در سومين كنگره بين المللي آموزش هاي فني و حرفه اي سوئيس مطرح شد؛

اقتصاد پويا نيازمند آموزش‌هاي مهارتي است/ مدرک تحصيلي ضامن اشتغال نيست

کد خبر: 71911 تاریخ انتشار: 1397/03/22 10:05:36
نمایش: 1619
اخبار
در سومين كنگره بين المللي آموزش هاي فني و حرفه اي سوئيس مطرح شد؛
اقتصاد پويا نيازمند آموزش‌هاي مهارتي است/ مدرک تحصيلي ضامن اشتغال نيست
 

در سومين كنگره بين المللي آموزش هاي فني و حرفه اي سوئيس با حضور رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشورمان، تجارب کشورهاي ديگر از جمله سوئيس، آمريکا و سنگاپور درباره آموزش‌هاي مهارتي مطرح شد؛ اين کشورها به اتفاق معتقدند که اين آموزش‌ها شرط بقاي جوانان در دنياي امروز است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور، سومين کنگره بين المللي آموزش هاي فني و حرفه اي سوئيس VPET 2018  با حضور سليمان پاک سرشت معاون وزير و رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در شهر وينترتور سوئيس بر گذار شد.
 در اين کنگره دو روزه، شخصيت هاي بين المللي در حوزه آموزش هاي مهارتي از جمله سيمون بارتلي، رئيس سازمان جهاني مهارت، مائورو دلمبريجيو وزير آموزش، تحقيقات و نوآوري سوئيس و کورنليا اورتله مديرکل موسسه فدرال آموزش هاي مهارتي سوئيس SFIVET حضور داشتند.
براساس اين گزارش، حضور نمايندگان سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در اين کنگره که با دعوت رسمي سفير سوئيس در تهران صورت گرفت، مي تواند بستر مناسبي براي توسعه همکاري هاي دوجانبه در زمينه آموزش هاي مهارتي، ارتقاي آموزش هاي فني و حرفه اي در کشور ايران، آشنايي با ايده ها و نظرات متخصصان و صاحب نظران بين المللي حوزه آموزش هاي فني و حرفه اي را فراهم کند.
وزير امور اقتصاد سوئيس: اجراي سيستم آموزش فني وحرفه اي دوآل، راهکار موثر کاهش بيکاري
در اين کنگره جان اشنايدر امن وزير امور اقتصادي، آموزش و تحقيقات سوئيس ضمن برشمردن چالش هاي بيکاري در بين فارغ التحصيلان دانشگاهي بسياري از کشورها، از سيستم آموزش دوال به عنوان يک راهکار موثر در کاهش نرخ بيکاري در بين تحصيلکردگان ياد کرد.
وي گفت: همه فعالان اقتصادي از نظام آموزش ما ناراضي هستند و اين به معناي ضرورت تغيير است.
وزير امور اقتصادي، آموزش و تحقيقات سوئيس تصريح کرد: آموزش هاي ما فرد را از محيط واقعي يادگيري جدا مي کند و در چنين شرايطي نوآوري اتفاق نمي افتد. ارتباط رو در رو با مشکلات باعث يادگيري عميق و بروز خلاقيت در روش هاي حل مساله مي شود.
وزير آموزش ايالات متحده امريکا:آموزش موتور محرکه اقتصاد و کليد يک جامعه امن است
خانم بتسي دووس، وزير آموزش ايالات متحده امريکا در سخنراني خود در اين کنگره گفت: آموزش و اقتصاد از يکديگر جدانشدني نيستند و ما در آمريکا مانند کشورهاي ديگر دريافته ايم که براي اقتصاد پويا نيازمند آموزش پويا هستيم.
وي گفت: آموزش هاي ما براي عصر صنعت طراحي شده و در قرن حاضر نياز به تغيير داريم. تغييرات گسترده در زمينه حمل و نقل، دارو، ارتباطات و بسياري حوزه هاي ديگر تاييد کننده ضرورت تغيير است.
وزير آموزش ايالات متحده امريکا افزود: هيچ تصوير شفافي از اقتصاد در آينده نداريم بنابراين دانش آموزان بايد با کسب مهارت هايي مانند تفکر خلاق، مهارته اي ارتباطي، مشارکت و هوش فرهنگي خود را براي مواجه با تغييرات پيش بيني نشده آماده کنند.
وي در ادامه گفت: طبق گفته کارشناسان 85 درصد مشاغل آينده در حوزه IT هنوز خلق نشده اند.
وزير آموزش امريکا گفت: نظام آموزش پويا، آموزش را امري مادام العمر مي داند. ما بايد به کارورزي توجه بيشتري داشته باشيم. دولت امريکا در اين زمينه وزراي اقتصاد، کار و آموزش را بسيج کرده تا نظام آموزش را براي بهره وري بيشتر اصلاح کنند.
خانم بتسي دووس افزود: تنها استخدام و جذب يک دانش آموخته است که به مدرک آن اعتبار مي بخشد و مدارک بايد براي کارفرمايان ارزش داشته باشد. آموزش امروز متفاوت از ديروز است. بايد جذاب، مرتبط و چابک باشد. ما بايد به دانش آموزان آزادي بدهيم تا اشتباه کنند و از آن ياد بگيرند. آموزش خاص آمريکا، سوئيس يا يک کشور ديگر نيست بلکه يک حق همگاني است.
وزير آموزش ايالات متحده امريکا در ادامه تأکيدکرد: آموزش، موتور محرکه اقتصاد و کليد يک جامعه امن است. دانش آموزان 100 در صد آينده کشور ما را مي سازند پس ما هم بايد حمايت 100 در صدي خود را از آنها داشته باشيم.
وزير آموزش سنگاپور: تغيير در آموزش، ضرورتي بديهي است
اونگ يه کونگ وزير، آموزش سنگاپور نيز در سومين کنگره بين المللي آموزش هاي فني و حرفه اي سوئيس گفت: وقتي امروز مي خواهيم نظام آموزشي مان را تغيير دهيم شرايط بسيار متفاوت از گذشته است. در عصر ديجيتالي شدن آموزش هاي ما کاملا منسوخ مي شوند زيرا فناوري همه چيز را درهم شکسته است. ما بايد خود را براي يک تخريب خلاق ديگر آماده کنيم.
وي در ادامه گفت: فناوري باعث شده دانش همه جا و همه وقت در دسترس باشد به همين دليل ما در سنگاپور آموزش مهارت براي آينده را مطرح کرديم. نکته بعدي اين است که ما بايد با آموزش مهارت هاي نرم جوانان را براي بازارهاي بين المللي و نه داخلي آموزش دهيم. چون براي ماندن در دنياي امروز به آن نياز دارند.
اونگ يه کونگ افزود: ظهور دانشگاه هاي تخصصي، مدارس خاص و آموزش هاي خارج از کالج همه بيانگر ضرورت تغيير در آموزش هستند. سوئيس در اين زمينه اقدامات خوبي داشته اما در سنگاپور هم دانش آموزان ما با مهارت هاي محاسباتي، سواد و مهارت هاي نرم دستاوردهاي مهمي داشته اند. در آموزشهاي عالي از هر 10 نفر 9 نفر جذب کار مي شوند.
وي گفت: امروزه بسياري به دنبال ايجاد شغل خودشان هستند و اين به معني تغيير در روندها و ضرورت تغيير در آموزش است.
وي افزود: ما در کشور سنگاپور تيمي از مسئولان آموزشي را گرد آورده ايم که مجهز به ابزارها، دانش و منابع مختلف براي اصلاح بخش هاي مختلف نظام آموزشي هستند.
اونگ يه کونگ گفت: ما همچنين برنامه هاي مختلفي مثل تبادل دانشجو با کشورهاي ديگر، کار پروژه اي، تجربي و خدمات داوطلبانه داريم.
جول نيکلاس کوهلر کارشناس IT و کارورز VPET سوئيس: مدرک صرف ضامن اشتغال نيست
جول نيکلاس کوهلر از جمله جواناني که است که در نظام آموزش سوئيس کارورزي را گذرانده است. وي در خصوص تجارب خود گفت: مشاغل متعددي را به مدت يک هفته تجربه کردم و در نهايت علاقه مندي خود را در حوزه IT ديدم.
وي معتقد است امروز ديگر فقط مدرک ضامن اشتغال نيست و بايد بلافاصله پس از درخواست کارفرما قابليت عملي خود را نشان دهيد.
او حضور در محيط کار را در يادگيري بسيار موثر مي داند و براي مثال مي گويد براي حل يک مساله در دفاتر مختلف شرکت کار کردم تا نيازها و مشکلات آنها را درک کنم و بعد يک برنامه نويسي بي نقص انجام دادم.

 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها