معرفي مشاغل( تعميرکار اتومبيل هاي سواري بنزيني (درجه 2))

کد خبر: 72020 تاریخ انتشار: 1397/08/05
نمایش: 2606
اخبار
معرفي مشاغل( تعميرکار اتومبيل هاي سواري بنزيني (درجه 2))
کد ملي آموزش شغل / شايستگي(كد استاندارد قديم و جديد) : 3/2/23/43-8
آشنائي با رشته / دوره آموزشي: (شامل توانائيها- طول دوره- ساعات آموزش تئوري و عملي)
 شايد جوانان زيادي به دنبال انتخاب يک شغل مناسب باشند و زمانيکه توانايي و علايق خود را محک مي زنند درمي يابند که در کارهاي تحليلي و فني داراي توانمندي خاص و علاقه مند به اشتغال در اين حرفه ها هستند. حرفه تعميرکاراتومبيلهاي سواري بنزيني يکي از حرف گروه صنايع خودرو است که مکمل تعميرکار برق خودرو  و تعمير کار سيستم تعليق و فرمان و ديگر رشته هاي مختص خودرو مي باشد .
علاقه مندان به يادگيري اين رشته مي توانند  علاوه بر مراكز دولتي فني و حرفه اي  در برخي از آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد نيز اين رشته را آموزش ببينند .
مدت دوره 720 ساعت است که 189 ساعت آن آموزش تئوري و 531 ساعت نيز آموزش کارگاهي به صورت عملي مي باشد.
حضور در المپياد ملي/بين المللي مهارت: مهارت آموختگان  اين حرفه مي توانند در مسابقات المپياد ملي و درصورت کسب مقام، در مسابقات المپياد بين المللي شرکت نمايند. در مسابقات مذکور، گرايش خودرو داراي سه شاخه تکنولوژي خودرو، صافکاري و نقاشي خودرو مي باشد که مهارت آموختگان حرفه تعميرکار اتومبيل هاي سواري در شاخه تکنولوژي خودرو به رقابت مي پردازند.
ويژگي کارآموز:
حداقل شرايط جسماني: سلامت كامل جسماني و رواني. حداقل مدرک تحصيلي: پايان دوره راهنمايي جنسيت:  هم زنان و هم مردان مي توانند در اين دوره شرکت نمايند.
شرايط سني: حداقل سن براي شركت در دوره هاي آموزشي 15 سال تمام مي باشد.
به استناد تبصره 2 ماده 18 آئين نامه نحوه ي تشكيل و اداره آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد پذيرش كارآموزان گروه سني 15- 12 سال منوط به به ارائه اجازه ي كتبي ولي و يا قيم قانوني كارآموز است.
پيش نياز مهارتي: اين دوره پيش نياز لازم ندارد.
مسير ارتقاء و تکميل مهارت:
كارآموزان پس از طي دوره آموزشي در صورت تمايل جهت ارتقاي دانش و مهارت هاي تخصصي مي توانند در دوره تعميرکار اتومبيل هاي سواري بنزيني  درجه 1 شرکت نمايند. همچنين مي توانند در      دوره هاي پيشرفته و تخصصي خاص هر خودرو با طول دوره يک يا دو هفته، مهارت و دانش خود را تکميل نمايند.
مطالبي درخصوص خودرو و حرفه تعمير خودرو :
احتياجات انسان و تمايل او به تحرک ، آسايش و ايمني بيشتر، باعث گرديد که ابتدا از بعضي از چهارپايان براي حمل بار و سواري استفاده کند . بعدها با اختراع چرخ تحول بيشتري در امر حمل و نقل پديد آمد. با توليد خودرو و استفاده ميليونها نفر در ايران از اين مرکب براي حمل و نقل و عدم شناخت کافي افراد از اين وسيله ، فرصت اشتغال جديدي به وجود آمد که ايجاد تعميرگاه هايي مجهز در سطح کشور و حضور مهارت آموختگان خبره و آموزش ديده به عنوان مشاوران کارآفرين در هر کلينيک تعميراتي موجب شد  قدمي در بر طرف ساختن مشکلات اتومبيل سواران جهت رفع معايب بروز يافته در خودروها برداشته شود . امروزه خودرو جزء لاينفک زندگي انسان است  و تعمير کاران خودرو خدمات ارزنده اي به جامعه ارائه مي کنند.
ضمن اينکه عدم توجه کافي به رفع عيوب خودرو و استفاده از آن در شرايط ناايمن خطرات جاني براي راکبين به همراه دارد که حساسيت خاص شغل تعميرکاران خودرو رابيش از پيش مشخص مي نمايد.
     همچنين مسائل و مشکلات زيست محيطي که گرم شدن کره زمين و تغييرات نامطلوب شرايط آب و هوايي ناشي از آلودگي هوا از مهم ترين آنهاست، ارتباط تنگاتنگي با ميزان آلايندگي خودروهاي سواري دارد. در اين مقوله کشورهاي پيشرفته استانداردهايي جهت اطمينان از وجود کمترين آلايندگي در خودروهاي توليد شده تعيين نموده اند. معهذا تخصص و تعهد تعميرکاران خودرو در کار خود مي تواند در مقوله کاهش آلودگي هوا نيز کمک شاياني به جامعه نمايد.
      بر اين اساس شاغلين اين حرفه  بايد  با مواردي از قبيل فلزکاري عمومي، عيب يابي و تعمير سيستم مولد قدرت، سيستم الکتريسيته و الکترونيک موتور، سيستم سوخت رساني انژکتوري، سيستم انتقال قدرت دستي و اتوماتيک و سيستم هاي ترمز ABS  و EBDو سيستم تعليق و فرمان و سيستم گاز سوز خودرو  آشنايي کامل  داشته باشد.
سرانه تعميرات خودرو :
     سرانه تعميرات خودرو در کشور ما در مقايسه با متوسط جهاني بيشتر است به گونه اي که هر ايراني سالانه به طور ميانگين 3 تا 5 بار براي سرويس و تعمير خودرو به تعميرگاه مراجعه مي کنند. اولين علت نياز بيش از حد خودروهاي کشور ما به حوزه تعميرات، اهميت ندادن به بحث سرويس هاي خودرو و جلوگيري از بروز عيوب بزرگ مي باشد. اگر مردم کشور درخصوص سرويس و نگهداري خودرو آموزش ببينند و درخصوص نحوه عملکرد و سرويس هاي مورد نياز خودروي شخصي خود بيشتر بدانند اين مشکل تا حد زيادي مرتفع خواهد شد.
  به علاوه  در کشور ما حمل و نقل عمومي به کفايت و با کيفيت مطلوب ارائه نمي گردد و ترجيح دادن استفاده از خودرو شخصي به جاي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، باعث مستهلک شدن آن و نياز به تعميرات مي گردد. به موارد فوق مي توان استاندارد نبودن جاده ها را نيز اضافه نمود. همچنين استفاده از قطعات يدکي بي کيفيت و غير استاندارد باعث نياز مکرر به تعمير خودرو مي گردد. 
          بد نيست به اين نکته نيز اشاره کنيم که عمر مفيد خودروها بر اساس استاندارد جهاني بين 7 تا 10 سال است ولي در کشور ما خودروها به طور ميانگين بين 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار مي گيرند و اين موضوع بر اهميت کار تعميرکاران خودرو و لزوم مهارت کافي اين افراد تأکيد مي کند.
 وضعيت كنوني ،آينده شغلي و مزاياي آن:
اقبال به فعاليت در شغل تعميرکار خودور در دنيا و کشور ايران نسبت به ساير رشته ها با توجه به توسعه روز افزون اين تکنولوژي و تغييرات و گستردگي سيستم هاي جديد موجود بر روي خودرو نيز خودروهاي برقي وهيبريدي در حال افزايش است  به طوري که مي توان نتيجه گرفت اگر فعالان در اين عرصه هميشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمايند ساليان زيادي مي توانند در اين حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبي کسب نمايند .
 شرح شغل:
نعميرکار اتومبيل هاي سواري بنزيني درجه 2 کسي است که پس از طي دوره آموزشي مربوطه بتواند از عهده فلزکاري عمومي، سرويس خودرو، پياده و سوار کردن، عيب يابي و رفع عيب موتور، سيستم انتقال قدرت معمولي و اتوماتيک با فرمان گاورنري، سوخت رساني کاربراتوري و انژکتوري، سيستم جرقه معمولي و الکترونيکي، سيستم ترمز، فرمان و تعليق خودروهاي سواري برآيد.
 مشاغل مرتبط با دوره:
رشته شغلي تعميرکاراتومبيلهاي سواري بنزيني يک  رشته شغلي از گروه صنايع خودرو است که در کنار تعميرکار برق خودرو  و تعمير کار سيستم تعليق و فرمان و ديگر رشته هاي مختص خودرو يک رشته تکميلي مي باشد .
مهارت آموختگان در اين حرفه آموزشي مي توانند در مسير خوداشتغالي تعميرگاهي با اخذ مجوز از اتحاديه صنفي تعميرکاران خودرو راه اندازي نمايند (پيشنهاد مي شود جهت اطلاعات بيشتر قانون نظام صنفي را مطالعه نمائيد)، در خط توليد کارخانجات توليد کننده خودرو يا تعميرگاه هاي مجاز مربوطه شاغل شوند و يا با مراکز تحقيقاتي صنايع خودرو همکاري نمايند.
 تجهيزات لازم جهت راه اندازي يک واحد تعميرگاهي:
     از مهم ترين تجهيزات لازم که در يک تعميرگاه اتومبيل هاي سواري بنزيني مي بايست وجود داشته باشند مي توان به موارد زير اشاره نمود:
انواع آچار با توجه به نوع خودرو – جک دو ستون قيچي – جک سوسماري – دستگاه عيب ياب انژکتوري – دستگاه انژ کتور شور – استارتر باطري – ابزار مخصوص – ترکمتر – ابزارهاي اندازه گيري دقيق و ...
ميزان درآمد شاغل:
     مي دانيد که حداقل حقوق در قانون کار به صورت ساليانه تعيين مي گردد ولي شاغلين در اين رشته با توجه به مهارت و نحوه برخورد و مهارت هاي تخصصي خود و آشنايي با سيستم خودروهاي مختلف و ميزان تجهيزات موجود در تعميرگاه (که مي تواند تعميرگاه را تبديل به کلينيک تخصصي خودرو نمايد) در اين حوزه مي توانند بين 7 تا 10 برابر حداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشند.
ميزان سرمايه مورد نياز جهت خوداشتغالي در اين حرفه:
     به منظور خود اشتغالي و راه اندازي تعميرگاه پس از کسب مهارت در حرفه تعمير اتومبيل هاي سواري بنزيني، علاوه بر تأمين فضاي مناسب که در نقاط مختلف کشور هزينه آن بسيار متفاوت است، نياز به تأمين تجهيزات و ابزار الزامي مي باشد که با قيمت هاي کنوني، در حدود 60 ميليون تومان هزينه خواهد داشت. شايان ذکر است به موازات افزايش تنوع مهارت ها و کسب تخصص هاي تکميلي و توسعه تجهيزات و ابزار موجود در تعميرگاه، نوع و تعداد خدمات قابل ارائه و در کنار آن ميزان درآمد فرد افزايش خواهد يافت.
 
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها