وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي در حاشيه يکصد و ششمين اجلاس سازمان بين‌المللي کار

کد خبر: 71620 تاریخ انتشار: 1396/03/28 13:51:11
نمایش: 1004
اخبار
دکتر ربيعي در ديدار با وزير کار سنگاپور:
بايد صلاحيت حرفه‌اي را جايگزين مدرک دانشگاهي کنيم/ تاکيد بر همکاري دو کشور در زمينه آموزش نيروي کار
وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي در حاشيه يکصد و ششمين اجلاس سازمان بين‌المللي کار با وزير کار سنگاپور ديدار و در خصوص همکاري‌هاي دو جانبه بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي در اين ديدار دکتر ربيعي با اشاره به قرار داشتن ايران و سنگاپور در منطقه آسيا گفت: با آنکه چندين تفاهم‌نامه ميان ايران و سنگاپور  امضا شده است، دو کشور آنگونه که انتظار مي‌رود با يکديگر نزديک نيستند.
وزير کار ايران ادامه داد: زمينه‌هاي مناسبي براي انجام مسئوليت‌هاي مشترک، سرمايه‌گذاري‌هاي جدي‌تر اقتصادي و تبادل تجربيات وجود دارد.
دکتر ربيعي با اشاره با گفت‌و‌گوهاي سازنده با يکي از مقامات وزارت خارجه سنگاپور در تهران تصريح کرد: علاوه بر بحث‌هاي جدي مربوط به توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي فيمابين دو کشور در حوزه کشتيراني و توسعه فعاليت‌هاي بندري، ما مي‌توانيم در خصوص آموزش نيروي کار و تبادل دانش فني و حرفه‌اي با يکديگر همکاري کنيم.
وزير کار همچنين حرکت سنگاپور در مسير توسعه را قابل تحسين و پر شتاب خواند و گفت: اين امر سبب شده تا مردم سنگاپور از سطح رفاه قابل قبولي برخوردار باشند.
وي همچنين در اين ديدار با اشاره به موضوع مهم سالمندي نيروي کار در برخي کشورها گفت: متاسفانه ما در ايران در خصوص سالمندي نيروي کار با وضعيت پيچيده و تناقض گونه‌اي مواجه هستيم؛ از يک سو نيروي کار قابل ملاحظه‌اي سالانه وارد بازار کار مي‌شود که اغلب آنها فاقد مهارت لازم هستند. از ديگر سو سن بازنشستگي نيز تا حدي پايين است که اين امر موجب ايجاد بحران در صندوق‌هاي باز نشستگي شده است.
دکتر ربيعي افزود: از طرفي اگر بخواهيم سن بازنشستگي را افزايش دهيم نيروي کار جديد بدون شغل خواهد ماند.
وزير کار يکي از علل مهم بر هم خوردن تعادل بازار کار ايران را در پيش گرفتن سياست‌هاي تاخيري از سوي خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: فرهنگ غالب مردم در ايران است که بدون توجه به استعدادها و علايق فرزندانشان آنها را وادار به ادامه تحصيل مي‌کنند و اين يعني آنکه در بازه زماني مشخصي تعداد قابل توجهي نيروي کار تحصيلکرده و در عين حال فاقد مهارت‌هاي لازم وارد بازار کار شده و تعادل بازار را بر هم مي‌زند.
دکتر ربيعي با اشاره به زمينه‌هاي خوب همکاري براي ارتقاي سطح آموزش فني و حرفه‌اي گفت: ما در ايران به اين نتيجه رسيده‌ايم که با بهبود کيفيت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، صلاحيت حرفه‌اي را جايگزين مدرک دانشگاهي نماييم که البته اين امر دشواري‌هاي خاص خود را دارد.
وي همچنين در اين ملاقات از وزير کار سنگاپور دعوت کرد تا در اولين فرصت به ايران سفر کند.
در اين ديدار ليم سويي سايي وزير کار سنگاپور حضور در ژنو را فرصتي براي ملاقات با همتايان خود عنوان کرد و گفت: هر سال از اين فرصت براي بحث در خصوص چالش‌هاي مشترک و استفاده از تجربيات ساير کشورها استفاده مي‌کنيم.
وي موضوع سالمندي نيروي کار را چالش جدي برخي کشورها و از جمله سنگاپور عنوان کرد و گفت: سوال اساسي اين است که اگر کشوري با پديده سالمندي نيروي کار روبرو شود چگونه مولد بودن خود را حفظ خواهد کرد؟
وزير کار سنگاپور همچنين از پيشرفت فناوري به عنوان موضوعي مهم ياد کرد که بازار کار کشورها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.
وي ادامه داد: رشد فناوري از يکسو مي‌تواند موجب از بين رفتن برخي فرصت‌هاي شغلي شود اما از ديگر سو اگر به توسعه فناوري درست توجه شود اين امر مي‌تواند ظرفيت‌هاي جديد شغلي ايجاد کند.
وزير کار سنگاپور سياست دولتش را بالا بردن سن بازنشستگي عنوان کرد و گفت: بدنبال آن هستيم که سن بازنشستگي در سنگاپور را از ۶۵ به ۶۷ سال افزايش دهيم تا مردم سنگاپور بيش از قبل کار کنند‌. از اين رو مناسب‌ترين شيوه براي دستيابي به چنين هدفي توسعه فناوري‌هاست که مديريت نيروي کار را نيز آسان‌تر مي‌نمايد.
وزير کار سنگاپور تاکيد کرد: طراحي استراتژي‌هاي جديد در بازار کار بايد به نحوي باشد که کار بيشتر بتواند منافع بنگاه‌هاي اقتصادي را تامين کند.
وي يکي از چالش‌هاي پيش روي دولتش را بروز مهارت نيروي کار دانست و گفت: متناسب با توسعه فناوري‌ها مهارت نيروي کار نيز بايد ارتقا يابد. حرکت در مسير رسيدن به دروازه‌هاي اقتصاد نوين را در صورتي ممکن مي‌دانيم که همزمان بتوان مهارت نيروي کار را نيز ارتقا بخشيد.
وزير کار سنگاپور در پايان اين ديدار زمينه‌هاي مشترک همکاري ميان ايران و سنگاپور را فراوان دانست و ابراز اميدواري کرد هر دو طرف از ظرفيت‌هاي مشترک موجود براي غلبه بر چالش‌هاي پيش رو استفاده کنند.
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها