برگزاري اولين همايش نقش آموزشهاي مهارتي در کاهش آسيب هاي اجتماعي در اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان

کد خبر: 764 تاریخ انتشار: 1393/12/06
نمایش: 1415
اخبار
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري ، اولين همايش نقش آموزشهاي مهارتي در کاهش آسيب هاي اجتماعي در اين اداره کل برگزار گرديد.
بنابراين گزارش، در اين همايش ابتدا تقي پور مدير کل آموزش فني وحرفه اي استان با اشاره به اينکه آموزش هاي مهارتي نقش بسيار ارزنده اي در کاهش آسيب هاي اجتماعي دارند افزود آموزش فني و حرفه اي در استان با حضور در اين حوزه همگام با ساير دستگاههاي ذيربط از قبيل بهزيستي ، سازمان زندانها ، نيروي انتظامي و کميته امداد ، با ارائه آموزش در راستاي توانمند سازي زندانيان ، زنان سرپرست خانوار ، افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي ، معتادان بهبود يافته ، کودکان کار ، ساکنين بافتهاي فرسوده و حاشيه نشين ها و دانشجويان گامهاي موثر در راستاي کاهش آسيب هاي اجتماعي برمي دارد.
وي افزود  توانمندسازي افراد در معرض خطر ضمن ايجاد اشتغال براي آنان و بازگشت دوباره به آغوش اجتماع ، ايجاد انگيزه، اميد به زندگي ، گرايش به ارتكاب جرم و بزه اجتماعي را در آنان كاهش مي دهد.
تقي پور افزود معضلات اجتماعي را نمي توان نتيجه يک يا چند عامل دانست و بايد جهت ريشه يابي اين آسيب ها کليه نهادهاي حمايتي و اجتماعي دست به دست هم دهند و با تدوين برنامه و راهکاري جامع در پي حل اين معضلات باشند.
در ادامه سروان زارع از پليس پيشگيري با اشاره به امنيت، نظم و آرامش در جامعه به عنوان زيرساختهاي جامعه اي سالم ، لزوم توجه بيش از پيش خانواده ها به فرزندان و اعضاي خانواده را يادآور شد و افزود گسترش روزافزون کانالهاي ماهواره اي و عدم تطابق فرهنگ حاکم بر اين رسانه ها با فرهنگ ايراني اسلامي ، مشکلات بسياري را از قبيل طلاق و بي بند و باري ، روابط غير اخلاقي در جامعه ايجاد نموده ، که در برخور با اين معظلات بايد هوشمندانه و با برنامه عمل نمود.
وي افزود در حال حاضر بيکاري يکي از معظلاتي است که ايجاد کننده انحرافات اجتماعي بسياري است و اگر فرد ضمن حضور در دوره هاي مهارتي شغل يا حرفه اي فراگيرد ، بواسطه آن ، ضمن ايجاد درآمد ، برنامه زندگي فرد متحول شده و ميل به پيشرفت نيز دروي شکوفا مي شود.
 سيد محمد موسوي معاون دادستان عمومي و انقلاب و دبيرهيات نظارت و بازرسي حقوق شهروندي استان نيز با اشاره به اينکه پيگيري بحث اشتغال يکي از موثرترين راهکارهاي کاهش آسيب هاي اجتماعي است ،  افزود با توجه به بررسي هاي صورت گرفته اکثر مفاسد در خانواده هايي صورت گرفته که بنيان خانواده و تعهد خانوادگي ضعيف است و افراد فاقد شغل و درآمد مي باشند.
وي خواستار تعامل سايردستگاهها و حضور نهادهاي خيريه در اين حوزه شد و افزود زنان سرپرست خانوار در معرض بيشترين صدمات قرار دارند و نيازمند خدمات بيش از پيش در قالب برنامه هاي حمايتي هستند.
سپس دکتر جلائي فر، مدير کل کاهش آسيب هاي اجتماعي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، فقر و بيکاري را دو عامل اساسي درزمينه ي آسيب هاي اجتماعي بيان کرد و افزود با راهکارهايي که رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيان آسيب شناسي اين حوزه بيان کردند ، خط مشي ارگانها و سازمانهاي ذيربط به وضوح مشخص گرديد که حرکت در اين مسير به مراتب کار حساس و دشواري است.
وي با اشاره به  آمار ارائه شده در حوزه اشتغال کشور، عامل اصلي بيکاري 85% از بيکاران در کشور را عدم کسب مهارت کافي بيان کرد و افزود آموزش هاي تئوري رسمي در حوزه دانشگاههاي کشور جوابگو حل مشکل اشتغال جوانان فارغ التحصيل در کشور نبوده و ضروري است که اين افراد با کسب آموزش هاي عملي و مهارتي مورد نياز در سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، مهارتهاي مورد نياز خود را براي ورود به بازار کار تکميل کنند.
وي براي نمونه با اشاره به عدم تجربه عملي 90% از فارغ رشته عمران در زمينه نظارت هاي فني افزود گزارش ها و آمار نشان دهنده اين مطلب است که فارغ التحصيلان دانشگاهي اين رشته فني فاقد توانايي به کارگيري اصول و دانش مديريتي رفتار در رشته خود هستند و از تجربه و جسارت کافي براي انجام پروژه هاي ساختماني و عمراني برخوردار نيستند.
وي رفع معضل بيکاري را عاملي موثردر کاهش آسيب هاي اجتماعي بيان کرد و به اهميت نقش مشاوره براي انتخاب صحيح رشته ي مهارتي کارآموزان و مهارت جويان اشاره کرد.
در ادامه مرادي، معاون سياسي و امنيتي استاندار، ضمن تقدير از اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان در برگزاري اين همايش ، فعاليت در اين حوزه را کاري بسيار ارزشمند دانست و افزود هدف از اين قبيل همايش ها را پاسخ به سوالات اساسي در اين حوزه نظير ارائه راهکارهاي مفيد و موثر ، نحوه فعاليت براي کاهش آسيب ها و تبيين ضرورت فعاليت هاي پيشگيرانه در اين زمينه دانست.
وي دست يابي به شاخص هاي ارتقا و پيشرفت کشور را در گرو سلامت در رفتارهاي اجتماعي معرفي نمودو افزود هر قدر يک کشور در زمينه درصد آسيب هاي اجتماعي رشد کند، به همان ميزان از شاخص هاي سلامت و پيشرفت خود فاصله مي گيرد.
مرادي سرعت رشد فناوري هاي اطلاعاتي را سريع و درابعاد مختلف دانست و آگاهي بخشي دراين حوزه را اولين قدم براي سلامت اجتماعي دانست.
وي پايگاه اصلي آگاهي بخشي در اين زمينه را کانون گرم با محبت خانواده بيان کرد و اضافه کرد به هر ميزان که فاصله از کانون خانواده بيشتر شود، فرزندان پايه هاي ارتباطي خود را در بيرون از خانواده مي يابند کهاين  منجر به گسستگي پيوندهاي عاطفي با اوليا مي شود.
معاون سياسي و امنيتي استاندار رمز موفقيت دراين حوزه را همکاري و تعامل و مشارکت بين ارگان هاي مسئول دانست و رفتار عالمانه، مدبرانه و آگاهانه با مخاطب را در اين زمينه بسيار مهم دانست.
به گفته آماره رئيس اداره آموزش ، پژوهش و برنامه ريزي و دبير همايش نقش آموزشهاي مهارتي در کاهش آسيب هاي اجتماعي ، اين همايش اين همايش با حضوراصحاب رسانه ، مسئولين و کارشناسان استانداري ، آموزش فني و حرفه اي ،  نيروي انتظامي ، آموزش و پرورش ، کميته امداد ، بهزيستي ، ورزش و جوانان ، دانشجويان مرکز علمي کاربردي فني و حرفه اي و مديران و مربيان آموزشگاههاي آزاد فني و حرفه اي برگزار گرديد.
 

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها