نشست معاون آموزش اداره کل آموزش فني وحرفه اي و معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي استان با محوريت برگزاري همايش مشترک نمد در استان

کد خبر: 792 تاریخ انتشار: 1393/12/26
نمایش: 817
اخبار
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان، جلسه مشترک معاونت آموزش، پژوهش و برنامه ريزي اين  اداره کل با معاونت صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان در خصوص برگزاري همايش مشترک نمد در استان برگزار گرديد.
شهرام کوهيان افضل، معاون آموزش، پژوهش و برنامه ريزي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان، با بيان پتانسيل هاي بالاي صنايع دستي بومي استان، هدف از برگزاري اين جلسه مشترک را رسيدن به توافق در زمينه اجراي يک همايش مشترک استاني بين دو اداره کل در اواسط اردييبهشت ماه به منظور برند سازي در حوزه نمد، تدوين استاندارد هاي اين رشته و زير مجموعه هاي آن در سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور با کمک کارشناسان مسئول طرح و برنامه ريزي اين اداره کل، برنامه ريزي آموزش رشته هاي زير مجموعه نمد ( نمد صنعتي) توسط سازمان آموزشي فني و حرفه اي و اجر نهادن به اين صنعت بومي استان بيان کرد.
وي اضافه کرد امروزه نمدمالي و توليد محصولات نمدي شغلي طاقت‌فرسا و سخت در استان ما به شمار مي‌رود و هنري که از قديمي و تاريخي‌ترين مشاغل استان محسوب مي‌شود.
وي مناطق عمده نمدمالي استان چهارمحال و بختياري را در دو شهرستان شهرکرد و بروجن معرفي کرد و افزود هم‌اکنون بسياري از فروشگاه‌ها و کارگاه‌هاي توليدي نمدمالي به علت نبودن متقاضي خريد و مشتري تعطيل شده‌اند و در بسياري از اين فروشگاه‌ها کالا‌هاي ديگري همچون کالاهاي چيني به علت بازارپسندي جايگزين اين هنر بومي شده‌اند.
در ادامه قهرمان آماره رئيس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ريزي، ضمن ارائه توضيحاتي در خصوص صنعت نمد افزود صنعت نمدمالي از کهن‌ترين ميراث صنايع دستي ايران خاصه استان چهارمحال و بختياري مي‌باشد که قديمي‌ترين نشانه‌هاي هنرورزي ‌اقوام کهن ايراني را مي‌توان در آن پي‌جوئي کرد.
وي ادامه داد ، نمد، نوعي بافته سنتي و زيرانداز است که با پشم توليد مي شود، براي تهيه نمد ، عمل بافتن انجام نمي شود بلکه با ايجاد فشار، رطوبت و حرارت، الياف پشمي درهم کوبيده مي شود که دو خاصيت جعديابي و پوسته اي شدن پشم امکان توليد نمد را فراهم مي کنند.
وي بيان کرد هم‌اکنون آخرين نمدمال‌ها در شهرکرد و بروجن فعاليت مي‌کنند، به‌طوري که اگر مورد حمايت قرار نگيرند اين تعداد اندک توليدکننده نمد نيز از اين شغل انصراف مي‌دهند و ديگر توليدکننده و هنرمندي در اين عرصه فعاليت نخواهد کرد. نمد مانند گذشته ديگر بازاري ندارد و خريداران اين محصول دستي بسيار کم شده‌اند و به سمت خريد کالاهاي جايگزين اين محصول رفته‌اند.
وي نمد چهارمحال و بختياري را در سراسر کشور داراي کيفيت و شهرت بالايي معرفي کرد که هم‌اکنون بيشترين محصولاتي که توليد مي‌شود را کلاه نمدي، شال کمري، زيرانداز، شنل چوپان و... دانست.
آماره درآمد اين شغل را بسيار کم و شغل نمدمالي و کلاه‌مالي را درحال منسوخ شدن معرفي کرد که نياز به حمايت بيشتر ميراث فرهنگي از شاغلان اين حرفه دارد.

در ادامه اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان نيز مواردي در اين خصوص بيان نمودند و مقرر شد در جلسه آتي در خصوص هماهنگي هاي لازم جهت برگزاري همايش مذکور تصميم گيري صورت گيرد.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها