معرفي مشاغل(برقكار ساختمان)

کد خبر: 72044 تاریخ انتشار: 1397/08/20 15:39:43
نمایش: 2706
اخبار
عنوان دوره:  برقكار ساختمان (Building Electrician)
کد ملي آموزش شغل:  741120050010001
 آشنائي با رشته / دوره آموزشي:
برقکاران ساختمان،در امکان مسکوني ،تجاري و صنعتي ،تجهيزات و سيستم هاي الکتريکي ساختمان را نصب ،سيم كشي،تعمير و نگهداري مي كنند
 
مدت دوره آموزش : آموزش حرفه برقکار ساختمان بمدت 384 ساعت که 136 ساعت آن به مطالب نظري و 248 ساعت اختصاص به کار عملي دارد (بر اين اساس با توجه به ساعات برگزاري دوره و شيفت آموزشي که مي تواند در شيفت صبح، شيفت بعد از ظهر يا يکسره برنامه ريزي و اجرا شود، طول دوره آموزشي بين
3 تا 4 ماه خواهد بود)
ويژگي کارآموز: پايان دوره متوسطه اول (پايان دوره راهنمايي)
حداقل توانايي جسمي وذهني: شخصي که وارد اين دوره مي شود بايد سلامت کامل جسمي و ذهني داشته  باشد.
حداقل مدرک تحصيلي: پايان سوم راهنمايي (پايان دوره متوسطه اول)
شرايط سني: حداقل سن براي شركت در دوره هاي آموزشي 15 سال تمام مي باشد. به استناد تبصره 2 ماده 18 آئين نامه نحوه ي تشكيل و اداره آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد پذيرش كارآموزان گروه سني 15- 12 سال منوط به ارائه اجازه ي كتبي ولي و يا قيم قانوني كارآموز است.
پيش نياز مهارتي: اين دوره پيش نياز لازم ندارد.
حضور در المپياد ملي/بين المللي مهارت:
مهارت آموختگان اين حرفه مي توانند درمسابقات المپياد ملي مهارت شرکت نمايند و درصورت کسب مقام، به مسابقات مهارت جهاني راه يابند. عنوان اين رشته در مسابقات المپياد، تأسيسات الکتريکي مي باشد.
 
مسير ارتقاء و تکميل مهارت:
     لازم به ذکر است مهارت آموختگان اين حرفه پس از گذراندن دوره آموزشي برقکار ساختمان مي توانند به منظور تکميل مهارت در دوره هايي نظير برقکار ساختمان درجه 1 ، تست و تحويل تأسيسات برقي و غيره اقدام به مهارت آموزي نمايند.  درصورتيکه در مراکز آموزش فني و حرفه اي اقدام به مهارت آموزي نمائيد، بعد از گذراندن دوران کارآموزي، شما به درصد بالايي از مهارت لازم مي رسيد. چرا که مدت زمان زيادي از دوره هاي آموزشي سازمان به آموزش عملي اختصاص دارد. البته لازم است به منظور به روز ماندن دانش خود در اين حرفه مطالعه خود را قطع نکنيد.  به منظور دستيابي به بالاترين ميزان مهارت در حرفه اي که آموخته ايد تجربه فعاليت در پروژه هاي کاري به ياري شما خواهد آمد. در ضمن بعد از دوران کارآموزي با افراد زيادي آشنا خواهيد شد که مي توانيد در صورت روبرو شدن با مشکل، سوالات خود را از آنها بپرسيد و يکي از بهترين افراد براي يافتن پاسخ پرسش ها مربي مرکز آموزشي است که مهارت خود را نزد او آموخته ايد.
 
ضرورت واهميت آموزش برق ساختمان:
درخصوص وسعت کاربرد برق سخن گفتيم و با توجه به اينکه اين حامل انرژي جزء لاينفک زندگي ما شده است و در تمام ساختمان ها انرژي برق جهت استفاده از وسايل و تجهيزات برقي و تأمين روشنايي مورد نياز است، مي بايست آموزش برقکاران ساختمان با کميت و کيفيت بالا برنامه ريزي و اجرا گردد. موضوع ضرورت رعايت نکات ايمني در سيستم برق ساختمان و سيم کشي ساختمان ها جهت تأمين و تضمين سلامتي مصرف کنندگان خانگي انرژي برق نکته حائز اهميت ديگري است که ضرورت وجود برقکاران مهارت آموخته را خاطر نشان مي کند. البته نبايد از نظر دور داشت که خطر برق گرفتگي براي ماهرترين افراد نيز در صورت سهل انگاري وجود دارد و لازم است مهارت آموختگان اين حرفه، تمام مطالبي را که درخصوص به کارگيري نکات حفاظت و ايمني تخصصي برق آموخته اند در حين کار رعايت نمايند. در بحث ايمني جالب است بدانيد در برخي کشورها حتي انجام تعميرات بسيار مختصر نظير تعويض لامپ هاي سوخته بر اساس قانون و به منظور رعايت ايمني شهروندان بايد توسط برقکاران داراي مجوز صورت گيرد و ساکنين ساختمان  مجاز به انجام اين کار در منازل خود نيستند.
به طور کلي آموزش هايي که شما مي توانيد در زمينه برق ساختمان و سيستم هاي حفاظتي کسب کنيد در دو دسته دانش محور و مهارت محور قرار مي گيرند.
اين دو مقوله کاملاً با هم متفاوت هستند. آموزش هاي دانش محور، آموزش هايي هستند که ما فقط شنونده آنها باشيم و يا فقط آنها را در کتاب ها بخوانيم، بدين ترتيب فقط بر دانش ما افزوده مي شود نه بر مهارت ما.
و همه مي دانيم که دانستن به معناي توانستن نيست.
اما آموزش هاي مهارت محور، قدم دوم و بعد از آموزش هاي دانش محور هستند. يعني اگر فردي با داشتن دانش يک موضوع، شروع به تمرينات عملي در آن زمينه کند، آنگاه به مهارت مورد نياز جهت توانستن دست مي يابد.
 
وظايف اصلي شغل:
-         به کارگيري نکات حفاظت و ايمني تخصصي برق
-         كار با قطعات پايه و وسايل اندازه گيري الکتريکي
-         سيم كشي مدارهاي پايه ساختمان به صورت روكار
-         سيم كشي مدارهاي الکتريکي ساختمان به صورت توكار
-         مونتاژونصب تابلوهاي روشنايي
 
مهم ترين استانداردها و مشاغل مرتبط با دوره:
- نصاب وسايل حفاظتي و ايمني ساختمان ها و تاسيسات 
- اجراي سيستم مديريت هوشمند ساختمان
- متره و برآورد هزينه تاسيسات الکتريکي ساختمان
 
وضعيت كنوني وآينده شغلي:
     در حال حاضر شرايط اشتغال به کار در اين رشته مناسب مي باشد و آينده کاري آن نيز خوب  پيش بيني مي شود و اشتغال زايي آن در تمام صنايع وابسته به برق قابل پيش بيني مي باشد . با توجه به نياز هميشگي به صنعت برق در مصارف خانگي، اداري، تجاري و صنعتي، مي توان به اين نتيجه رسيد که براي برق کاران بازارکار خوبي وجود دارد. همچنين آينده شغلي مناسبي پيش روي آنها مي باشد.
 
آمارهاي جهاني حاکي از رشد ميزان استخدام برقکاران ماهر است، به طور مثال در استراليا – در بازه زماني ۵ سال گذشته ميزان استخدام اين شغل رشد ۲۱٫۶ درصدي داشته و در آينده رشد بسيار زياد براي آن پيش بيني مي شود. همچنين پيش بيني ها نشان مي دهد ميزان استخدام برق کاران در آمريکا بين سال هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۲۳ درصدي خواهد داشت. در حالي که متوسط اين رشد براي ساير مشاغل ۱۴ درصد مي باشد.
 
ميزان درآمد شاغل:
     حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار تعيين مي گردد كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الي سه برابر پايه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود. برق کار مي تواند با توجه به حوزه تخصصي که دارد، در کليه کارخانه ها و مراکز صنعتي، اماکن اداري، تجاري و مسکوني کار کند. بسياري از برق کاران به صورت مستقل کار کرده و براي خود کسب و کاري را به راه انداخته اند. يک برقکار هرچه در کارش ماهرتر، متخصص تر و با تجربه تر باشد، امکان ورود به پروژه هاي بزرگ براي او بيشتر مي شود. همچنين اگر برخورد مناسبي با مشتريان و همکاران داشته باشد، فرصت هاي شغلي بهتري براي او وجود خواهد داشت و يا در کارخود پيشرفت خوبي خواهد کرد و به همين ترتيب درآمد بالاتري کسب خواهد نمود.
 
شخصيت هاي مناسب شغل برقکار ساختمان بر اساس شخصيت شناسي مايرز بريگزMBTI  :
      شايد تا به حال شنيده باشيد که تطابق تيپ شخصيتي فرد با شغل او مي تواند زمينه ساز موفقيت و رضايت شغلي باشد. شما مي توانيد با انجام تست هاي شخصيت شناسي در بخش مشاوره الکترونيک پورتال سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور (که آدرس آن در پايان اين مطلب آمده است) بيشتر تيپ شخصيتي خود را بشناسيد. به عنوان مثال با انجام آزمون شخصيت شناسي مايرز-بريگز مشخص مي شود شخصيت شما به کداميک از 16 تيپ مختلف موجود در اين تست نزديک است. افراد با تيپ هاي شخصيتي زير براي شغل برقکار ساختمان مناسب هستند:
ISFJ  (اين تيپ شخصيتي توجه زيادي به جزئيات دارد).
ISTJ  (اين تيپ شخصيتي از دقت بالايي برخوردار است و داراي مهارت هاي فني خوبي مي باشند.)
ESTP  (اين تيپ شخصيتي از اطلاعات فني خوبي برخوردار بوده و به خوبي مي تواند با ابزارهاي مختلف کار کند. او بيشتر مايل است براي خود کار کند.)
امکان خوداشتغالي و حداقل سرمايه لازم جهت کارآفريني در اين رشته:
به منظور خوداشتغالي و راه اندازي کسب و کار در اين حرفه نياز به سرمايه زيادي نيست. با مبلغ حدود 3 ميليون تومان مي توان حداقل ابزار کار  مورد نياز جهت اشتغال به شغل برقکار ساختمان را تهيه نمود. حداقل ابزار مورد نياز عبارتند از انبردست، دم باريک، سيم لخت کن، سيم چين، فازمتر، تستر، پيچ گوشتي دوسو، پيچ گوشتي چهارسو، دريل، بتن تراش، فنر سيم کشي و غيره. به علاوه با گذشت زمان و گردآوري سرمايه بيشتر مي توان با تأمين جنس براي کارفرما(مشترک) و اجراي کار سيم کشي، درآمد بيشتري کسب نمود. همچنين مي توان با ثبت شرکت در اداره ثبت اسناد و اضافه کردن نيرو و تجهيزات و شرکت در مناقصه ها و اجراي  پروژه ها کسب و کار خود را توسعه داد.
مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:
   ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب( 27/10/71) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور(12/2/71) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:
 
 مشخصات دوره ها و ميزان حداكثر تجربه هاي معادل آن ها:
الف- طي دوره آموزشي18ماهه مهارت تخصصي( برابر2800ساعت)، معادل8 سال تجربه
ب- طي دوره آموزشي18ماهه مهارت تخصصي( برابر2700ساعت)، معادل7 سال تجربه
ج- طي دوره آموزشي9ماهه ( برابر1200ساعت) مهارت درجه 1، معادل6 سال تجربه
د- طي دوره آموزشي6ماهه ( برابر900ساعت) مهارت درجه 2، معادل4 سال تجربه
ه- طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر3 سال تجربه
 
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها