برگزاري گذر مهارتي آشنايي با تاريخچه معماري در ايران در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي بانوان مهارت ديده

کد خبر: 805 تاریخ انتشار: 1394/01/27
نمایش: 1315
اخبار
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان، در حاشيه برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي بانوان مهارت ديده در اين اداره کل، گذر مهارتي آشنايي با تاريخچه معماري در ايران برگزار گرديد.
در اين برنامه آموزشي که توسط سرکار خانم مهندس نوريزاده، موسس و مربي آموزشگاه آزاد فني و حرفه اي پراکتيک برگزار گرديد و مورد استقبال دانشجويان و بازديد کنندگان از نمايشگاه قرار گرفت، وي با معرفي تاريخچه مختصري از پيشينه معماري و تحولات آن در طي گذر زمان، به تغييرات بنيادي در مقايسه با معماري امروز اشاره کرد و افزود سرزمين کهنسال ايران با سابقه‌اى درخشان و طولانى در هنرهاى گوناگون، سهم بزرگى نيز در توسعه و تکامل معمارى جهان دارد.
وي همچنين بيان کرد: اين آثار ارزشمند معمارى که معرف فرهنگ و تمدن ايران و ايرانى است، دستاورد تلاش متمادى هنرمندانى است که با ايمان و ابتکار در تکامل و گسترش هرچه بيشتر معماري، به‌خصوص در دوران اسلامى مشتاقانه کوشيده‌اند.
وي سابقه معمارى در ايران را براساس بررسى‌ها و کاوش‌هاى باستان‌شناسى به حدود هزارهٔ هفتم قبل از ميلاد دانست و گفت از آن زمان تاکنون اين هنر در ارتباط با مسائل مختلف، بويژه دلايل مذهبى گسترش و تکامل يافته است.
نوريزاده گفت: معمارى ايران داراى ويژگى‌هايى است که در قياس با معمارى ساير کشورهاى جهان، ارزشى مخصوص به‌خود دارد. ويژگى‌هايى چون طراحى متناسب، محاسبات دقيق، ستون‌هاى بلند، گوناگون که هر کدام در عين سادگى معرف شکوه معماري اين سرزمين است.
اين مربي و معمار همچنين بيان داشت : شايد به جرات بتوان گفت براي اولين بار ايراني ها بودند كه آجر را درست كرده و از آن در معماري استفاده كردند كه نمونه بسيار قديمي آن در معبد چغازنبيل واقع در شوش است كه شايد بتوان با آن قدمت معماري بشر سنجيده شود و همچنين نشانه استعمال نخستين آجرها را در تپه سيلك كاشان، مناره ها و سدهاي باستاني و بازمانده ساختمان هاي كهن در مرو، خرابه قصر هاتره در ساحل دجله و ويرانه هاي معبد كنگاور، يادگار خسرو پرويز در قصر شيرين و طاق بستان كرمانشاه مشاهده كرد.
در پايان اين برنامه آموزشي با همکاري اداره آموزش، پژوهش و برنامه ريزي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان، به شرکت کنندگان در اين گذر مهارتي، گواهينامه حضور در اين برنامه ارائه گرديد.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها