خبرگزاري مهر گزارش مي دهد:

آموزش رايگان۲۹۰۰حرفه‌ براي کسب مهارت‌شغلي/پيش شرط ورودبه بازارکار

کد خبر: 71807 تاریخ انتشار: 1396/10/18 09:20:12
نمایش: 1109
اخبار
خبرگزاري مهر گزارش مي دهد:
آموزش رايگان۲۹۰۰حرفه‌ براي کسب مهارت‌شغلي/پيش شرط ورودبه بازارکار
متقاضيان ورود به بازار کار براي کسب مهارت و شاغلان جهت افزايش مهارت هاي شغلي مي توانند در زمينه ۲۹۰۰ حرفه شغلي در مراکز فني و حرفه‌اي دولتي آموزش رايگان ببينند.
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري به نقل از خبرگزاري مهر، نبود مهارت در بين جمعيت غالب جوانان جوياي کار از عوامل موثر در افزايش بيکاري به شمار مي‌رود. هر چند اين موضوع نافي سياست‌هاي اشتغالزايي غلط در دولت‌هاي مختلف نيست اما بدون ترديد از عوامل مهم در رشد بيکاري است. 
يکي از نتايج افزايش جمعيت بيکار فارغ التحصيل در سال‌هاي اخير، بي‌مهارتي بسياري از دانش‌آموختگان دانشگاهي و عدم توانايي در جذب بازار کار به دليل نداشتن مهارت کافي است. در اين ميان فرهنگ غلط مدرک گرايي به عنوان يک ارزش افزوده در بين جوانان تلقي شده که توسعه نظام آموزش عالي و تسهيل شرايط ورود به دانشگاه به اين موضوع نيز دامن زده و نتيجه آن ورود سالانه به طور متوسط حدود يک ميليون فارغ التحصيل متقاضي به بازار کار است. 
علاوه بر  اينکه نداشتن مهارت براي ورود به بازار کار، به عنوان ضعف‌ برخي جوانان بيکار با هر سطح از دانش و تحصيلات است، در عين حال بسط فرهنگ تحصيلات دانشگاهي بدون توجه به استعداد و مهارت‌هاي فردي از سنين پايين در خانواده‌ها منجر شده تا تشويق فرزندان براي کسب مهارت به تدريج به فراموشي سپرده شود و «ورود به دانشگاه» نسبت به «کسب مهارت» حتي به قيمت بيکار ماندن ترجيح داده شود. 
چه بسا در بين بسياري از جوانان تحصيلکرده نيز مشاهده مي شود، خود را با هم دوره‌اي هاي دوران دانش‌آموزي مقايسه مي‌کنند و در مي‌يابند بسياري از آنها به جاي ورود به دانشگاه به دنبال کسب مهارت فني متناسب با علاقه و نياز بازار کار رفتند و موفقيت خود را در مهارت آموزي جستجو کردند. در بسياري از موارد در اين نوع مقايسه‌ها به موفقيت هم دوره‌اي هاي خود که دنبال مهارت آموزي رفتند، اذعان دارند. 
بنابراين عدم فرهنگسازي مناسب خانواده‌ها براي تشويق فرزندان خود از سنين نوجواني براي کسب مهارت‌ هاي مورد علاقه با رويکرد نياز بازار کار نيز منجر به توسعه نظام آموزش عالي شده است. هر چند آموزش‌هاي آکادميک و دانشگاهي نيز در جاي خود موثر و کاربردي هستند اما اين نوع آموزش به تدريج تبديل به مدرک گرايي صِرف شده و اين موضوع نيز غالبا به تربيت نيروهاي تحصيل کرده بدون مهارت منتج شده است. 
بدون ترديد لزوم تغيير نگاه خانواده‌ها به «تحصيلات دانشگاهي به عنوان عامل موفقيت» احساس مي‌شود چراکه مهارت، پيش شرط ورود به بازار کار است. از همين رو در شرايط کنوني بحران بيکاري، توسعه فرهنگ آموزش‌هاي مهارتي با هدف تربيت نيروي کار به عنوان يک ضرورت احساس مي شود. 
اما افراد و متقاضيان کسب مهارت چگونه مي‌توانند در اين عرصه گام بردارند؟ «آموزش‌هاي مهارتي» از طريق مراکز آموزشي دولتي فني و حرفه‌اي و آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه‌اي با نظارت سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور ارائه مي‌شوند سازماني که متولي ارائه آموزش‌هاي مهارتي مبتني بر بازار کار است.
در حال حاضر در سطح کشور ۵۸۶ مرکز آموزشي دولتي فني و حرفه‌اي وجود دارد که نسبت به ارائه آموزش‌هاي مهارتي به صورت رايگان اقدام مي‌کنند. همچنين بالغ بر ۱۲ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي در کشور فعاليت مي‌کنند که به دليل خصوصي بودن براي کارآموزان طبيعتان هزينه‌هايي به دنبال دارد. 
هر چند دوره‌ها و حرفه‌هاي آموزشي آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه اي به دليل تعداد زياد اين موسسات نسبت به مراکز دولتي بسيار بيشتر است اما در مراکز آموزشي دولتي ۲۹۰۰ حرفه آموزشي در قالب ۶۴ گروه آموزشي بدون دريافت هزينه به متقاضيان مهارت آموزي ارائه مي شود که در پايان گواهينامه مهارت نيز دريافت مي‌کنند. 
۶۴ گروه آموزشي رايگان گروه‌هاي آموزشي فني و حرفه‌اي که هر يک داراي چندين حرفه‌ آموزشي نيز هستند، در حال حاضر ۶۴ گروه آموزشي را شامل مي‌شوند و هر يک از اين «گروه‌هاي آموزشي» داراي چند حرفه آموزشي است.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها