خبرگزاري ايرنا منتشر کرد:

دانش آموخته ام اما مهارت آموزي مرا به بازار کار پيوند داد.

کد خبر: 71818 تاریخ انتشار: 1396/11/01 13:04:06
نمایش: 1806
اخبار
خبرگزاري ايرنا منتشر کرد:دانش آموخته ام اما مهارت آموزي مرا به بازار کار پيوند داد.
آموزش هاي مهارتي طي چند سال اخير از سوي مسئولان حوزه کار مورد توجه جدي قرار گرفته است بطوري که بسياري از جوانان جوياي کار متقاضي اين نوع آموزش ها هستند و تجربيات نيز نشان داده است که اشتغال با پيوند دانشگاه و بازار کار و مهارت آموزي ممکن است.
در کشورهاي توسعه يافته رکن اصلي اشتغال مهارت آموزي است و براي پيوند با بازار کار جوانان مي توانند با آموزش هاي کوتاه مدت به بازار کار بپيوندند.
در کشورهاي ياد شده مبناي انجام هر شغلي آموزش است. مشاغل خدماتي در اين نوع جوامع مي تواند بستر مناسبي براي اشتغال جواناني باشد که ناخواسته اند وارد دانشگاه شوند.
در ايران وضعيت به گونه اي ديگر رقم خورده است، دانش آموزان براي دستيابي به شغل پس از اتمام تحصيلات متوسطه راهي دانشگاه مي شوند تا بتوانند هرچه سريعتر استخدام شوند.
تصور استخدام و پشت ميزنشيني روياي بزرگ جوانان کشور است و وقتي که با تحصيلات دانشگاهي نمي توانند شغلي بيابند دچار نااميدي و افسردگي مي شوند.
اما در چنين شرايطي هستند جواناني که مي خواهند مهارتي را فرابگيرند تا به موقعيت شغلي دست يابند.بررسي ها نشان مي دهد بيش از نيمي از متقاضيان کسب مهارت را دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي به خود اختصاص مي دهند و اين در حالي است که حدود 80 درصد دروس دانشگاهي مرتبط با نيازهاي بازار کار کشور نيست.
تجارب دانش آموختگاني که از طريق کسب مهارت توانسته اند موقعيت مطلوبي در بازار کار بدست بياورند خالي از لطف نيست. جواناني که با همت و تداوم آموزش هاي مورد نياز سهم خود را در توليد ناخالص ملي رقم زده اند.
**دانش آموخته اي که با مهارت آموزي وارد بازار کار شد
يک فارغ التحصيل رشته عمران که از طريق آموزش هاي مهارتي توانسته است پيوند محکمي با بازار کار برقرار کند، معتقد است: حرفه آموزي مي تواند گامهاي افراد را براي ورود به بازار کار مستحکم کند.
ليلا عسگري فارغ التحصيل رشته عمران دانشگاه آزاد استهبان است که مدتها در جستجوي کار به شرکت هاي مختلف مراجعه کردم.
وي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا،بيان داشت: پس از فارغ التحصيلي سه سال بيکار بودم و به دليل جنسيت در بسياري از کارگاهها نمي توانستم در پروژه ها همکاري کنم.
وي اظهار داشت: براي آموزش برخي از نرم افزار ها نظير اتوکد و 3ds Max در سازمان آموزش فني و حرفه اي ثبت نام کردم اما تعداد متقاضيان به حد نصاب نرسيد و کلاس ها تشکيل نشد.
وي ادامه داد: وقتي نتوانستم در کلاس هاي نرم افزار ثبت نام کنم در اداره فني و حرفه اي استهبان نااميد و خسته، صفحه کارگاه جوش را ديدم و نخستين جرقه در سرم زده شد.به فکر اين افتادم که در کلاس هاي جوش سازمان آموزش فني و حرفه اي ثبت نام کنم و حرفه جوشکاري را بياموزم. در اين حرفه به طور معمول زنان ثبت نام نمي کردند.
عسگري گفت: در کلاس هايي که شرکت مي کردم فقط من زن بودم و اکثر افراد کلاس يا بيسواد و يا کم سواد بودند که مي خواستند حرفه جوش را فرا گيرند.
اين مهارت آموز اضافه کرد: بسياري از افرادي که آموزش مهارت جوش را کسب مي کردند بعد از اينکه متوجه شدند که همکلاسي آنان که يک زن است و مي خواهد وارد بازار کار شود مصمم به يافتن شغل شدند.
وي ادامه داد: حدود پنج تا هشت ماه آموزش جوش را در سازمان آموزش فني و حرفه اي به شکل رايگان فراگرفتم.دوره هاي بازرسي جوش ، کنترل کيفيت،جوش قوس الکتريکي، جوش سازه هاي فولادي،دوره هاي ايمني و بهداشت،جوش سازه هاي فولادي و دوره هاي جوش قوس الکتريکي و co2 به مدت 6 ماه همراه با دوره هاي فني ديگر گذراندم.
وي ادامه داد:کسب مقام اول المپياد جوش جهاني از برنامه هاي آتي من بود که يک کارخانه فولاد در ني ريز با سمت کيوسي سيويل و معماري و کنترل کيفيت جوش مجذوب دعوت به کار کرد.
عسگري معتقد است: مدرک فني و حرفه اي و آموزشي که در اين سازمان کسب کردم، توانست به من اعتبار اجتماعي براي ورود به بازار کار بدهد.
وي که نخستين زن در شرکت مهندسي فولاد تکنيک است که در حوزه جوش فعاليت مي کند، اظهار داشت: با اينکه کار جوش به طور عام از سوي مردان انجام مي شود اما بيش از حد از موقعيتي که کسب کرده ام راضي هستم .
عسگري بيان داشت: بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاهي به دليل اينکه مهارتي منطبق با نيازهاي بازار کار را کسب نمي کنند بايد براي دستيابي به موقعيت شغلي خود را مجهز به مهارت کنند.
عسگري در پايان يادآور شد: احساس غرور مي کنم که توانسته ام به يک مهارت مجهز شوم.زنان ايراني مي توانند همواره با تلاش و کسب مهارت جايگاه رفيع خود را در جامعه بيابند.
**مدرسه و دانشگاه مرا براي حضور در بازار کار آماده نکرد
ايوب ابراهيمي مقدم» يکي ديگر از مهارت آموزاني که توانست با آموزش هاي مهارتي وارد بازار کار شود در گفت و گو با خبرنگار ايرنا،در خصوص چرا به مهارت آموزي روي آورد چنين گفت: آيا مدرسه و دانشگاه کسي را براي داشتن شغل مورد علاقه اش و زندگي مطلوبش آماده مي کند؟ توصيه اي که هميشه از خانواده يا اطرافيان خودم مي شنيدم اين بود که « حتما تا مي تواني درس بخوان که بتواني در جايي استخدام شوي.
اما وقتي براي پيدا کردن کاري خيلي سطح پايين جستجو کردم متوجه شدم نه درس هايي که در دانشگاه خوانده ام و نه درس هايي که قرار است بخوانيم هيچ فايده اي در دنياي واقعي و بازار کار ندارد و به همين دليل مجددا براي يادگرفتن مهارت هايي که بازار کار نياز بود، سراغ آموزشگاه هاي آزاد رفتم و سرانجام در بهمن ماه سال 1392 آموزشگاه فني و حرفه اي آزادي را در شهرستان سقز تاسيس کردم.
زماني که براي دومين بار در برابر دوربين هاي صدا و سيما قرار گرفته بودم تا به عنوان جواني کارآفرين با ميليون ها نفر از هموطنانم صحبت کنم، بيشتر از هر چيز خدا را شکر مي کردم که کمکم کرد تا تسليم ياس ها نشوم و مهارت طلايي را که همان مهارت استمرار در آموختن و بکاربردن بود به من آموخته بود.
** ديدگاه مسئولان
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور با اشاره به جهت گيري فعاليت هاي آموزشي کشور در راستاي کاهش بيکاري و فقر،گفت: آموزش هاي دانشگاهي نتوانسته است اشتغال پذيري فارغ التحصيلان را افزايش دهد، بنابراين گرايش به مهارت پذيري در ميان آنها افزايش يافته است.
«سليمان پاک سرشت»معتقد است: بسياري از جمعيت بيکار کشور را دانش آموختگان تشکيل مي دهند، لازم است تمهيداتي انديشيده شود تا دانشجويان مراکز آموزش عالي در راستاي صلاحيت هاي حرفه اي توانمند شوند.
وي با بيان اين که ساختار بخش خصوصي مبتني بر صلاحيت و توانمندي افراد است و نه مدرک، بر جايگزيني آموزش هاي مهارتي هدفمند به جاي آموزش هاي غيرهدفمند تاکيد کرد.
وي ادامه داد: منظور از آموزش هاي هدفمند، آموزش هايي است که با سياست ها و برنامه هاي توسعه اي کشور در حوزه هاي اجتماعي، اقتصادي و زيرساختي پيوند خورده و نيازهاي مهارتي نيروي انساني را نيز پيش بيني کرده است.
کلام آخر اينکه سيستم آموزش و پرورش و دانشگاههاي کشور بدنبال گرايش دادن نوجوانان و جوانان به سمت آموزشهاي فني و حرفه اي با هدف مهارت آموزي هستند اما هنوز به جايگاهي که بايد در اشتغال کشور برسند ، دست نيافته اند.
بي ترديد،دور نخواهد بود روزي که جوانان کشور براي ورود به بازار کار مهمتر از رفتن به دانشگاه به مهارت آموزي روي بياورند.
قصه مهارت آموزي و اشتغال همچنان ادامه دارد و پاياني براي آن نيست.
 
 
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها