سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتقای خدمات الکترونیکی در جهت تحقق دولت الکترونیک اقدامات مختلفی انجام داده است.

کد خبر: 290 تاریخ انتشار: 1391/11/13
نمایش: 587
اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، اقدامات صورت گرفته این سازمان در زمینه ی تحقق دولت الکترونیک و توسعه ی فناوری اطلاعات به شرح ذیل می باشد:
*اصلاح بنیادین سخت افزار و شبکه ی داخلی ستاد
*ارتقای اتاق سرور
* سامانه های اختصاصی سازمان شامل پیاده سازی پورتال در حوزه های آموزش، آزمون، مسابقات ملی مهارت، هدایت شغلی و تحصیلی و ...
* طراحی و پیاده سازی سامانه ی بخش آموزش 
* طراحی و پیاده سازی سامانه ی بخش آزمون 
*سایر سامانه ها شامل:

 استقرار سامانه ویدئو کنفرانس، طراحی و پیاده سازی سیستم پاسخگویی الکترونیکی، طراحی و پیاده سازی سامانه اطلاعات رسانی بانک اطلاعات مهارت آموزی (باما) قابل نصب بر روی سیستم های اندروید.
* راه اندازی شبکه ملی مهارت 
در راستای اجرای سیاستهای دولت دهم در زمینه دولت الکترونیکی و به منظور توسعه ی خدمات الکترونیکی درکشور و در جهت نیل به اهداف تکلیفی بند «ب» ماده 64 قانون برنامه ی پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر التزام کلیه دستگاه های اجرایی در اتصال به شبکه ملی اطلاعات و با عنایت به برنامه ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) مبنی بر حمایت از توسعه ی فناوری اطلاعات در کشور، 
تفاهم نامه ای بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با موضوع ایجاد شبکه ملی مهارت، منعقد شد.
تدوین طرح و معماری ایجاد شبکه ملی مهارت مبتنی بر زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات در کشور، اتصال کلیه نقاط تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به شبکه ملی اطلاعات شامل اتصال 33 مرکز اصلی ستادی و ادارات کل در استان ها، حدود 007 مرکزآموزش دولتی و نیز حدود 81 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، توسعه ی مرکز داده فعلی و ایجاد مرکز داده پشتیبان در یک استان خارج از تهران،  حمایت از تولید محتواهای مهارت آموزی الکترونیکی و شبیه سازهای آموزشی نرم افزاری و سخت افزاری و فراهم آوردن زمینه ی گسترش آموزش های مرتبط با فناوری اطلاعات در جامعه از محورهای اصلی ایجاد شبکه ملی مهارت در کشور است.
* راه اندازی آزمایشی سیستم DIFR
راه اندازی آزمایشی سیستم DIFR برای شناسایی، رهگیری و نیز حراست از تجهیزات آموزشی مراکز. 
فاز الف : برگزاری کارگروه های تخصصی ساماندهی تجهیزات آموزشی در مرکز تربیت مربی به منظور تهیه ی فهرست تجهیزات استاندارد همراه با مشخصات فنی در 66 حرفه پرمخاطب زیرمجموعه 11 گروه درسی: عمران، کنترل و ابزاردقیق، الکترونیک، برق، مکانیک، اتومکانیک، تأسیسات، جوشکاری، صنایع چوب، کشاورزی و فناوری اطلاعات و همچنین اجرای آزمایشی و میدانی کاربرگ های تخصصی مورد نیاز در شش استان کشور (گلستان، اصفهان، فارس، تهران، البرز، کردستان) و در نهایت انجام اقدامات مطالعاتی جهت شروع مرحله دوم طرح در 55 حرفه،
فاز ب : بارگذاری اطلاعات استاندارد مرتبط با تجهیزات آموزشی کارگاه های ذکر شده درفاز اول در نرم افزار ساماندهی تجهیزات آموزشی و آمادگی برای اجرای ورود اطلاعات در مراکز و کارگاه های آموزشی سراسر کشور در ارتباط با 66 حرفه اصلی و پرمخاطب بخش دولتی،
بررسی و ارزیابی فنی تجهیزات 11 کارگاه تخصصی مرکز آموزشی 9 دی (مرکزتخصصی فناوری خودرو طرح همکاری ایران و کره) به منظور استقرار آزمایشی سیستم DIFR برای شناسایی و رهگیری تجهیزات آموزشی مراکز کل کشور 
* بودجه ریزی عملیاتی
راه اندازی بودجه ریزی عملیاتی بر مبنای اطلاعات پورتال جامع آموزش های مهارتی
*یادگیری الکترونیکی
الف- انعقاد قرارداد با شرکت های خصوصی برای تولید محتوای علمی و الکترونیکی استانداردهای آموزشی سازمان
ب- تولید عنوان دوره مخصوص آموزش کارکنان سازمان، 
ج- تولید 14 عنوان محتوای آموزشی مطابق با استانداردهای آموزشی سازمان برای آموزش کارآموزان، 
د-تولید حدود 20 عنوان توانایی کوچک آموزش الکترونیکی،
ه– آماده سازی سایت و ارایه تواناییهای کوچک در پورتال سازمان،
و- آماده سازی سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی سازمان به نشانی.ir  http://www.eskill،
ز– ارایه طرح به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تصویب در دفتر طرح های کلان برای کمک مالی به مبلغ 10 میلیارد تومان،
ح– ارایه ی طرح و انعقاد تفاهم نامه 17.9 میلیارد تومانی با سازمان فناوری اطلاعات ایران برای کمک ملی به آموزش الکترونیکی و فناوری اطلاعات به مبلغ 5 میلیارد تومان،
ط– ارایه ی پیشنهاد و تصویب طرح ایجاد مرکز مهارت آموزی الکترونیکی کشورهای اسلامی در نشست مک،
ی  - ارایه طرح برای کمک ملی به آموزش الکترونیکی و فناوری اطلاعات به شرکت بهینه سازی سوخت.
* شبیه ساز و اختراع:
ایجاد شبیه ساز نرم افزاری دستگاه P LC،
ایجاد بسته آموزشی و 3 شبیه ساز سخت افزاری تست و رفع ایراد دیاگ خودرو.
*اصلاح روش ها
اصلاح و مستند سازی و کامل فرایند های آموزشی در تمامی حوزه های آموزش های شهری، روستایی، عشایری، صنایع، پیشرفته، آسیب های اجتماعی،
ایجاد ساختار واحد جهت فرایندهای آزمون به صورت متمرکز و کشوری به جای فرایند های استانی و اصلاح و بازنگری مجدد روش ها و روند بیش از 69 فعالیت در حوزه آزمون از ابتدای بررسی حرفه های آزمونی تا صدور گواهی نامه ها و استعلام ها،
بازنگری و اصلاح فرایند ارایه ی خدمات مشاوره با هدف افزایش کمیت و همچنین کیفیت خدمات.
*بانک های اطلاعاتی
ایجاد بانک های اطلاعاتی در حوزه ها ی مربیان دولتی(رسمی، پیمانی، حق التدریس، سرباز مربی و ...)، مربیان آموزشگاه های آزاد، مدیران آموزشگاه های آزد، مؤسسین، کارآموزان، دوره های آموزشی، استانداردهای آموزشی، متقاضیان شرکت در مسابقات ملی مهارت، کارکنان ستاد و صف، بانوان، مراکز آموزش دولتی، آموزشگاه های آزاد، کارگاه ها، آزمون دهندگان، آزمون گرها، حوزه های آزمونی.
*مستند سازی
مستندسازی تمامی فرایند های تولید نرم افزاری مبتنی بر متدولوژی RUP و زبان مدلسازی UML،
تولید محتوای آموزشی چندرسانه ای برای سامانه های تولید شده،
تولید مستند مکتوب راهنمای کاربران،
تولید مجلد مجموعه گزارش های پورتال در تمامی حوزه های مذکور.
*دستاوردها
- ترویج فرهنگ بهره گیری از فناوری اطلاعات در انجام تمامی فعالیت های اختصاصی سازمان و در نتیجه آن ارتقای سطح تخصصی فناوری اطلاعات در ستاد و صف،
- دسترسی بسیار سریع به تازه ترین و دقیق ترین داده ها و اطلاعات در کلیه سطوح،
- فراهم آوردن امکان ثبت خودکار اقدامات انجام شده و در پی آن افزایش شفاف سازی و پاسخگویی صحیح و دقیق،
- مکانیزه شدن تمامی فرایند های اختصاصی سازمان و در پی آن چابک شدن نظام آموزش مهارت در راستای اجرای سریع طرح های نو، اصلاح امور، اعمال تصمیمات مدیریتی و در کل سرعت عمل در 
پیاده سازی تغییرات و انجام اقدامات نو، 
- فراهم آوردن خوراک اولیه و اصلی تصمیم سازی های کلان و خرد مدیریتی در حوزه های ستاد و صف.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها