دکتر کورش پرند در نخستين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال بیان داشت: آموزش های فنی و حرفه ای یکی از راهکارهای تحقق شعار "حماسه اقتصادی" است.

کد خبر: 324 تاریخ انتشار: 1392/02/24
نمایش: 1051
اخبار

 

آنچه در پی می آید متن سخنرانی، دكتر کورش پرند، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نخستين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال است که در تاریخ 23 ارديبهشت ماه 1392با حضور صاحبنظران و پژوهشگران بین المللی و ملی در عرصه مهارت آموزی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد.

  سخنراني  دكتر کورش پرند، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

 نخستين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال، 23 ارديبهشت ماه 1392

  بسم ا الرحمن الرحيم

سپاس خداوندي را كه انسان را اشرف مخلوقات آفريد و تكامل او را در كار، و هنر او را در مهارت، فعاليت و تغيير و  تحول رقم زد. سپاس خداوندي را که انسان را از سراشيبي جهل و کفر به سراي امن و ايمن يکتاپرستي و علم و دانش دعوت نمود و اوج رستگاري را در كار و فعاليت مفيد كه هم سنگ عبادت است نهاد.

سلام و صلوات خداوند بر حضرت محمد و خاندان مطهرش

سلام عرض می کنم حضور شما میهمانان و شرکت کنندگان محترم داخلی و خارجی

خداوند را شاكرم كه توفيق يافتم امروز در مراسم افتتاحيه «اولين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال»، به عنوان اولين و مهمترين گردهمايي انديشمندان و پژوهشگران داخلي و خارجي در حوزه آموزشهاي مهارتي و اشتغال، حضور داشته باشم. به عنوان رئيس همايش به تمامي حضار عزيز به ويژه مدعوين و ميهمانان خارجي شرکت کننده خير مقدم عرض مي نمايم.

جهان امروز با توسعه فناوري و تغييرات گسترده برخاسته از آن، كشورها را  ناگزير از تغيير رويكرد «اقتصاد مبتني بر منابع» به «اقتصاد مبتني بر دانش» نموده و همين موضوع سبب شده تا سه محور نوآوري، فناوري و شايستگي در روند توسعه و پيشرفت از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار شوند. بهبود شايستگي ها و مهارت هاي نيروي انساني، و توانمندي هاي يادگيري آن ها از طريق يادگيري مادام العمر و بويژه از طريق گسترش آموزش هاي فني و حرفه اي مهم ترين ابزارهاي دستيابي به اين سه محور است. امروزه در اغلب کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، آموزش­هاي فني و حرفه­اي اهميت بسيار زيادي پيدا کرده است و در برنامه ريزي توسعه کشورها نقش راهبردي را ايفا مي کند. رشد فزاينده جمعيت، ميزان بالاي بيکاري و مشارکت روز افزون انسان­ها در فعاليت­هاي اقتصادي تقاضاي جديدي را براي آموزش نيروي انساني ماهر و آموزش­هاي عملي ايجاد کرده است که اين شرايط نيز به نوبه خود بر اهميت حساس و حياتي اين آموزشها افزوده است.

در کشور جمهوري اسلامي ايران نيز آموزش هاي فني و حرفه اي به عنوان يكي از راهكارها و ابزارهاي مهم در توانمند سازي سرمايه هاي انساني، يكي از اولويت هاي راهبردي براي سرآمدي است و همچنين مي تواند به عنوان يكي از راهكارهاي تحقق شعار مقدس «حماسه اقتصادي» باشد. «سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور» به عنوان يگانه متولي آموزش هاي فني و حرفه اي غير رسمي، گامهاي مهمي را در عرصه پررنگ تر نمودن نقش اين آموزشها برداشته است و اين افتخار را دارد كه با به ثمر رساندن بسياري از برنامه ها و اهداف خود نقش مهمي در عرصه اشتغال و مهيا سازي نيروي كار و تحقق شعار جهانی «جوانان و آموزشهای مهارتی» داشته است.

باتوجه به ابلاغ سياست هاي كلي اشتغال از سوي مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) و همچنين طراحي و تدوين «نظام جامع مهارت و فناوري»، رسالت سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در عرصه نقش آفريني در حوزه هاي مهارتي، حساس تر شده است.

هم راستا نمودن نظام آموزش مهارتي با توجه به نقشه جامع علمي كشور، تسريع و تقويت ارتباط بين آموزش هاي مهارتي و شايستگي و نياز بازار كار، شبكه سازي ذينفعان فعال در نظام آموزش مهارتي، افزايش ظرفيت رقابت پذيري بنگاه هاي اقتصادي و مؤسسات و مراكز آموزشي و توسعه توانمندي هاي نوآوري و فناوري ملي از جمله اقدامات مهمي است که اين سازمان در تحقق نظام جامع مهارت و فناوري و زيرنظامهاي آن شامل 1) نظام آموزش مهارت و فناوري، 2) صلاحيت حرفه اي، و 3) نظام احراز شرايط اشتغال انجام داده است.

آنچه هم راستا با ايجاد ساختارها، نظام ها، تدوين قوانين و رويه ها در مسير توسعه آموزش هاي مهارتي و كاربرد اين آموزش ها در عرصه عمل در كشور داراي اهميت بوده و امري ضروري به نظر مي رسد، رويکرد مدبرانه، علمي و مبتني بر پژوهش به اين آموزشها مي باشد كه در اين عرصه نيز گامهاي موثري برداشته شده است كه برگزاري همايش هاي ملي و بين المللي يكي از آنهاست.

سال گذشته با برگزاري «نخستين همايش ملي مهارت آموزي و اشتغال در ايران» شاهد دستاوردهاي ارزنده اي در حوزه آموزش هاي مهارتي بوديم لذا با برگزاري اين همايش در سطح بين المللي و بهره مندي از آرا و انديشه هاي صاحب نظران، متخصصان، اساتيد و كارشناسان خبره آموزش هاي مهارتي، اميد است مسير براي تحقق شعار «هر ايراني، حداقل يك مهارت» در سالي که از سوي مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) سال «حماسه سياسي، حماسه اقتصادي» نامگذاري شده است هموار گردد.

شناسايي چالشها، فرصت ها، نقاط قوت و ضعف آموزش هاي مهارتي، تبيين نظام جامع مهارت و فناوري، فرهنگ سازي براي گسترش توجه به آموزشهاي مهارتي، فراهم نمودن زمينه مشاركت صاحبنظران داخلي و بين المللي، بهبود اثربخشي و كارآئي آموزش هاي مهارتي و تبيين نقش حساس آموزش هاي مهارتي در اشتغال از جمله اهداف كلاني است كه اين همايش پيگيري خواهد نمود.

در پايان ضرورت دارد به عنوان رييس همايش از تمامي دست اندركاران برگزاري اين همايش بويژه مدعوين محترم خارجي و سخنرانان محترم و همچنين ارائه كنندگان مقاله تشكر نمايم. اميد است كه اين همايش بتواند نگاهها و رويكردها به آموزش هاي مهارتي در ايران را موشكافانه تر و حساس تر نمايد.

اميدوارم با الطاف خداوند متعال بتوانيم در مسير مهارت آموزي جوانان خدمتي ماندگار را داشته باشيم و از اين مسير به كسب افتخارات و درجات رفيع براي ايران عزيز دست يابيم.

 

درپناه خداوند پيروز باشيد و سربلند

دکتر کورش پرند

معاون وزير و رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور

و رئيس همايش

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها