معاون وزير و رئيس سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور: پيوند بين آموزشهاي رسمي و غيررسمي دغدغه اصلي حوزه مهارت آموزي کشور است / 40 درصد متقاضيان آموزش هاي فني وحرفه اي فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند
معاون وزير و رئيس سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور در نشست خبري مشترک اين سازمان با معاونتهاي وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش گفت: پيوند بين آموزشهاي رسمي و غيررسمي دغدغه اصلي حوزه مهارت آموزي کشور است.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، دکترسليمان پاکسرشت، معاون وزير و رئيس اين سازمان امروز سه شنبه دوم مردادماه در نشست خبري مشترک اين سازمان با معاونتهاي وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش که به مناسبت هفته ملي مهارت برگزار شد، گفت: مبحث مهارتآموزي در شرايط فعلي به عنوان اقدام اساسي و مورد اجماع نظر همه حوزهها در مسير توسعه اشتغال و توانمندسازي نيروي انساني مطرح است
.
اجراي سراسري طرح ايران مهارت براي مهارتآموزي دانشآموزان از مهرماه امسال آغاز مي شود
رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي از اجراي سراسري طرح ايرانمهارت براي مهارتآموزي دانشآموزان از مهرماه امسال خبر داد و همچنين پيشنهاد طراحي مدل جديدي براي برگزاري مسابقات ملي مهارت با همکاري وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را مطرح کرد
.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادامه داد: اينکه مهارت نيروي کار در کشور ما کافي نيست و اين ضعف خود در مصاديق مختلفي آشکار ميکند از جمله در بيکاري فارغالتحصيلان و بهرهوري نيروي کار شاهد آن هستيم، ضرورت برداشتن گامهاي جديد در حوزه مهارتآموزي را الزامي ميکند
.
دکترپاکسرشت با بيان اينکه پيوند بين آموزشهاي رسمي و غيررسمي همواره به عنوان يک دغدغه در حوزه مهارت آموزي مطرح بوده است، تأکيد کرد: دستگاههاي مختلفي که در اين حوزه مأموريت دارند، گرچه تا به حال به صورت منفصل کارهايي را انجام دادهاند اما همگرايي اين دستگاهها ضروري بوده است
.
وي با اشاره به مصاديقي از اين همگرايي و اقدامات مشترک به طرح ايرانمهارت که در سال 1396 مصوب شده اشاره کرد و گفت: اين طرح مربوط به دوره اول و دوم متوسطه براي آشنايي دانشآموزان با فضاي کار و مهارتهاي مرتبط با استعدادهاي آنها و فعاليتهاي کارآفرينانه در نظر گرفته شده است و بر مبناي تفاهمنامه نيز ميان سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور و وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل اجرايي آن تصويب شده است
.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور با اشاره به برگزاري دورههاي آموزشي مهارتي در آموزشگاههاي آزاد فني و حرفه اي در چند استان به صورت پايلوت، گفت: فاز اول اين طرح به صورت پايلوت در استانهاي قزوين، مرکزي، سمنان، گلستان، مازندران و البرز بوده، به صورت دورههاي 20 ساعته مهارتي در خارج از ساعات فعاليتهاي تحصيلي به اتمام رسيده و از مهر ماه امسال اجراي سراسري آن در کشور آغاز خواهد شد
.
وي طرح ديگر را طرح مهارتي سازي آموزشهاي دانشگاهي در قالب همکاري با وزارت علوم تحقيقات و فناوري برشمرد و افزود: تفاهمنامه اين کار براي اجراي آن در چند فاز منعقد شده است، در فاز اول واحدهاي کارآموزي دانشجويان قرار است در مراکز آموزش فني و حرفهاي گذرانده شود و نظام ارزشيابي هم براي آن ديده شده است که چارچوب کار آماده است
.
دکتر پاکسرشت ادامه داد: گام دوم ورود مراکز آموزش فني و حرفهاي به واحدهاي کارگاهي دانشجويان است که اين کار نياز به برنامهريزي دقيق دارد چرا که ارزشيابي تحصيلي دانشجويان نيز مطرح است لذا با برنامهريزي اين تعريف از مهرماه آغاز خواهد شد
.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور با اشاره به اينکه 40 درصد افرادي که به مراکز آموزشي اين سازمان مراجعه ميکنند فارغالتحصيلان دانشگاهي هستند، گفت: انجام فعاليتهاي مشترک با دانشگاهها مهارت را در زماني کوتاه تر ( دوران تحصيل) به دانشجويان منتقل ميکند
.
وي همچنين با اشاره به برگزاري مسابقات ملي مهارت از سوي سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور پيشنهاد داد: برگزاري اين مسابقات با همکاري دستگاههايي که در بحث مهارت فعاليت دارند، برگزار شود و براي سال بعد الگوي جديد و فراگيري براي برگزاري اين مسابقات در نظر گرفته شود