معرفي مشاغل(نازک دوز زنانه )

کد خبر: 72066 تاریخ انتشار: 1397/09/05 08:25:55
نمایش: 665
اخبار
عنوان دوره:  نازک دوز زنانه (Embroidered women clothing)
کد ملي آموزش شغل:  753120510010001
 مدت دوره آموزش : 460 ساعت ـ زمان آموزش نظري : 139 ساعت ـ زمان آموزش عملي : 321 ساعت (بر اين اساس با توجه به ساعات برگزاري دوره و شيفت آموزشي که مي تواند در شيفت صبح، شيفت بعد از ظهر يا يکسره برنامه ريزي و اجرا شود، طول دوره آموزشي بين 3  تا 4.5 ماه خواهد بود)
ويژگي کارآموز:
حداقل توانايي جسمي وذهني: شخصي که وارد اين دوره مي شود بايد سلامت کامل جسماني و رواني داشته  باشد.
حداقل مدرک تحصيلي: پايان سوم راهنمايي (پايان دوره متوسطه اول)
جنسيت:  هم زنان و هم مردان مي توانند در اين دوره شرکت نمايند.
شرايط سني: حداقل سن براي شركت در دوره هاي آموزشي 15 سال تمام مي باشد.
به استناد تبصره 2 ماده 18 آئين نامه نحوه ي تشكيل و اداره آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد پذيرش كارآموزان گروه سني 15- 12 سال منوط به به ارائه اجازه ي كتبي ولي و يا قيم قانوني كارآموز است.
پيش نياز مهارتي: اين دوره پيش نياز لازم ندارد.
 
حضور در المپياد ملي/بين المللي مهارت:
مهارت آموختگان  اين حرفه مي توانند درمسابقات المپياد ملي شرکت نمايند و درصورت کسب مقام، به  مسابقات المپياد بين المللي راه يابند. عنوان اين رشته در مسابقات المپياد فناوري مد مي باشد.
مسير ارتقاء و تکميل مهارت:
     كارآموزان پس از طي دوره آموزشي در صورت تمايل جهت ارتقاي دانش و مهارت هاي تخصصي مي توانند در دوره هاي پيشرفته تري در زمينه ضخيم دوز زنانه،الگو ساز و برش کار زنانه، بچه گانه دوز شرکت نمايند.
 مهم ترين استانداردها و مشاغل مرتبط با دوره:
مهم ترين استاندارد آموزش مهارت مرتبط با اين دوره، راسته دوز بوده و اين شغل با مشاغلي از قبيل پارچه فروشي، خرازي، توليدي هاي پوشاک و شخصي دوز لباس زنانه در ارتباط است.
وضعيت كنوني ،آينده شغلي و مزاياي اشتغال در اين حرفه:
     در حال حاضر مهارت آموختگان مي توانند به صورت خود اشتغالي و با داشتن سرمايه محدودي، اقدام به راه اندازي يک واحد کوچک توليد پوشاک کرده و به صورت اشتغال خانگي به توليد لباس شخصي پرداخته و يا تعميرات آن را بپذيرند. يا پس از اخذ گواهينامه مهارت به عنوان خياط نيمه ماهر در واحدهاي صنفي توليد پوشاک و يا کارگاه هاي کوچک توليدي سري دوزي مشغول شده و در زمينه ي برش کاري، چرخ کاري فعاليت نمايند. و يا با راه اندازي يک واحد کارگاهي اقدام به کارآفريني در اين رشته و استخدام ساير افراد جهت انجام فعاليت توليدي نمايند. همچنين با توجه به گسترش مد و طراحي لباس در کشور ايران و توسعه روز افزون مدل و طراحي ميتوان نتيجه گرفت اگر فعالان در اين عرصه هميشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمايند ساليان زيادي ميتوانند در اين حرفه فعال بود و در آمد مطلوبي به دست آورند. در واقع پائين بودن هزينه ايجاد اشتغال يکي از مزايا و شايد مهم ترين مزيت اين حوزه است که خوداشتغالي مهارت آموختگان را تسهيل مي نمايد.
     افرادي که قصد کارآفريني در اين رشته و راه اندازي يک کارگاه توليدي دارند نيز از مزاياي صنعت پوشاک در کشور بهره مند خواهند شد.  به طور کلي مهمترين مزيت هاي مذکور عيارتند از: سابقه ديرين نساجي و پوشاک در کشور، وجود بازارهاي بزرگ داخلي و منطقه اي و اسلامي، ارزش افزوده بسيار بالاي پوشاک، نداشتن هيچگونه آلايندگي زيست محيطي، اشتغالزايي بالا، پائين بودن هزينه ايجاد اشتغال، وجود منابع غني نفت و گاز در کشور به منظور توليد مواد اوليه، امکان رشد و توسعه صنعت در حوزه فناوري هاي نوين و ارزآوري بالاي پوشاک.
ميزان سرمايه مورد نياز جهت خوداشتغالي در اين حرفه:
 حداقل تجهيزات و ملزومات خوداشتغالي در اين حرفه عبارتند از دکوراسيون و تجهيزات کار مانند صندلي، ميز کار، اتو و دستگاه هاي دوخت. در حال حاضر با مبلغي حدود  7ميليون تومان    مي توان ملزومات خوداشتغالي در اين حرفه را فراهم نمود.
ملزومات راه اندازي يک کارگاه خياطي:
از مهم ترين تجهيزات و مواد مصرفي لازم که در يک کارگاه خياطي  مي بايست وجود داشته باشند مي توان به موارد زير اشاره نمود:
انواع پارچه ها  - چرخ خياطي سردوز (اورلوک) - چرخ خياطي  راسته دوز - چرخ خياطي  همه کاره - ميز برش  - صندلي چرخان  -  اتاق پرو (پاروان) -قيچي مخصوص پارچه - اتو و ....
ميزان درآمدشاغل:
مي دانيد که حداقل حقوق در قانون کار به صورت ساليانه تعيين مي گردد ولي شاغلين دراين رشته باتوجه به مهارت هاي تخصصي خود، ذوق و هنر و سليقه و آشنايي با روشهاي مختلف کار و ميزان تجهيزات موجود در کارگاه، دراين حوزه مي توانند بين 7 تا 10 برابرحداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشند.
 
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها