بیانیه پایانی نخستین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال

کد خبر: 323 تاریخ انتشار: 1392/02/24
نمایش: 1637
اخبار

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نخستين"همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال" از سوي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با حضور صاحبنظران و پژوهشگران آموزش های فنی و حرفه ای کشورهای اندونزی، تایلند، عراق، پاکستان، سریلانکا، افغانستان، موریس و ... ، روز دوشنبه مورخ  23 اردیبهشت ماه سال جاري در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزارشد.

    

متن کامل بیانیه پایانی اولین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال در پی می آید.

 بسمه تعالی

" ان ا... لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" (قرآن کریم)

                   خداونـد احـوال هیـچ امتـی                      دگرگون نخواهد کند مدتی

                          مگر آنکه آن قوم احوال خویش               بخواهد دگرگون نماید زپیش

 بیانیه پایانی نخستین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال

ایران ـ تهران ـ سالن همایش های برج میلاد      23 اردیبهشت ماه سال 1392

     با عنایت و الطاف الهی و در سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» که مزین است به کلام مقام عظمای ولایت و تاکید معظم له مبنی بر اینکه:

"یکی از کارهای دیگری هم که حالا من اینجا یاداشت کردم که بر عهده مسئولین دولتی است، توسعه مهارت هاست. این هنرستان های فنی و صنعتی، این دانشگاه های علمی ـ کاربردی، این فنی، حرفه ای ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای باید توسعه پیدا کند.

ما به موازات علم و دانش به پنجه کارآمد هم احتیاج داریم."

و با نگاه به چشم انداز بیست ساله، عنایت به برنامه های اول تا پنجم توسعه و توجه خاص دولت به امر اشتغال و نقش آموزش در اشتغال پایدار، مفتخریم تشکیل و استقرار سازمان ملی مهارت و فناوری و طراحی نظام جامع ملی و مهارت و فناوری با سه زیر نظام، آموزش مهارت و فناوری، نظام صلاحیت حرفه ای و نظام شرايط احراز اشتغال را خدمتتان اعلام نماییم. در این نظام، آموزش مبتنی بر محیط کار بوده به نحوی که قریب به 60% آموزش، مهارتی و عمدتا" در محیط واقعی کار و 40% آموزش، نظری و دانش پایه می باشد که آموزش هاي تحت نظر سازمان آموزش فنی و حرفه ای بصورت دوره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی و در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در قالب دوره های عالی مهارت و فناوری اجرا می گردد.

در این شرایط با یکپارچه سازی مدیریت و سیاست گذاری آموزش های فنی و حرفه ای شاهد تحول بزرگ در نظام مند نمودن آموزش های فنی و حرفه ای از طریق استقرار نظام جامع مهارت و فناوری با رویکرد و توجه به تغییرات فناوری و مبتنی کردن آموزش های مهارتی بر اساس پاسخگوئی به تامین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار، نخستين همایش بین المللی با مشارکت کارشناسان ملی و جهانی با توجه به کلیه اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز 1404، مواد 21 و 194 برنامه پنجم توسعه، سیاست های کلی اشتغال ابلاغ شده از طرف مقام معظم رهبری، دور نمای آموزش های سازمان در قالب «سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان» رقم زنند. آنچه هم راستا با ايجاد ساختارها، نظام ها، تدوين قوانين و رويه ها در مسير توسعه آموزش هاي مهارتي و كاربرد اين آموزش ها در عرصه عمل در كشور داراي اهميت بوده و امري ضروري به نظر مي رسد، رويكرد مدبرانه، علمي و مبتني بر پژوهش به اين آموزش ها مي باشد كه در اين عرصه نيز گام هاي موثري برداشته شده است كه برگزاري همايش هاي ملي و بين المللي يكي از آنهاست. شناسائي چالش ها، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف آموزش هاي مهارتي، تبيين نظام جامع مهارت و فناوري، فرهنگ سازي براي گسترش توجه به آموزش هاي مهارتي، فراهم نمودن زمينه مشاركت صاحب نظران داخلي و بين المللي، بهبود اثربخشي و كارائي آموزش هاي مهارتي و تبيين نقش حساس آموزش هاي مهارتي در اشتغال از جمله اهداف كلاني است كه اين همايش پيگيري نموده و با تاکید بر نگاه پیشرو و آینده پژوهانه در کلیه فعالیت ها، راهبردها، سیاست ها و برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سطح آمایش سرزمین و ارتباط مستمر در سطح بین الملل، بدینوسیله نتایج محوری حاصل ا ز این همایش به شرح ذیل تقدیم می گردد:

1 – ارتقای نقش آفرینی آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان زیربنای توسعه پایدار و کاهش نرخ بیکاری.

2- کاربست چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی برای ارتباط صلاحیت ها، مدارک و گواهینامه ها در سطوح و انواع مختلف در حوزه حرفه و شغل و در جهت به رسمیت شناختن یادگیری مادام العمر.

3- رتبه بندی، اعتبارسنجی و اعتباربخشی به مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و غیردولتی بر اساس شاخص های مدیریت اجرائی، فرآیند یاددهی و یادگیری نیروی انسانی، تحقیق و توسعه منابع و شاخص پشتیبانی فراگیران.

4- ضرورت استقرار نظام جامع مهارت و فناوری با سه زیر نظام آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه ای و شرایط احراز اشتغال به عنوان زیر بنای ایجاد اشتغال بر پایه مهارت آموزی.

5- توسعه الگوهای آموزشی براساس ظرفیت های فضای کسب و کارکشور و نیز ارائه آموزش های شبیه سازی شده.

 

6- برنامه ریزی برای جلب مشارکت کشورهای پیشرو در آموزش های فنی و حرفه ای برای اجرای پروژه های مشترک.

7- برنامه ریزی برای استفاده از تجارب کشورهای موفق در عرصه مسابقات مهارت جهانی و نیز برگزاری مسابقات بین المللی مهارت بین کشورهای اسلامی.

8- ضرورت برنامه ریزی برای اعتبار بخشی به گواهینامه های سازمان در نظام آموزش بین المللی.

9- آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازارکار(فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزش مهارتي کشور و توام کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه های اقتصادی برای استفاده از ظرفیت آنها.

10- ارتقای مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی از طریق توانمندسازی آنان با بهره گیری از آموزش های مهارتی.

11- سهم گسترده و تاثیرگذار آموزش های فنی و حرفه ای در کاهش آسیب های اجتماعی و توانمندسازی اقشار در معرض آسیب.

12- طراحی و اجرای د   وره های تکمیلی بین سطوح تحصیلی با مشارکت دانشگاه جامع علمی – کاربردی در دو بخش آموزش مهارتی دولتی و خصوصی.

13- استفاده از منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی ابلاغی از سوی معظم له در بخش اشتغال و نظام اداری و آموزشی سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان و با اجرای بیش از 260 برنامه عملیاتی سند مذکور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.   

 در نهایت با اتکال به درگاه خداوند متعال و توجهات حضرت آقا امام زمان(عج) و ائمه هداۀ عهد و پیمان می بندیم تا تمام عزم خود را جزم نموده و با دقت تمام، صحت و شفافیت و همت بالا اقدامات لازم را برای تحقق کلیه مفاد این بیانیه را انشاالله به کار ببندیم.

                                                                                                                            و من ا... توفیق

                                                                                                                                  والسلام

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها