستگی محور با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (JICA)
* همکاریهای جنوب – جنوب با کشور های هدف:
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعد از عقد یادداشت تفاهم با کشور های هدف با همکاری و مشارکت وزارت امور خارجه اقدام به عملیاتی نمودن تفاهم نامه به صورت سه جانبه با مشارکت سازمانهای بین المللی نموده است که می توان به مشارکت ایران، افغانستان مؤسسه بین المللی کوییکا( کره) در امر راه اندازی نظام آموزش فنی و حرفه ای در افغانستان، ایران، افغانستان، مؤسسه بین المللی همکاریهای بین المللی ژاپن
(جائیکا) در عرصه آموزش مربیان، ایران، افغانستان و یونسکو در زمینه تخصیص 70 هزار دلار برای تهیه و تدوین منابع آموزشی برای کشور افغانستان اشاره نمود.
* برگزاری کارگاه های آموزشی دیپلماسی مهارتی و جایگاه آن در عرصه بین الملل
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور تعامل سازنده با سایر متولیان آموزشی در شهریور 1391به تشکیل کارگاه آموزشی "دیپلماسی مهارتی و جایگاه آن در عرصه بین الملل" مبادرت ورزید،  در این کارگاه علاوه بر حضور نمایندگان کمیته امدادامام خمینی ( ره) و جامعه المصطفی و استفاده از تجارب آموزشی آنان در قاره آفریقا و کشو رهای آسیایی و همسایه از بیانات و اطلاعات قائم مقام محترم وزیر درامور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بهره برداری گردید.
* عقد تفاهم نامه همکاری با مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه همکاری های کشورهای حاشیه اقیانوس هند   IO  R در محورهای زیر:
- ایجاد شبکه منطقه ای مهارت آموزی و  تصویب آن در نشست 2012 سران کشورهای حاشیه اقیانوس هند ( IO R)،
- فراهم کردن امکان تبادل تجارب آموزش فنی و حرفه ای از طریق اعزام مربیان ایران و کشورهای حاشیه اقیانوس هند(IO R)،
- پیشنهاد میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای برگزاری نشست سفرای کشورهای حاشیه اقیانوس هند 
(IO  R)،
- فراهم کردن امکان بازدید کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای از ظرفیت های فناوری سایر کشورها.
* فراهم کردن زمینه تعامل با یونسکو  
به منظور حضور فعالتر کشور در عرصه های بین المللی و استفاده از ظرفیت های بین المللی، سازمان انعقاد 
تفاهم نامه با مؤسسه یونسکو را محور فعالیت خود قرارداده است. توسعه ی مبانی مهارت آموزی مدیران، کارشناسان و مربیان، تبادل تجارب موفق مهارت آموزی از جمله الگوی اعتبار سنجی مراکز آموزش مهارتی، فراهم کردن بستر بین المللی نمودن گواهینامه های سازمان، تقویت توانمندهای فناوری کشور، فراهم کردن امکان مشارکت مؤثر متخصصان کشور در پروژه های بین المللی، برگزاری نشستهای تخصصی مدیران  و کارشناسان سازمان با حضور متخصصان بین المللی و ایجاد کرسی مهارت آموزی ایران، از جمله اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها