به گزارش روابط عمومي: دو شوراي کارشناسان و مربيان سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در همه استانها تشکيل مي شود کد خبر: 72430 تاریخ انتشار: 1398/11/19 14:06:17نمایش: 560 اخبار به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري ، به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، با حضور هاشمي، معاون وزير و رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور نخستين نشست هم انديشي با نمايندگان مربيان سراسر کشور در مرکز تربيت مربي و پژوهش هاي فني و حرفه اي بهمن ماه سال جاري برگزار شد علي اوسط هاشمي، معاون وزير کار و رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، در نخستين هم انديشي با نماينده مربيان سراسر کشور با تأکيد بر جايگاه متعالي مربيان سازمان، گفت: کرامت مربيان ضامن توانمندي جامعه ماهر است و از اين رو شوراي مربيان و شوراي کارشناسان در تمامي استان ها طي فرايندي انتخابي تشکيل مي شود بنا براين گزارش، هاشمي ضمن تبريک ايام الله پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: ويژگي برجسته انقلاب اسلامي ايران که آن را متمايز از انقلاب ساير کشورها مي کند، انقلابي حاصل از خواست و اراده همه اقشار و هم صدايي ملي با وجود تفاوت ها و تکثر آرا بود وي افزود: شأن نزول اين انقلاب بر اصل تکثر و جابجايي قدرت با تکيه بر اصول انتخابات و اعمال اراده ملت است و نه اعمال قدرت رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور با اشاره به نزديک بودن به ايام انتخابات بيان کرد: انتخابات مي تواند مردم را با شور و شوق در صحنه نگه دارد و حکومت تسهيل گر انتخابات است در ادامه، رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور شأن نزول ديدار با مربيان را تاکيد بر نقش موثر آنان در ارتقاي مهارت دانست و اظهار داشت: «هويت سازمان» برگرفته از «نقش مربيان» در توانمندسازي افرادي است که به درستي به نقش مهارت پي برده اند هاشمي گفت: محصول کار مربيان موجب تابش نقش سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در جامعه است و آنان قادرند نگاه ملت را به گونهاي جلب کنند که زمينه ساز تغيير نگاه جامعه به مهارت شود معاون وزير خطاب به نمايندگان مربيان گفت: بايد به گونه اي به کارتان ايمان داشته باشيد تا هر فردي که از شما مهارت آموخته است معرف سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در جامعه بوده و اين فهم و دانايي در او ايجاد شود که با عشق به مهارت آموزي به عنصري با قيمت و مؤثر تبديل شود هاشمي تأکيد کرد: صيانت از قابليت انساني و مهارت بر عهده مربيان است و همه ما موظفيم معرفتي نسبت به ارزش مهارت ايجاد کنيم تا هيچ فردي بدون مهارت از کارگاه خارج نشده و اميد و اشتياق براي دستيابي به شغل در او شکل گرفته باشد «برند» سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، کارآموزان ماهري هستند که با حضور در هر صنف و کارگاهي تفاوت خود را نمايان ميکنند رئيس سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور، گفت: در شرايط بحران کشور، انديشيدن به خوداتکايي و استقلال در گرو تربيت انسان توانمند است که بخشي از اين مسئوليت خطير بر عهده سازمان آموزش فني و حرفه اي و به ويژه مربيان است هاشمي ادامه داد: مطالبه من از شما مربيان اين است که در شرايط خاص کنوني کشور و بحران اقتصادي و براي عبور از آن نسخه اي کارساز با تکيه بر مهارت ارائه دهيد زيرا اعتبار سازمان به تربيت مربيان کارآمدي وابسته است که با بودن بر قاعده و صيانت از ارزش هاي معنوي، به تسهيل گري و روان سازي مهارت بپردازند معاون وزير تعاون افزود: نگاه مسئولانه و با اشتياق مربيان به مهارت آموزي علي رغم کمبودها بهترين سرمايه سازمان آموزش فني و حرفه اي است و در اين برهه از زمان مربيان اگر بر صيانت از نقش مهارت باشند به مثابه سربازان و شهداي دوران 8 سال دفاع مقدس هستند هاشمي گفت: قيمت مدافعان 8 سال دفاع مقدس شهادت و قيمت مربيان، «مهارت» با همان کارکرد است وي اظهار داشت: شما مربيان، فکرتان را به وسعت دارايي و ثروت کشور توسعه دهيد وي تأکيد کرد: تا تربيت مربيان «کارآمد و اثرگذار» براي مراکز مختلف توليدي، صنعتي و ..... در تعالي قامت کشور نقش آفريني کنيم دو «شوراي کارشناسان و مربيان» سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در همه استان ها تشکيل مي شود هاشمي از تشکيل دو شوراي کارشناسان و مربيان سازمان در آينده اي نزديک خبر داد و گفت: اين شورا متشکل از مربيان و کارشناسان استان ها و با آراي کارکنان براي جاري شدن افکار و هم افزايي تشکيل مي شود و نمايندگان منتخب استان ها طي جلسات مستمر با ستاد سازمان به طور مستقيم در ارتباط خواهند بود وي افزود: «مرجعيت مرکز تربيت مربي» حفظ مي شود اما تمرکز آن خير و در صدديم مراکز مشابه اين مرکز در ساير استان ها راه اندازي کنيم هاشمي ادامه داد: از اين پس تمامي «ايده ها و طرح ها» در سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور در «ستاد تحول سازمان» مورد بررسي قرار گرفته و سپس با تصميم مبتني بر خرد جمعي اجرايي مي شود رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور از ايجاد «بانک ملي مربيان حوزه مهارت» با هدف شناخت ظرفيت مربيان سراسر کشور (نه صرفاً مربيان سازمان) به عنوان يک ضرورت خبر داد و گفت: تدوين «طرح ارتقاي مربيان» در سطح کشور (در زمينه هاي به روزرساني، بورسيه، پرداختي ها و....) در اولويت قرار مي گيرد وي در خصوص تفاوت آموزش هاي سازمان با وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش مهارت منوط به زمان، مقطع، گروه سني و سطح خاصي نيست و آحاد جامعه را در بر مي گيرد در صورتي که دوران تحصيل با اخذ مدرک پايان مي يابد هاشمي اين نکته را از شاخص هاي بارز آموزش هاي مهارتي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور دانست و مصداق آن را مراجعه 40 درصد از فارغ التحصيلان دانشگاهي به مراکز آموزشي سازمان براي مهارت آموزي ذکر کرد در ادامه، معاون وزير از 7 استان ساحلي، 7 منطقه آزاد، 7 استان با نرخ مهارت پايين و بيکاري بالا و 7 استان داراي ظرفيت و پتانسيل صنعتي بالا در کشور سخن گفت و اظهار داشت: براي اين استان ها به عنوان پايلوت در امر مهارت آموزي برنامه ويژه طراحي مي کنيم وي در تبيين اين موضوع بيان کرد: در مناطق آزاد و استان هاي ساحلي با شعار هر شهروند منطقه آزاد يک مهارت، در استان هاي فاقد نيروي ماهر و بيکاري بالا با نگاه و حضور متفاوت و در استان هاي صنعتي با ايجاد رابطه با صنعت و استفاده از کارگاه ها و مراکز آنها ورود مي کنيم همچنين رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور از آزمون سنجش صلاحيت و گواهينامه هاي مهارتي به عنوان خطوط قرمز سازمان ياد کرد و گفت: حفظ اعتبار اين دو همواره به عنوان رکني مهم بايد مد نظر همه همکاران در دو بخش دولتي و خصوصي باشد وي در پايان بر لزوم توجه به مهارت و اقتصاد سبز، اجراي طرح سطح بندي مربيان و تشکيل کارگروه هاي تخصصي در هر رشته براي مربيان در مرکز تربيت مربي تأکيد کرد اين گزارش مي افزايد: نماينده مربيان استان ها نيز در اين نشست به بيان درخواست ها و پيشنهادات خود پرداختند ارتقاي سطح مهارتي و دانش مربيان با ارجحيت کيفيت بر کميت، بهبود وضعيت معيشتي مربيان با هدف ارتقاي کارآيي و انگيزه، کاهش ساعت تدريس مربيان، ايجاد تشکل يا انجمن کشوري مربيان، تشکيل تشکل هاي استاني، اجراي طرح رتبهبندي مربيان، بهرهگيري از توان پژوهشي مربيان، الگوبرداري از کشورهاي موفق، بازنگري در فرآيند انتخاب مربي نمونه براساس شاخصهاي کيفي و اختصاص بورسهاي مهارتي براي اعزام مربي به کشورهاي موفق بخشي از موارد مطرح شده از سوي نماينده مربيان بود علاوه بر اين، توسعه ارتباط با صنعت و دانشگاه، ارتقا و بهروزرساني تجهيزات کمي و کيفي مراکز آموزشي، استفاده از مدال آوران مسابقات ملي و بين المللي مهارت به عنوان مربي پاره وقت، استفاده از مربيان هر رسته آموزشي براي تاييد سوالات بانک سوال آزمون رسته مرتبط، تدوين کتاب مرجع براي سوالات آزمون، توسعه تعامل با صنعت و دانشگاه ها، نيازسنجي دقيق براي ارائه آموزش در مناطق محروم و کم برخوردار، افزايش تنوع رشتههاي آموزشي، افزايش اجراي دورههاي آموزش مجازي، افزايش فرصتهاي مطالعاتي و پژوهشي مربيان و اجراي دورههاي آموزشي تحقيق و پژوهش از ديگر موارد طرح شده توسط نماينده مربيان کشور بود بر اساس اين گزارش تامين اعتبار تجهيزات و مواد مصرفي، پرداخت حق ماموريت، حق آزمون و حق التدريس، پيگيري لايحههاي مربوط به سازمان براي تصويب در مجلس، اجراي فوق العاده ويژه براي مربيان، تمرکز زدايي اجراي آموزشهاي مربيان در مرکز تربيت مربي، تاسيس کارگاه پژوهش محور در هر استان، فراهم کردن بستر همانديشي مربيان، لحاظ شدن گواهي نامههاي نوع دوم در ارتقاي مربيان، تأليف منابع آموزشي مرجع، بهرهگيري از مربيان در کارگروههاي تخصصي استاني و ستادي، افزايش تعامل با شرکتهاي دانش بنيان، در نظر گرفتن رشته هاي مرتبط مشاغل زيان آور در محاسبات بيمهاي مربيان و ضرورت تدوين اساس نامه مربيان نيز از ديگر موارد مورد نظر مربيان بود که در گفتگوي مستقيم با علي اوسط هاشمي، رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور مطرح شد