به گزارش روابط عمومي اداره کل:

اجراي دو گذر مهارتي در زمينه کشاورزي توسط مربيان آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري

در نمایشگاه تخصصی کشاورزی در استان

کد خبر: 72090 تاریخ انتشار: 1397/09/23 13:34:06
نمایش: 1167
اخبار
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري،  دو گذر مهارتي اداره کل فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري با موضوع کشاورزي در دومين روز نمايشگاه تخصصي کشاورزي در زمينه نهادها، ادوات، دام و طيور در استان برگزار شد.
آماره سرپرست اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان در اين خصوص گفت:  طبق هماهنگي هاي لازم با   مسئولين جهاد کشاورزي استان دو گذر مهارتي در دومين روز نمايشگاه تخصصي کشاورزي در زمينه نهادها، ادوات، دام و طيور با هدف آشنايي بازديد کنندگان از نمايشگاه با حرفه هاي کشاورزي فني و حرفه اي پيش بيني گرديد که مقررشد دو تن از مربيان مرتبط کشاورزي به محل نمايشگاه اعزام تا اين گذرها را اجرا نمايند. وي گفت: موضوعات اين گذر مهارتي  فرآوري گياهان دارويي و روغن گيري از آن ها و کشت زعفران است که توسط دو مربي اين اداره کل خانمها پروانه محقق و الهام فيض اجرا شدند.
آماره گفت: با توجه به اينکه مقام معظم رهبري سال ۹۷ را سال حمايت از کالاي ايراني نامگذاري کرده‌اند، بنابراين بايد با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي کشور شاهد بهبود بخش توليد باشيم. سرزمين ايران کشوري ممتاز و با رتبه بالا از نظر غناي گياهي و تنوع زيستي است که داراي 11 اقليم از 13 اقليم شناخته شده جهاني مي‌باشد و ظرفيت بالاي استان از لحاظ خاک حاصلخيز و غني، اقليم و توپوگرافي مناسب، وجود منابع آب شيرين و نيروي کار آزموده منجر به تبديل اين استان به يکي از قطب هاي توليد گياهان دارويي در کشور شده است.
وي افزود: در مبحث گياهان دارويي هر کدام از موارد فرآيند آماده سازي شامل: جمع‌آوري، جداسازي، خشک کردن و بسته‌بندي و ..... در صنايع غذايي مي توانند به عنوان يک شغل مورد توجه قرار گيرند.
وي در ادامه گفت: لازم به ذکر است با توجه به ارز آور بودن گياهان دارويي و نقش آن در توسعه اقتصادي، توسعه کشت گياهان دارويي و تقويت صنعت فرآوري و صادرات آن به کشورهاي متقاضي مي توان اين موضوع را به صورت جدي تري پيگيري نمود.
محقق مربي کشاورزي اين اداره کل گفت: بر اساس نظر گياه شناسان و پژوهشگران در حدود 8000 گونه‌ گياهي در ايران شناخته شده است که از نظر تنوع گونه‌اي حداقل دو برابر قاره اروپا مي‌باشند. استان چهارمحال و بختياري محل رويش 1400 گونه گياه دارويي است و از اين ميان، تعداد۳۹۰ گونه گياهي، دارويي و معطر انحصاري چهارمحال و بختياري مي‌باشد.
وي افزود: کشت و فرآوري گياهان دارويي يکي از پتانسيل‌هاي عظيم کشور ماست که با توجه به وسعت جغرافيايي و اقليم زيستي و تنوع فراوان گياهي سرزمين ما، متاسفانه براي استفاده از اين فرصت ارزشمند در جهت توليد و اشتغال‌زايي، فعاليت بسيار اندکي انجام شده و عملاَ از اين ظرفيت بسيار بالا، بهره‌برداري جدي صورت نگرفته است. اين درحالي است که اکثر مواد اوليه کاخانجات داروسازي کشور ما وارداتي است و کشت و فرآوري گياهان جهت مصارف داخلي و خارجي مي­تواند افق وسيعي از کسب و کارهاي جديد را به روي جوانان جوياي کار نمايان مي کند و اين در حالي است که حتي با سرمايه اوليه محدود و امکانات کم نيز اين مشاغل قابل دستيابي هستند.
فيض مربي ديگر اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان در خصوص کشت زعفران در استان گفت:  هدف از اين گذر آشنايي با خصوصيات گياه شناسي و بوتانيکي گياه زعفران، شرايط آب و هوايي، مناطق مناسب کشت، شرايط کاشت، داشت و برداشت زعفران است.
وي گفت: آشنايي با جديدترين روش هاي کاشت زعفران، خصوصاً کشتهاي گلخانه اي زعفران  مي تواند کشاورزان و علاقه مندان را جهت اشتغال زايي و بالا بردن کيفيت کاشت و برداشت زعفران ياري نمايد.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها