رئيس سازمان فني و حرفه‌اي تشريح کرد

جزئيات هجدهمين دوره مسابقات ملي مهارت/ برگزيدگان دور قبل رقابت‌هاي مهارتي کارآفرينند

کد خبر: 71939 تاریخ انتشار: 1397/04/27 09:48:29
نمایش: 796
اخبار

رئيس سازمان فني و حرفه‌اي تشريح کرد

جزئيات هجدهمين دوره مسابقات ملي مهارت/ برگزيدگان دور قبل رقابت‌هاي مهارتي کارآفرينند

خبرگزاري فارس: جزئيات هجدهمين دوره مسابقات ملي مهارت/ برگزيدگان دور قبل رقابت‌هاي مهارتي کارآفرينند

رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور با تشريح جزئيات هجدهمين دوره مسابقات ملي مهارت گفت: اسپانسرها در اجراي اين مسابقات حضور دارند و افراد توانمند و داراي صلاحيت را به کار مي‌گيرند اما عددي که به دست مي‌آيد در آمار اشتغال کشور عدد قابل توجهي نيست.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، سليمان پاک‌سرشت، رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي در نشست خبري براي تشريح جزئيات هجدهمين مسابقات ملي مهارت، فرآيند برگزاري اين مسابقات و اهداف آن را تشريح کرد.

وي ارتقاء توان مهارتي کشور را از رسالت‌هاي سازمان فني و حرفه‌اي و مسابقه ملي مهارت را ابزاري براي تحقق آن برشمرد و گفت: مسابقات  مهارت در سه نوع مسابقات ملي، مسابقات آزاد مهارت با حضور اسپانسرها و همکاري سازمان فني و حرفه‌اي و همچنين مسابقات مهارت معلولين سالانه برگزار مي‌شود.

رئيس سازمان فني و حرفه‌اي مهمترين نوع مسابقات مهارت را مسابقات ملي مهارت عنوان کرد و گفت: ترويج مهارت، افزايش توان مهارتي نيروي کار تا سطح جهاني و شناسايي نقاط قوت آموزش‌هاي مهارتي از اهداف برگزاري اين مسابقات است.

وي ديگر اهداف برگزاري مسابقات ملي مهارت را  آشنايي مربيان با سطح استاندارد آموزش مهارت جهاني و تکنولوژي  نوين، بسترسازي براي اجراي آموزش‌هاي پروژه‌محور، ايجاد ارتباط بين مراکز آموزش مهارت با صنعت و بنگاه‌هاي اقتصادي و معرفي مهارت‌آموزان برتر به اين مرکز با هدف اشتغال آنان، ايجاد فرصتي مناسب براي تبادل اطلاعات فني و تجارب حرفه‌اي و روح‌بخشي به آموزش‌هاي مهارتي و ايجاد انگيزه در جوانان براي فراگيري مهارت برشمرد.

به گفته وي، مرحله کشوري مسابقات ملي مهارت از 24 تا 27 تيرماه 1397 برگزار مي‌شود که در هجدهمين دور اين مسابقات در مرحله شهرستاني 44 هزار و 714 نفر، در مرحله استاني 4034 نفر و در مرحله کشوري 544 نفر با هم رقابت خواهند کرد.

رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي با اشاره به ويژگي‌هاي هجدهمين دوره مسابقات مهارت گفت: افزايش تعداد 4 رشته نسبت به برگزاري آزمون آنلاين عمومي و تخصصي براي کارشناسان و داوران دعوت از رئيس و نايب‌رئيس سازمان جهاني مهارت براي بازديد از مسابقات، حضور 13 نفر از کارشناسان، رقابت‌کنندگان و مسئولين کشور روسيه براي حضور و رقابت در 6 رشته مهارتي و بازديد از مسابقات، استفاده از تجهيزات و امکانات مراکز مجري و توان تجهيزاتي داخل سازماني براي تجهيز رشته‌ها و استفاده از توان صنعت و شرکت‌هاي مرتبط در امر تجهيز و حمايت از مسابقات از ويژگي‌هاي خاص اين دوره از مسابقات ملي مهارت است.

به گفته وي، مسابقات در چهار مرکز تربيت‌ مربي، مرکز 9 دي، مرکز شماره يک شهيد خدايي البرز و مرکز شماره 3 شهيد رهبري البرز برگزار مي‌شود و بازديد براي عموم آزاد است.

وي دومين برنامه پيش رو براي اين سازمان را هفته ملي مهارت که از 31 تيرماه آغاز مي‌شود عنوان کرد و گفت: اين هفته نيز مجالي براي طرح موضوعات مربوط به مهارت‌آموزي و شناسايي کاستي‌هاي مهارتي در کشور خواهد بود. در اين هفته از مهارت‌آموختگان کارآفرين سازمان و برگزارکنندگان مسابقه مهارتي تقدير خواهيم کرد.

پاک‌سرشت همچنين از برگزاري نخستين جلسه شوراي عالي آموزش فني و حرفه‌اي و مهارت‌آموزي که سال گذشته با مصوبه مجلس تشکيل شد در هفته ملي مهارت خبر داد.

رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي گفت:‌در اين هفته همچنين برنامه سپردن  فعاليت‌هاي آموزشي به شرکاي اجتماعي يعني کانون عالي کارفرمايي و اتاق بازرگاني را کليد خواهيم زد و همچنين با شرکاي دولتي و اجتماعي هماهنگي‌هايي در جلسات مهارت‌آموزي گروه‌هاي آسيب‌پذير و توانمندسازي اين اقشار آغاز خواهيم کرد.

وي در پاسخ به سوال فارس درباره پايش ميزان موفقيت اين مسابقات در دوره‌هاي قبل و تأثير آن در اشتغال‌زايي نيز گفت: اين مسابقات در واقع رويدادي براي ايجاد انگيزه در افراد ماهر است و چندان کارکرد اشتغال‌زايي ندارد بلکه هدف ما اين است کساني که توان مهارتي دارند و نخبه مهارتي محسوب مي‌شوند تفاوتي با نخبگان علمي نداشته باشند و نگاه ويژه‌اي به آنها وجود داشته باشد.

پاک‌سرشت همچنين گفت: اسپانسرها در اجراي اين مسابقات حضور دارند و افراد توانمند و داراي صلاحيت را به کار مي‌گيرند اما عددي که به دست مي‌آيد در آمار اشتغال کشور عدد قابل توجهي نيست.

وي تأکيد کرد: افراد برگزيده سال‌هاي گذشته نه تنها بيکار نيستند بلکه خود فرصت‌هاي ايجاد کسب و کار ايجاد کرده و کارآفرين هستند. 

وي ادامه داد: قطعاً ميزان موفقيت برگزيدگان مسابقات مهارتي ما در آزمون‌هاي جهاني معياري براي ارزيابي ميزان موفقيت اين مسابقات است که ما بهترين عملکرد را در مسابقات 2013 آلمان با کسبه رتبه ششم داشتيم که البته بعداً تکرار نشد.

وي همچنين اظهار اميدواري کرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در مسابقات کازان روسيه در شهريور ماه 98 مهارت‌آموختگان ايران با آمادگي بيشتري وارد رقابت‌ها شوند.

وي در پاسخ به اين سوال که چه ميزان از مهارت‌آموختگان سازمان فني و حرفه‌اي وارد بازار کار مي‌شوند، گفت: در اين زمينه عدد روشني نداريم اما در حال طراحي مکانيزم‌هايي با شرکاي اجتماعي و بنگاه‌ها هستيم که مهارت‌ها اشتغال‌پذير و جذب بازار کار شوند. آمارهاي ما نشان مي‌دهد بين 40 تا 50 درصد افرادي که به قصد اشتغال وارد دوره‌هاي مهارتي مي‌شوند، وارد بازار کار خواهند شد.

پاک‌سرشت در پاسخ به سؤال ديگري درباره دستورالعمل آموزش‌هاي جواردانشگاهي گفت: فعاليت‌هايي از قبل در اين زمينه وجود داشته و 96 مرکز جواردانشگاهي داريم که قرار است دانشجويان را با دنياي کسب و کار و مهارت‌هاي عملي ورود به بازار کار آشنا کند سال قبل تفاهمي جديدي با وزارت علوم داشتيم که بتواند واحدهاي مهارتي را دانشجويان در مراکز مربوط به سازمان آموزش فني و حرفه‌اي بگذرانند و نمره آنها در اين آموزش‌هاي مهارتي در کارنامه تحصيلي‌شان قابل درج و ارزيابي باشد.اين طرح به صورت پايلوت در شهرهاي بزرگ و دانشگاه‌هاي تراز اول اجرا شد که اجراي آموزشي آن تا پايان تابستان به اتمام مي‌رسد و وارد مرحله بعد خواهيم شد.

رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي از آماده‌سازي پلت‌فرمي براي اتصال بنگاه‌ها،‌کاريابي‌ها و مؤسسات آموزش فني و حرفه‌اي خبر داد تا افرادي که بيکار و يا جوياي کار بتوانند آموزش‌هاي متناسب با بازار کار ببينند و فرصت شغلي براي آنها فراهم شود.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها