موسوي در گفت‌وگو با خانه ملت:

اعتبار گواهينامه‌هاي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي از مدارک دانشگاهي بالاتر است/ ۱۰۰ هزار فرصت شغلي وجود دارد

کد خبر: 71844 تاریخ انتشار: 1396/12/12 11:14:29
نمایش: 2062
اخبار


 معاون آموزش سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور مي‌گويد در خارج از کشور، مدارک درجه دو سازمان فني و حرفه‌اي اعتبار بيشتري از مدرک مهندسي مکانيک دانشگاهي دارد.
علي موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت درباره اعتبار مدرک فني و حرفه‌اي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور، گفت: افرادي که پس از گذراندن فرآيند تعريف شده در سازمان فني و حرفهاي موفق به اخذ گواهينامه شوند با توجه به بين المللي بودن اين مدرک مي‌توانند در تمامي کشورهايي که عضو سازمان جهاني کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند و اين گواهينامه بين‌المللي در همه اين کشورها اعتبار دارد.
معاون آموزش سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور با بيان اينکه امروز تمام کشوهاي توسعه يافته و بسياري از کشورهاي در حال توسعه عضو سازمان جهاني کار (ILO) هستند، افزود: اعتبار گواهينامه‌هاي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور از مدارک دانشگاهي هم بالاتر است و مي‌توان ادعا کرد که شايد اگر کسي مدرک مهندسي مکانيک از دانشگاه شريف داشته باشد که تقريبا بهترين مدرک در دانشگاه‌هاي کشور به شمار ميآيد نتواند به راحتي کسي که مدرک درجه دو فني حرفه‌اي از سازمان فني و حرفه‌اي کشور کسب کرده‌ است در خارج از کشور مشغول به کار شود.
وي اضافه کرد: از سوي ديگر تمام تسهيلات و وام‌هايي که دولت به کارجويان اعطا مي‌کند منوط به داشتن گواهينامه و مدارک از مراجع ذي صلاح است که مهم‌ترين مرجع ذي صلاح در کشور براي اخذ تسهيلات و وام در کشور، سازمان آموزش و فني حرفه‌اي است.
اختصاص وام از صندوق توسعه ملي به کارجويان داراي مدرک فني حرفه‌اي
موسوي يادآور شد: دستگاههاي متولي شغل تسهيلات و وام‌هاي بسيار خوبي براي کارجويان در نظر گرفته که از جمله آن‌ها اختصاص وام به مشاغل روستايي، مشاغل خانگي و راه‌اندازي بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده است که از محل صندوق توسعه ملي تسهيلات بسيار خوبي را ارائه مي‌دهند که اين تسهيلات در بودجه 97 که اخيرا به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، نسبت به ادوار گذشته عدد و رقم بالاتري دارد.
اين مقام مسئول در سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور درباره اينکه کارآموزان براي کسب گواهينامه فني و حرفه‌اي بايد داراي چه مدرک تحصيلي باشد، گفت: بسته به مهارت و شغلي که به افراد آموزش داده مي‌شود، تحصيلات کارآموزان مختلف است و اين تحصيلات مي‌تواند در حد خواندن و نوشتن ابتدايي باشد تا فوق ليسانس و دکتري؛ لذا سازمان فني و حرفه‌اي محدوديتي براي جذب کارآموز ندارد و استانداردهاي سازمان به گونه‌اي است که در برخي کلاس‌ها افراد بايد مدارک ليسانس، فوق ليسانس و دکتري داشته باشند و برخي ديگر کلاسها مثل رشته کارگران صنعت ساختمان و از اين دست در حد همان خواندن و نوشتن ابتدايي کفايت مي‌کند.
مراکز آموزشي فني و حرفه‌اي مشمول مصوبه اخير ديوان عدالت اداري نمي‌شوند
معاون آموزش سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور در پاسخ به سئوالي درباره علت تصميم اخير ديوان عدالت اداري مبني بر انحلال واگذاري دانشگاه‌هاي علمي کاربردي دولتي، گفت: اين مصوبه ديوان عدالت اداري مربوط به وزارت علوم و دانشگاه‌هاي علمي کاربردي مي‌شود و شامل مراکز آموزشي سازمان فني و حرفه‌اي نمي‌شود ولي در عين حال بايد از تصميماتي که به کوچک‌سازي دولت در حوزه اجرا کمک کند، حمايت کنيم.
وي در پاسخ به اين نگراني نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که واگذاري اين مراکز علمي به بخش خصوصي منجر به تعطيلي آن‌ها خواهد شد، گفت: حتما بايد نظارت دولت بر اين مراکز به نحوي باشد و سياستها طوري تدوين شود که اين مکان‌ها به هيچ وجه تعطيل نشوند.
اين مقام مسئول در سازمان فني و حرفه‌اي کشور ادامه داد: همين استراتژي امروز در مراکز آموزش فني و حرفه‌اي در حال اجرا است و نتايج مثبتي از اين سياست‌ها حاصل شده است.
100 هزار فرصت شغلي در جامعه داريم
وي با بيان اينکه امروز در جامعه ما حدود 100 هزار شغل وجود دارد و دولت نبايد روي تمام اين مشاغل‌ سرمايه‌گذاري کند، افزود:  بهترين اقدام اين است که با مشارکت بخش خصوصي اين آموزش‌ها به حالت بالفعل در بيايد و در عين حال نظارت به هيچ وجه نبايد از دست دولت خارج شود و دولت بايد نقش سياست گذار، ناظر خود را حفظ کند.
معاون آموزش سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور اضافه کرد: آموزش اين مهارت‌ها قطعا در کاهش نرخ بيکاري، کاهش آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از بيکاري و فقر تأثيرگذار است و امروز جامعه ما نيازمند افراد ماهر است تا از فرصت‌هاي شغلي که با دليل ظرفيت‌هاي بالاي کشور وجود دارد، بهره‌برداري کنند و با اتکا به اين افراد در حوزه‌هاي مختلفي توليدي و صنعتي، اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند.
 



 
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها