سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در راستای توسعه مشارکت با بخش های عمومی، دولتی و بین الملل اقدام به انعقاد تفاهم نامه های همکاری با شرکت ها، نهادها و سازمان های مختلف نموده است.

کد خبر: 293 تاریخ انتشار: 1391/11/13
نمایش: 2518
اخبار

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، توجه به توسعه ی مشارکت با بخش های عمومی و دولتی و بین المللی در سر لوحه وظایف سازمان قرار گرفته است و به مفاهیمی چون فرهنگ و ارتباطات در عملکرد سازمانی توجه ویژه ای نموده است. اعمال تغییرات در فرایند های کسب و کار درجهت برآورده کردن نیاز مشتری از طریق تفاهم نامه صورت می گیرد و تربیت افراد متخصص و ماهر و توسعه قابلیت های فناورانه ای کشور در تمامی حوزه های اقتصادی از عوامل کلیدی و انکار ناپذیر در توسعه ی پایدار می باشد.این تفاهم نامه ها به شرح ذیل می باشند:
* انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک آموزشی با اداره کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه 
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با هدف استفاده و به کارگیری بهینه از توانایی های علمی، فرهنگی، آموزشی، مهارتی، تحقیقاتی و پژوهشی دوسویه سازمان و قوه قضائیه به منظور جلوگیری و کاهش وقوع جرم و آسیب های اجتماعی با دفتر پیشگیری های فرهنگی، اجتماعی قوه قضائیه تفاهم نامه همکاری آموزشی منعقد نموده است. اجرای دوره های آموزشی مهارتی و کارآفرینی به ویژه برای گروه های آسیب دیده و یا در معرض آسیب از جمله زندانیان، زنان سرپرست خانوار و کودکان خیابانی و خانواده ی آن ها، تهیه مجموعه استانداردهای آموزش، شغل و شایستگی مرتبط با موضوع، شناسایی و نیازسنجی آموزشی و شغلی آسیب دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب و خانواده های آن ها، تولید منابع علمی و آموزشی در زمینه اشتغالزایی و ارتقای سطح زندگی و انجام پژوهش های کاربردی مرتبط با آموزش های مهارتی و آسیب های اجتماعی، از جمله زمینه های همکاری در این تفاهم نامه است.
* تفاهم نامه همکاری آموزشی با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای آموزش نانوایان
در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اصلاح الگوی مصرف و همچنین نظر به نقش نیروی انسانی در کیفیت تولید نان در واحدهای صنفی نانوایی و تأثیر آن در سلامت  و بهداشت جامعه و همچنین اقتصاد کشور این تفاهم نامه در راستای توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنفی نانوایی بر اساس استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به میزان187 هزار نفر- دوره آموزشی به مدت 5 سال منعقد گردیده است که تا پایان سال 1390 بالغ بر سی و پنج هزار نفر- دوره معادل دو میلیون نفر- ساعت آموزش ارایه شده است.
*انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی با کمیته امداد امام خمینی (ره)  
در راستای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر، در معرض آسیب، محروم و مستعد جامعه و در اجرای مفاد اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از توان و ظرفیت دو مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و کمیته امداد امام خمینی در ارایه آموزش های فنی و حرفهای برای دستیابی مددجویان به مهارت مورد نیاز بازار کار، ارتقای توان مربیان و کارشناسان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهره مندی هر چه بیشتر آنان از
 فرصت های آموزشی و افزایش دسترسی به فرصت های شغلی، تفاهم نامه همکاری بین دو دستگاه منعقد شد.
*تفاهم نامه همکاری آموزشی با اتحادی صنف پوشاک کشوری
یکی از راه های رقابت پویا و به روز بودن در بازارهای داخلی و خارجی پوشاک، ارتقای مهارت شاغلان بخش تولیدی و توزیعی می باشد. به همین منظور و در راستای ارتقای بهره وری و آشنایی دست اندرکاران صنعت پوشاک کشور با دانش و مهارت روز، تفاهم نامه همکاری با اتحادیه ی صنف پوشاک کشوری برای آموزش دست اندرکاران عضو این اتحادیه به میزان هشت میلیون نفر- ساعت در بهمن ماه 1390 به مدت دو سال منعقد گردیده است. در راستای این تفاهم نامه ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها با برقراری ارتباط با اتحادیه های شهرستانی پوشاک، کار نیاز سنجی و برنامه ریزی برای اجرای دوره های مورد نیاز را انجام داده اند.    
* تفاهم نامه همکاری آموزشی با شرکت توانیر
به منظور گسترش همکاری های علمی و آموزشی مشترک بین سازمان و شرکت توانیر در زمینه تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی مورد نیاز این شرکت براساس ضوابط و استانداردهای سازمان با حضور نمایندگان شرکت در کمیته های تخصصی، استفاده از مراکز آموزش فنی و حرفه ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی در شرکت های زیر مجموعه توانیر و همچنین برگزاری نشست های علمی و آموزشی مشترک در اسفندماه 1390 تفاهم نامه همکاری فی مابین به مدت 5 سال منعقد گردیده است. 
* آموزش نیروی انسانی مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران
همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با شرکت ملی نفت ایران به منظور افزایش سطح مهارت های فنی و تخصصی جوانان، آموزش روش های صحیح اجرای کار و استانداردهای روز دنیا، آماده نمودن کارآموزان جهت اشتغال در صنایع کشور، خود کفایی صنایع کشور از متخصصان و کارگران خارجی در راستای عملیاتی نمودن مصوبه ی هیأت وزیران به شماره 39246/202947 مورخ 13/12/86 ، با هدف آموزش 1250 نفر- دوره منعقد گردید. پس از اجرای فاز اول تا پایان سال 1390 با بازدهی100 درصد، فاز دوم جهت آموزش 5000 نفر- دوره، تنظیم گردیده است.
* آموزش نیروی انسانی مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران
 همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با شرکت ملی گاز ایران در راستای عملیاتی نمودن مصوبه ی هیأت وزیران به شماره 39246/202947 مورخ 13/12/86 به منظور افزایش سطح مهارت های فنی و تخصصی جوانان، آموزش روش های صحیح اجرای کار و استانداردهای روز دنیا، آماده نمودن کارآموزان جهت اشتغال در صنایع کشور و خودکفایی صنایع کشور از متخصصین و کارگران خارجی انجام می شود. اقدامات صورت گرفته در این راستا را می توان نیازسنجی آموزشی و تعیین عناوین و سهم تعهدات نفرات دوره های آموزشی مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران، تهیه ی محتوای دوره های آموزشی مذکور جهت تنظیم استانداردهای آموزشی، تهیه ی پیش نویس قرارداد همکاری و انجام مذاکرات نهایی جهت انعقاد تفاهم نامه و اجرای دوره های آموزشی را ذکر نمود. 
* آموزش نیروی انسانی مورد نیاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
با هدف افزایش سطح مهارت های فنی و تخصصی جوانان، آموزش الگوهای کارآمد اجرای کار و استانداردهای روز دنیا، آماده نمودن کارآموزان جهت اشتغال در صنایع کشور، خود کفایی صنایع کشور از متخصصان و کارگران خارجی، همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با شرکت ملی پالایش و پخش ایران در راستای عملیاتی نمودن مصوبه هیأت وزیران به شماره 39246/202947 مورخ 13/12/86 انجام 
می شود. نیازسنجی آموزشی وتعیین عناوین و استانداردهای دوره های آموزشی مورد نیاز شرکت ملی پالایش و پخش ایران، تعیین سهم تعهدات نفرات دوره های آموزشی، تهیه ی برنامه عملیاتی برای آموزش نیروهای معرفی شده از طرف شرکت، از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
* تفاهم نامه همکاری آموزشی با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت 
این همکاری با توجه به سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، اجرایی شدن ماده 65 اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب 4/12/89 مجلس شورای اسلامی، ارتباط و گسترش همکاری سازمان و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (وابسته به شرکت ملی نفت ایران) با تأکید بر توسعه ی مفاهیم بهینه سازی انرژی، بستر سازی برای اشتغال درمشاغل خاص، کمک به توسعه  ی هدفمند نمودن یارانه ها، کاهش هزینه انرژی، کمک به توسعه و رشد صنایع مرتبط و افزایش مهارت نیروی کار شاغل، از سال 1390 شکل گرفت. موضوع تفاهم نامه برمواردی همچون آموزش مربیان،  تدوین استانداردهای آموزشی، تجهیز کارگاه های آموزشی مورد نیاز در سراسر کشور وآموزش کارجویان، شاغلان، تکنسین ها و نصاب های مجاز در حرفه های سیستم های خورشیدی، درب و پنجره های دو جداره، سیستم های نوین حرارتی و برودتی با رویکرد بهینه سازی انرژی، سیستم های کنترل هوشمند، ممیزی انرژی و عایق کاری دلالت دارد. تا کنون تدوین استاندارد آموزشی در حرفه هایی همچون: تکنسین ممیزی انرژی، نصاب سامانه ی کنترل هوشمند موتور خانه سرمایشی (چیلر تراکمی)، نصاب سامانه ی کنترل هوشمند موتور خانه گرمایشی(آبگرم)، نصاب و تعمیر کار آبگرمکن خورشیدی و در و پنجره دو جداره و همچنین پیگیری تجهیز و راه اندازی کارگاه های آموزشی در حرفه های مذکور صورت گرفته است.
* آموزش نیروی کار ماهر در رشته در و پنجره دو جداره (C.V.P.U)
این همکاری آموزشی، ذیل تفاهم نامه ی گسترش همکاری سازمان با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (وابسته به شرکت ملی نفت ایران) در زمینه ی آموزش مهارت های پیشرفته و کاربردی با رویکرد در و پنجره های دو جداره برای شاغلان و کارجویان با تأکید بر توسعه ی مفاهیم بهینه سازی انرژی، بستر سازی برای زمینه ی اشتغال در کشور، کمک به توسعه هدفمند نمودن یارانه ها، کاهش هزینه ی انرژی، بستر سازی برای  توسعه و رشد صنایع مرتبط با بهینه سازی انرژی در کشور و افزایش مهارت نیروی کار شاغل در حرفه ی مذکور، راه اندازی و تجهیز کارگاه های مشترک در سطح کشور می باشد. تدوین استاندارد آموزشی حرفه ی در و پنجره ساز پروفیل ( یو پی وی سی) و تجهیز و راه اندازی 21 کارگاه مشترک در سطح کشور طی 2 مرحله و ارایه ی آموزشی به میزان 52753 نفر- دوره در سال 1390، در اجرایی شدن این تفاهم نامه، ازجمله موارد قابل ذکر است. 
* تفاهم نامه همکاری آموزشی با شرکت ایران خودرو و ایساکو
همکاری مشترک بین سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و شرکت ایران خودرو به منظورارتقا، بهبود و به روز رسانی دانش فنی و مهارت نیروی انسانی شاغل در دفاتر نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو، بهینه کردن خدمات پس از فروش ایران خودرو، معرفی بیشتر آموزش های مهارتی سازمان از طریق تربیت و آموزش مربیان سازمان، استفاده از تکنولوژی و فناوری محصولات جدید شرکت ایران خودرو، تأمین تجهیزات جدید خودروهای داخلی برای کارگاه های آموزشی سازمان و همچنین کاهش هزینه های آموزش برای شرکت به دلیل گستردگی مراکز آموزشی سازمان در سطح کشور، شکل گرفته است. تدوین و تهیه استانداردهای مشترک، تجهیز و به روز رسانی تعداد 43 کارگاه مشترک و ارتقای دانش فنی مربیان کارگاه های آموزشی در سطح کشور به منظور ارایه ی آموزش به معرفی شدگان از نمایندگی های مجاز شرکت ایران خودرو و همچنین آموزش متقاضیان آزاد متناسب با ظرفیت های موجود، از جمله اقدامات صورت گرفته در چارچوب این تفاهم نامه است.  
* تفاهم نامه همکاری آموزشی با شرکت خودرو سازی سایپا
به منظورارتقا، بهبود و به روز رسانی دانش فنی و مهارت نیروی انسانی شاغل در دفاتر نمایندگی های مجاز شرکت خودرو سازی سایپا و بهینه کردن خدمات پس از فروش سایپا و معرفی بیشتر آموزش های مهارتی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به مخاطبان، همکاری مشترک بین سازمان و شرکت خودرو سازی سایپا از طریق تربیت و آموزش مربیان، استفاده از تکنولوژی و فناوری محصولات جدید شرکت سایپا، تأمین تجهیزات جدید خودروهای داخلی برای کارگاه های آموزشی سازمان شکل گرفته و این همکاری کاهش هزینه های آموزش برای شرکت به دلیل گستردگی مراکز آموزشی سازمان در سطح کشور را به دنبال داشته است. در راستای این همکاری می توان به مواردی همچون تدوین و تهیه ی استاندارهای مشترک، تجهیز و به روز رسانی تعداد 64 کارگاه مشترک در سطح کشور به منظور سهولت آموزش برای نمایندگی های مجاز شرکت سایپا و ارتقای دانش فنی مربیان مرتبط با صنعت خودرو در سازمان برای آموزش متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت در 
حرفه های مورد درخواست و همچنین ثبت نام از متقاضیان آزاد که نیاز به این نوع آموزشها دارند و اجرای 2564 دوره ی آموزشی برای 1509068 نفر- دوره در طول سال های 1388 تا پایان 1390، اشاره نمود.
* تفاهم نامه توسعه ی آموزش های فنی و حرفه ای کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ج.ا.ا.
در سال 1385 تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر «آموزش فنی و حرفه ای را توسعه دهید، مدرک هم بدهید» به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید. برای تحقق تدبیر معظم له تفاهم نامه توسعه آموزش فنی و 
حرفه ای کارکنان وظیفه نیروهای مسلح تنظیم و امضا گردیده است که بر اساس آن آموزش های مذکور 
می بایست با 10 درصد رشد سالیانه همراه باشند.
در تفاهم نامه مذکور علاوه بر آموزش های پایه، آموزش های پیشرفته نیز منظور شده است. بر اساس این تفاهم نامه،  برنامه ی آموزش در پادگان ها در سه ماهه ی چهارم هرسال بر اساس اعلام نیاز آموزشی از جانب سازمان های نیروهای مسلح و تنظیم تفاهم نامه آموزشی بین نمایندگان ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و فرماندهان پادگان ها برای سال آتی مشخص می گردد. طبق مفاد این تفاهم نامه تأمین فضای آموزشی با نظرات کارشناسی ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای به عهده ی پادگان ها و تأمین تجهیزات آموزشی، مربی و مواد مصرفی آموزشی به عهده ی ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها خواهد بود. هر ساله در بهمن ماه، طی جلسه ای در ستاد کل نیروهای مسلح عملکرد سالیانه این آموزش ها احصا و پس از جمع بندی به رؤیت مقام معظم رهبری (مدظظله العالی) خواهد رسید.
* تفاهم نامه همکاری جهت آموزش مددجویان در ندامتگاه های کشور
آموزش مددجویان به منظور توانمند سازی آن ها برای اشتغال مفید و مولد پس از آزادی برای تأمین معاش و بازدارندگی از ارتکاب مجدد جرم و بازگشت به محیط زندان و همچنین تأثیر مثبت روحی، روانی و تربیتی در زندانیان در دوران محکومیت به حبس، دو سازمان را بر آن داشت تا اقدام به امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی نمایند.
بر اساس این تفاهم نامه میزان تعهدات آموزشی به صورت سالیانه بر اساس توافق و نیازسنجی ادارات کل استانی طرفین در سه ماهه چهارم هر سال برای سال آتی تعیین و براساس آن برنامه ریزی می شود. تأمین فضا و تجهیزات آموزشی با ارایه ی نظرات کارشناسی ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای به عهده ی ادارات کل زندان ها و تأمین مربی و مواد مصرفی آموزشی به عهده ی ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها خواهد بود. همچنین در پایان دوره آموزشی از شرکت کنندگان آزمون تئوری و عملی به عمل آمده و برای قبول شدگان گواهینامه مهارت صادر خواهد شد.
* تفاهم نامه طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی
انعقاد تفاهم نامه اجرای طرح کارورزی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سپس با دستگاه های صنعت، معدن و تجارت، بازرگانی و مسکن و شهرسازی که این دستگاه ها را متعهد به پذیرش دانش آموختگان دانشگاهی در واحدهای پذیرنده خصوصی تحت پوشش خود به مدت حداکثر 11 ماه می نمود تا با ایجاد این روند کمک به  اشتغال موقت کارجویان دانشگاهی و سپس منجر به اشتغال پایدار آن ها گردد.
* تفاهم نامه فی مابین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران
 در راستای تحقق اهداف و سیاست های اسناد بالا دستی از جمله قانون برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و سیاست های کلی اشتغال؛ ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و فراهم کردن بستر حضور مؤثر کشور در حوزه آموزش مهارت های نوین راهبردی، تفاهم نامه ای فی مابین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در تاریخ 23/12/1390 به  مدت 2 سال منعقد گردید. 
* تفاهم نامه فی مابین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و  شبکه آموزش سیما
به منظورتحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" و در راستای اجرای سیاست های کلی اشتغال و نظام جامع مهارت و فناوری به ویژه، نظام آموزش مهارت و فناوری و با هدف توسعه همکاری های بین دستگاهی و بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی های مشترک، تفاهم نامه ای بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال منعقد گردید.
* تفاهم نامه همکاری با شرکت بیمه آسیا
در راستای گسترش همکاری آموزشی مشترک بین دو دستگاه به منظور تهیه و تدوین استانداردهای مهارت آموزشی متناسب با ضوابط استانداردنویسی سازمان، طراحی دوره ها و تهیه برنامه های آموزشی، اجرای دوره های آموزشی مورد نیاز، طراحی و تولید محصولات آموزشی مورد نیاز و مرتبط مانند فیلم، کتاب، فایل های صوتی آموزشی و برگزاری آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای، تفاهم نامه همکاری با شرکت بیمه آسیا منعقد گردید.
*تفاهم نامه همکاری با اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران
در راستای تحقق اهداف سال«تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و ایجاد زمینه های حضور موفق جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد و رقابت جهانی و تحقق اهداف و اصول پیش بینی شده در آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری با هدف تربیت و آماده سازی و ارتقای دانش و مهارت منابع انسانی مورد نیاز تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران و نیز افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تفاهم نامه همکاری به امضای طرفین رسید. نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزش مهارتی و ارزشیابی به میزان تقریبی 450 هزار نفر- دوره و ده میلیون نفر- ساعت برای طراحان، بافندگان و فروشندگان فرش دستباف عضو اتحادیه،  تجهیز کارگاه های تخصصی فرش دستباف مراکز سازمان جهت تربیت نیروی کار ماهر با همکاری اتحادیه، تأسیس مراکز آموزش جوار کارگاهی یا بین کارگاهی مطابق ضوابط سازمان از اهداف تفاهم نامه مذکور به شمار می آید.
*تفاهم نامه همکاری با سازمان انرژی‏های نو ایران(سانا)
با توجه به اهمیت انرژی‏های نو در نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد بالادستی و نیز به منظور توسعه ی انرژی‏های تجدید پذیر، فرهنگ‏سازی و تشویق جامعه به استفاده از انرژی‏های نو، آموزش و ارتقای سطح علمی کشور در این زمینه، شناسایی و بومی سازی استانداردهای آموزش بین المللی و ایجاد مشاغل و 
حرفه های مرتبط و تقویت قابلیت حضور کشور در بازارهای داخلی و بین المللی با توسعه ی سرمایه های انسانی در حوزه انرژی های نو، تفاهم نامه همکاری با سازمان انرزی های نو ایران (سانا)منعقد گردید.
*تفاهم نامه همکاری با مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
در راستای ارتقای سطح دانش فنی و مهارتی منابع انسانی در واحدهای تولیدی و صنعتی و مربیان و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و نیز هم افزایی و استفاده متقابل از توان علمی و اجرایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز آموزش تحقیقات صنعتی ایران در ارتقای کیفیت برگزاری دوره های آموزشی مشترک، برای «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و همچنین همکاری در تهیه و تدوین استانداردها و پودمان های آموزشی مهارتی تکمیلی بین سطوح تحصیلی به منظور تأمین، به روز رسانی و ارتقای مهارت منابع انسانی جهت کارشناسان واحدهای تولیدی و صنعتی، همکاری در راستای طراحی، برنامه ریزی و اجرای طرح ها و دوره های آموزشی مشترک در قالب آیین نامه نظام جامع آموزش مهارت و فناوری بر اساس ضوابط سازمان، همکاری در جهت استفاده از پتانسیل ها و امکانات علمی و اجرایی طرفین جهت افزایش کیفیت دوره های آموزشی، اجرای طرح های آموزشی مشترک برای تربیت نیروی انسانی پروژه های صنعتی در تمامی سطوح مهارتی و مدیریتی، تفاهم نامه همکاری با مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران منعقد گردید.
* انعقاد توافق نامه همکاری مشترک آموزشی با ستاد مبارزه با مواد مخدر 
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با هدف پیشگیری وکاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر و نیز توانمند سازی حرفه ای وشغلی افراد گرفتار و یا در معرض مواد افیونی در دو بخش مراکز دولتی – ارجاعی ومراکز اقامت اجباری از طریق ارایه وبرگزاری دوره های آموزش فنی وحرفه ای توافقنامه آموزشی منعقد نموده است در این توافق نامه توانمند سازی فنی ومهارتی معتادین بهبود یافته در مراکز اقامت اجباری، کمپ ها، و مراکز دولتی مد نظر قرار گرفته است.
*انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با سازمان بهزیستی کشور
در راستای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر، در معرض آسیب، محروم و مستعد جامعه و معلولین و در اجرای مفاد اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران و با استفاده از توان و ظرفیت دو مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان بهزبستی در ارایه ی آموزش های فنی و حرفهای برای دستیابی مددجویان وجوامع هدف به مهارت مورد نیاز بازار کار، ارتقای توان مربیان و کارشناسان دو دستگاه و بهره مندی هر چه بیشتر آنان از فرصت های آموزشی و افزایش دسترسی به فرصت های شغلی، تفاهم نامه همکاری بین دو دستگاه منعقد شد.
*تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور و سازمان بسیج سازندگی
منظور توسعه ی آموزش های مهارتی در سطح جامعه به ویژه روستاییان و بسیجیان کشور این تفاهم نامه با اهداف زیر بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان بسیج سازندگی کشور منعقد گردید. 
- تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر به کارگیری جوانان، اقشار و متخصصین داوطلب بسیجی در امر سازندگی کشور،
-گسترش دانش، مهارت و ارتقای توانمندی سرمایه های انسانی به ویژه در روستاها و مناطق محروم و مرزی از طریق آموزش و به کارگیری مهارت در بخش های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر، 
- استفاده از توان بالقوه سازمان بسیج سازندگی در زمینه توسعه ی مهارت آموزی در شهرها و روستاها، 
- کمک به جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها به واسطه ایجاد و ارتقای مهارت شغلی.
*تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و بنیاد شهید و امور ایثارگران 
در راستای توانمند سازی جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور این تفاهم نامه با اهداف زیر منعقد گردید:
- برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای، کارآفرینی، دوره های آمادگی شغلی و به ویژه مشاغل خانگی مورد نیاز جامعه هدف بنیاد، با رعایت استانداردها و آیین نامه های آموزشی سازمان، برای دستیابی آنان به مهارت های فنی، تخصصی مورد نیاز بازار کار از طریق همکاری دو دستگاه  می باشد.
- بررسی و ارایه ی راهکار مشترک جهت ارتقای سطح معیشت و زندگی جامعه هدف بنیاد از طریق مهارت آموزی به خصوص مناطق روستایی و عشایری کشور.
*تفاهم نامه همکاری سازمان و جهاد دانشگاهی
به منظور هم افزایی در استفاده از ظرفیت ها و امکانات دو طرف به ویژه در ارتقای کیفیت برگزاری 
دوره های آموزشی برای افزایش سطح دانش فنی و مهارتی منابع انسانی مورد نیاز واحدهای اقتصادی و نیز مربیان و کارشناسان طرفین در موضوعات زیر تفاهم نامه منعقد گردید.
1-1- آینده پژوهشی در حوزه مشاغل مورد نیاز صنایع و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی،
2-1- شناسایی و تأمین نیازهای مهارتی دانشجویان، دانش آموختگان دانشگاه ها، متخصصان و مدیران شاغل،
3-1- تهیه و تدوین استانداردها و دورههای مهارتی تکمیلی بین سطوح تحصیلی به منظور تأمین، به 
روز رسانی و ارتقای مهارت منابع انسانی،
4-1- تدوین و یکسانسازی استانداردها و سرفصل های آموزشی مشترک،
5-1- طراحی، برنامهریزی و اجرای طرحها و دورههای آموزشی در قالب نظام جامع آموزش مهارت و فناوری، 
6-1- استفاده از ظرفیت، امکانات علمی و اجرایی طرفین برای افزایش کیفیت دوره های آموزشی،
7-1- صدور گواهینامه های معتبر بین المللی به متقاضیان به ویژه متقاضیان کار در خارج از کشور،
8-1- زمینه سازی و گسترش ارتباطات فعال و مؤثر سازمان و جهاد در زمینه آموزش مشاغل، مهارتها و فناوریهای نوین و پیشرفته،
9-1- تهیه سرفصلهای آموزشی و تولید محتوای درسی و بستههای آموزشی برای دورههای حضوری و غیرحضوری .
*تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان صنایع دفاع کشور
سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران به عنوان تامین کننده نیازهای دفاعی کشور با حجم بسیار زیاد از مستخدمین خود و شاغلین پیمانکار همکار با این سازمان جهت به روز رسانی و همگامی با تغییرات فناوری در جهان نیازمند سیستم منسجم و یکپارچه آموزشی می باشد. از سوی دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با پتانسیل بالا و گسترده ی آموزش در سراسر کشور متولی ارتقای مهارت نیروی انسانی در کشور می باشد. لذا جهت هم افزایی و استفاده بهینه از تمامی امکانات کشور و در راستای همکاری مستمر با صنایع پیشرو در مسیر ارتقای مهارت های نیروی کار و افزایش بهره وری، این تفاهم نامه برای نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرای دوره های آموزش مهارتی و ارزشیابی برای شاغلین، مستخدمین بدو استخدام و شرکت های پیمانکار همکار با ساصد منعقد گردید.
*تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و پست بانک ایران
 گستردگی خدمات در پست بانک نیاز به آموزش های مداوم مهارتی و توانمند سازی شاغلین بانک را اقتضا می کند از سوی دیگر گستردگی جغرافیایی شعب آن، برنامه ریزی در جهت اجرای این امر را مشکل می سازد. لذا با توجه به ماهیت آموزشی و نیز پتانسیل های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ارایه خدمات آموزشی گسترده به اقشار گوناگون در سراسر کشور تفاهم نامه همکاری آموزشی جهت نیاز سنجی، برنامه ریزی، برگزاری منسجم دوره های ارتقاء مهارت شاغلین و ارزشیابی برای 13500 نفر شاغلین شعب و دفاتر پست بانک شهری و روستایی کشور منعقد گردید.
*تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور
با هدف تربیت و آماده سازی و ارتقای دانش فنی منابع انسانی مورد نیاز اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، تفاهم نامه همکاری برای نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزش ارتقای مهارتی با محوریت نظام استاد- شاگردی نوین به همراه آزمون و ارزشیابی به میزان پنجاه هزارنفر- دوره برای طراحان، صنعتگران صنایع دستی اتحادیه جهت تربیت نیروی کار ماهر در رشته های شغلی مربوطه منعقد گردید.
*  تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت  
با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه، به طور مستمر بر برنامه ها و وظایف دفاتر پیشخوان خدمات دولت افزوده می گردد. لذا جهت اجرای صحیح این وظایف از سوی کارکنان دفاتر، آموزش شغلی متناسب با وظایف آنها از ضروریات می باشد. به منظور نیل به این هدف و نیز تحقق تکالیف و اصول مصوب در آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری جهت افزایش مهارت شاغلین، تفاهم نامه همکاری برای همکاری در طراحی، برنامه ریزی و راه اندازی سیستم منسجم و یکپارچه آموزشی در خصوص اجرای آموزش های استاندارد شغلی جهت بروز رسانی و ارتقای مهارت نیروی انسانی مرتبط با مشاغل دفاتر پیشخوان خدمات دولت با محوریت آموزش های مجازی منعقد گردید.
*تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و گروه صنعتی ایران رادیاتور
 حجم سرمایه گذاری ها و رشد روز افزون تولید و به کارگیری تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در کشور، تنوع محصولات و کاربری آنها، لزوم تربیت نیروی انسانی ماهر را در این زمینه ضروری می نماید. بی گمان بسط آموزش های مهارتی در واحدهای صنعتی زمینه ی افزایش کیفیت تولید را سبب گشته و همچنین نصب صحیح تجهیزات و تأسیسات صنعتی و ساختمانی، آسایش و ایمنی افراد جامعه را در پی خواهد داشت. لذا تفاهم نامه ای به منظور نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرای دوره های آموزش مهارتی و ارزشیابی برای تکنسین ها، نصابان مجاز و فروشندگان شرکت جهت تربیت نیروی کار ماهر در رشته های شغلی لوله کشی، پکیج، آبگرمکن، رادیاتور و مشعل های حرارتی و همچنین تجهیز کارگاه های تأسیسات مراکز سازمان با محصولات تولیدی شرکت، جهت آموزش نیروی کار ماهر منعقد گردید.
*تفاهم نامه بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و گروه صنایع گیتی پسند
نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزش مهارتی و ارزشیابی برای تربیت نیروی کار ماهر حداقل به میزان 2500 نفر- دوره برای تکنسین ها، نصابان مجاز و فروشندگان در رشته های شغلی لوله کشی لوله های پلیمری، تلفیقی، پوش فیت فاضلابی و گرمایش از کف و  تجهیز، تکمیل و به روز رسانی کارگاه های تأسیسات سرمایشی، گرمایشی و بهداشتی مراکز سازمان به منظور آموزش نیروی کار ماهر از محصولات تولیدی شرکت محورهای تفاهم نامه می باشد.
*تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان
طراحی، برنامه ریزی و راه اندازی سیستم منسجم و یکپارچه آموزشی، اعم از نوآموزی، بازآموزی و آموزش تکمیلی حرفه ای به منظور تأمین، به روز رسانی و ارتقای مهارت منابع انسانی در بنگاه های اقتصادی و همکاری در راستای ارتقای کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیت مربیان فنی و حرفه ای در مراکز و مؤسسات آموزشی و متخصصان و مدیران بنگاه های اقتصادی دولتی و خصوصی در بخش های صنعت، بازرگانی و خدمات با بهره برداری از تجارب کشور آلمان موضوع این تفاهم نامه می باشد.
*تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و نظام صنفی کارهای کشاورزی کشور
به منظور توسعه آموزش های مهارتی  و افزایش مهارت نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی در سطح جامعه به ویژه روستاییان  کشور، این تفاهم نامه با اهداف زیر بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و نظام صنفی کشاورزی کشور منعقد گردید. 
-    ارتقا سطح مهارت شاغلین بخش کشاورزی زیر مجموعه نظام،
-    توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی در حوزه کشاورزی، 
-  تحقق اهداف تعیین شده بخش کشاورزی در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور.
* تفاهم نامه همکاری با کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
این تفاهم نامه به منظور تحقق اهداف، همکاری و مشارکت به منظور فرهنگ سازی و تبیین سند چشم انداز 1404، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشیِ آینده پژوهی، چشم انداز، سیاستگذاری علم و فناوری، برگزاری جشنواره ها، همایش ها، نمایشگاه ها و ... در حوزه ی مهارت آموزی به ویژه در حوزه فناوری های راهبردی و نوین در داخل و خارج از کشور.
همچنین تعهدات مشترک شامل :
1-    برنامه ریزی مناسب به منظور اجرایی نمودن تفاهم نامه.
2-    تشکیل کمیته های مشترک پیگیری.
3-    تولید نرم افزارهای آموزشی، فیلم و انیمیشن.
4-    رعایت و حفظ حقوق و مالکیت مادی و معنوی آثار تولیدی مشترک.
* تفاهم نامه همکاری با مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران
این تفاهم نامه به منظور تحقق اهداف فراهم کردن زمینه های بهره برداری مشترک از فرصت ها و ظرفیت های ملی و بین المللی، فراهم کردن زمینه های لازم برای تربیت نیروی انسانی در فناوری های راهبردی و نوین، ارایه ی آموزش های مهارتی به مدیران، نمایندگان و کلیه ی اعضای مجمع در جهت حفظ و صیانت اشتغال موجود به ویژه در حوزه فناوری-های راهبردی و نوین، برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی مشترک، بهره برداری از ظرفیت ها و توانمندی های کارگران نمونه و نخبه برگزیده شده در جشنواره امتنان، استفاده از صاحب نظران و خبرگان طرفین برای عضویت درکمیته ها، شوراها و کمیسیون های تخصصی بین دو دستگاه منعقد شده است.
* تفاهم نامه همکاری با مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه همکاری های کشورهای حاشیه اقیانوس هند IO  R   -A R C    R C S T T
موضوع تفاهم نامه شامل موارد زیر است: 
1-مشاوره و همکاری در زمینه ایجاد شبکه ی منطقه  ای و بین المللی آموزش های فنی و حرفه ای، 
2- ارایه ی خدمات تخصصی مشاوره ای آموزشی در حوزه ی آموزش های فنی و حرفه ای جهت 
توسعه ی علوم و فناوری های پیشرفته، مشاوره ی آموزشی و رهگیری اشتغال فراگیران مهارت، 
3- آموزش منابع انسانی و توسعه ی فناوری های جدید و پیشرفته،
4- مشارکت جهت فراهم کردن بسترهای تجاری سازی دستاوردهای  فناوری،
5- مشارکت در انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای به منظور پاسخگویی به نیازهای سیاست گذاری و تصمیم گیری های مورد نیاز آموزش¬های فنی و حرفه ای در کشورهای عضو، 
6- توانمند سازی مدیران و سیاستگذاران در حوزه ی فناوری های پیشرفته و آموزش های مهارتی،
7- تبادل نیروی انسانی متخصص برای انتقال و توسعه ی دستاوردهای فناوری و مهارتی،
8-انجام پروژه های مشارکتی در کشورهای عضو برای تجهیز و ایجاد مراکز آموزش مهارتی.
* تفاهم نامه همکاری با ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانیِ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
این تفاهم نامه به منظور تحقق اهداف؛: ایجاد و توسعه ی مشاغل و حرفه‏های مرتبط، تدوین استانداردها و شایستگی های شغلی و آموزشیِ آن ها و تأمین نیازهای آموزشی و ارتقای سطح مهارتی نیروی کار، هدایت دستاوردهای پژوهشی با رویکرد تجاری سازی در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر، تقویت شایستگیهای عمومی، تخصصی و فنی مورد نیاز نیروی انسانی ماهرِ شرکت های دانش بنیان.
تعهدات مشترک شامل موارد زیر است: 
1- آیندهپژوهی، شناسایی و معرفی مشاغل و حرفههای جدید مرتبط،
2- مشارکت مؤثر در نیازسنجی آموزشی، تجاریسازی دستاوردهای مخترعان و نوآوران سازمان اعم از مربیان،  کارآموزان و کارشناسان،
3- بهرهبرداری متقابل از بانکهای اطلاعاتی، کتابخانه و سایر منابع اطلاعاتی و چاپ و انتشار ویژهنامههای علمی، کتب و منابع آموزشی مرتبط، 
4- حمایت از کارورزی در فناوری های مرتبط با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار،
5- بهکارگیری امکانات طرفین برای ایجاد پیوند و هماهنگی میان سازمان و ستاد جهت استفاده از 
ظرفیتهای مراکز فناوری و صنعتی منطقه،
6- فراهم کردن بسترهای شبکه سازی شرکت های فعال در حوزه گیاهان دارویی.
* امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و بانک توسعه تعاون
این تفاهم نامه به منظور توسعه ی بخش تعاونی و حمایت از مهارت آموختگان سازمان آموزش فنی و 
حرفه ای کشور در جهت ارتقای مهارت تعاونی های کشور برای توسعه ی  اشتغال منعقد شد.
بسط و گسترش همکاری های فیمابین با بهره گیری از قوانین، ظرفیت ها و امکانات دو طرف از جمله ظرفیت های موجود در نظام بانکی کشور به منظور افتتاح و نگهداری حساب ها و ارایه ی خدمات متنوع بانکی به سازمان، ادارات کل استان ها، مراکز آموزشی شهرستان ها و مؤسسات و نهادهای زیر مجموعه و وابسته به آن و توزیع منابع دولتی و وجوه اداره شده سازمان از طریق بانک توسعه ی تعاون از زمینه های همکاری این دو مجموعه براساس تفاهم نامه مذکور است.
* امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران
در راستای اجرای سیاستهای دولت دهم به عنوان اولین دولت الکترونیکی و به منظور توسعه ی خدمات الکترونیکی در کشور و در جهت نیل به اهداف تکلیفی بند «ب» ماده 64 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر التزام تمامی دستگاه های اجرایی در اتصال به شبکه ملی اطلاعات، تفاهم نامه ای بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با موضوع ایجاد شبکه ملی مهارت، منعقد شد.
برخی از تعهدات مربوطه در اجرای تفاهم نامه مذکور شامل این موارد می باشد:
- تدوین طرح و معماری ایجاد شبکه ملی مهارت، 
- تخصیص فضای مناسب برای توسعه مرکز داده فعلی و مرکز داده ی پشتیبان مطابق استاندارد مورد تأیید سازمان فناوری اطلاعات ایران، 
- حمایت مالی و علمی از تولید محتواهای مهارت آموزی الکترونیکی و شبیه سازهای آموزشی نرم افزاری و سخت افزاری،
- استفاده از ظرفیت آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای تابعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای گسترش دانش فناوری اطلاعات در جامعه. 
* امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم
در راستای تعمیق و تحکیم روابط و تعاملات مشترک مناسب و در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش های وابسته به صنایع کشاورزی، تبدیلی، تکمیلی و غذایی و استفاده از تجارب و ظرفیت های آموزشی فنی و 
حرفه ای کشور و همچنین توسعه ی فعالیت های مربوط به پرورش کرم ابریشم، توتستان و صنایع مرتبط مانند پارچه بافی و رنگرزی و... همچنین گسترش آموزش بهداشت و ایمنی محیط کار در جهت ارایه آموزش ها و ارتقای مهارت روستائیان براساس استانداردهای موجود و نیز نهادینه کردن و شناسایی این آموزش ها در جوامع روستایی، تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم  ایران منعقد شد.
* امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان چای ایران
این تفاهم نامه بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان چای ایران در راستای افزایش بهره وری و ارتقای سطح علمی و عملی شاغلان نیروی کار روستایی و تولید فرآورده های کشاورزی و حرفه های روستایی، شناسایی نیروهای مستعد، توانا و خلاق جهت ارایه آموزش ها، توسعه ی آموزش های فنی و حرفه ای معطوف به اشتغال در مناطق روستایی، توسعه و ترویج صنعت چای و صنایع وابسته به آن در کشور، زمینه سازی برای جایگزین نمودن آموزش کشاورزی صنعتی به جای آموزش کشاورزی سنتی، نهادینه کردن جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای کشاورزی در نظام شغلی بخش مشاغل کشاورزی شهری و روستایی و فرهنگ سازی مناسب برای افزایش مصرف چای ایرانی منعقد شد.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها