تبيين برنامه هاي سند اجرايي سال 1394 سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور
معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور در ديدار با کارکنان اداره کل آموزش فني وحرفه اي استان چهارمحال و بختياري، برنامه هاي سند اجرايي سال 1394 اين سازمان را تبيين کرد.
به گزارش پيك مهارت آنلاين به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، دکتر کورش پرند، معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و رييس اين سازمان، امروز چهارشنبه مورخ 23/2/1394 در ديدار با کارکنان اداره کل آموزش فني وحرفه اي استان چهارمحال و بختياري به تبيين برنامه ها و سند اجرايي اين سازمان در سال 1394 پرداخت .
رييس سازمان آموزش فني وحرفه اي كشور بيان داشت: توانمندسازي مهارتي دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهها، توانمندسازي مهارتي روستاييان، عشاير، مناطق محروم و مرزي، تدوين و به روز رساني استانداردهاي آموزش شغل و شايستگي، اصلاح قوانين موجود و تدوين و تصويب قوانين، توانمندسازي نيروي انساني ( کارآموزان – مربيان – کارکنان)، ارتقاي همکاري هاي بين بخشي ( تفاهمنامه ها)، تحول، بهسازي و نوسازي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، توسعه مشاغل خانگي،حمايت و توسعه بخش خصوصي،فرهنگي و اطلاع رساني، ارتقاي قابليتهاي مشارکتي و خرد جمعي(نقش آفريني مؤثر شوراها) و بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات بخشي از سرفصل هاي اصلي برنامه هاي سال 1394 اين سازمان مي باشند.
وي ادامه داد: توسعه منابع علمي – آموزشي (انتشارات) ، تضمين کيفيت آموزش هاي فني و حرفه اي، بهينه سازي منابع، تحول سنجش و ارزشيابي مهارت، تحقيق و توسعه، توسعه فناوري مشاوره و هدايت شغلي، بودجه ريز ي مبتني بر عملكرد، سلامت اداري و حقوق شهروندي، حضور موثر در عرصه بين المللي، آموزش مجازي و زنان و خانواده از سرفصل هاي ديگر برنامه هاي سند اجرايي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور مي باشند.
دکتر پرند افزود: اين برنامه ها بر اساس نياز كشور، اسناد بالادستي و تأكيدات وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تدوين شده اند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بيان داشت: پيگيري تدوين و اجراي طرح توانمندسازي و آموزش هاي مهارتي روستاييان، عشاير و مناطق محروم و مرزي کشور با رويکرد اشتغال پايدار(مصوب 4/9/1393 شوراي عالي اشتغال) در جهت عدالت آموزشي و به منظور جلوگيري از مهاجرت روستاييان و مشكل حاشيه نشيني و سكونت گاه هاي غير رسمي از برنامه هاي مهم اين سازمان در سال جاري است.
وي تأكيد كرد: توانمندسازي روستاييان مهم ترين اقدام در جهت ارتقاي رفاه اجتماعي آنان است كه سازمان آموزش فني وحرفه کشور نيازسنجي آموزشي روستاييان را به صورت پايلوت در چندين روستاي كشور اجرايي نموده است.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در ادامه اظهار داشت: پيگيري و تدوين طرح ارتقاء شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با رويکرد رفع نياز بازار کار کشور به نيروي متخصص(مصوب جلسه 3/9/1393 شوراي عالي اشتغال) برنامه ديگري است كه اين سازمان در دستور كار خود دارد.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان داشت: طرح مذكور پس از تصويب در كمسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي توسط اين سازمان در سراسر كشور عملياتي مي شود.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تأكيد كرد: طرح ارتقاء شايستگي هاي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي با رويکرد رفع نياز بازار کار کشور در سال 1393 به صورت پايلوت اجرا شده است و در حال حاضر سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با تدوين 10زير برنامه براي اجراي طرح مذكور آمادگي اجراي گسترده اين طرح را در سراسر كشور دارد .
دكتر كورش پرند تأكيد كرد: حمايت هاي دولت و همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اجرا و گسترش طرح ياد شده نقش مهمي دارد.
وي در ادامه بيان داشت: مبحث ديگر اعزام نيروي كار به خارج كشور است كه شرط لازم براي تحقق آن برگزاري آزمون هاي بين المللي است ودر اين راستا هماهنگي هاي لازم با سازمان هاي بين المللي برگزاري آزمون ها صورت گرفته است.
دكتر پرند بيان داشت: برگزاري آزمون هاي الکترونيکي را در راستاي تحقق دولت الکترونيک، ارائه خدمات پوياتر و چابك تر در زمينه سنجش مهارت، کاهش هزينهها برگزاري آزمون و تسريع در اجراي آزمون ها در برنامه اين سازمان قرار داده ايم.
وي اظهار داشت: آزمون هاي الكترونيكي را در دو حوزه ملي و بين المللي اجرايي خواهيم كرد.
وي همچنين ايجاد سامانه الكترونيكي نيازسنجي آموزش روستايي به منظور به روز بودن و دردسترس بودن اطلاعات مربوط به شهرستان هاي نيازسنجي شده را از برنامه هاي سال جاري اين سازمان معرفي كرد.
دكتر پرند بيان داشت: اين سازمان در سال جاري چهارمين همايش ملي و سومين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال را با هدف توسعه ارتباطات سازمان در سطح ملي و بين المللي، ترويج فرهنگ پژوهش محوري در بين کارکنان، اشاعه فرهنگ مهارت آموزي در جامعه وتبيين نقش آموزشهاي مهارتي در مجامع علمي برگزار مي نمايد .
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان داشت: از برنامه هاي اين سازمان در حوزه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي مي توان به برنامه ريزي و پيگيري ارائه آموزش هاي فني و حرفه اي جهت توانمند سازي شغلي معتادين بهبود يافته ( بر اساس توافق نامه سازمان و ستاد مبارزه با مواد مخدر ) مراكزدرمان و نگهداري ماده 16در صورت تامين اعتبار از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره كرد.
دكتر پرند افزود: پيگيري انعقاد تفاهمنامه توانمندسازي خانواده هاي زندانيان و اجراي آن براي اولين بار در كشور و برنامه ريزي و پيگيري ارائه آموزش هاي فني و حرفه اي براي توانمند سازي شغلي زنان بدسرپرست، خودسرپرست و سرپرست خانوار از جمله برنامه هاي اين سازمان در حوزه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي است.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در ادامه از برنامه ريزي براي توانمندسازي منابع انساني شامل: ارتقاء سطح دانش مربيان تبديل وضع شده از حق التدريس به پيماني، ارتقاء سطح دانش مديريت مديران كل استاني وستادي ومعاونين مربوطه وروساي مراكز آموزش فني وحرفه اي و آموزش مربيان آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد وآموزش مديران آموزشگاههاي فني و حرفه اي آزاد در سال 1394 خبر داد.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور از برنامه ريزي براي کاهش ديماند و تبديل با استفاده از انرژي هاي نو توسط اين سازمان خبر داد.
دكتر پرند در ادامه به اجراي طرح اعتبارسنجي مراكز آموزش فني و حرفه اي كشور در راستاي كيفي سازي اين مراكز اشاره كرد و بيان داشت: در مرحله نخست براي حدود 400 مركز آموزش فني و حرفه اي ارزيابي دروني انجام شده است.
وي بيان داشت: در مرحله دوم اجراي ارزيابي بيروني طرح اعتبارسنجي مراكز آموزش فني و حرفه اي دولتي، اجراي طرح اعتبارسنجي از آموزشگاه هاي آزاد در سطح كشور را از برنامه هاي سال جاري سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور در سال جاري مي باشد.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان داشت: ايجاد اپراتور ملي يادگيري دانش بنيان – اميد توسط اين سازمان طرحي استثنايي در كشور است و 12 خدمت ويژه از آموزش هاي مجازي در سطوح مختلف را در برمي گيرد.
دكتر پرند بيان داشت: اجراي طرح توسعه آموزشهاي پيامکي ارزش افزوده(Value Added Services) از سال1393 با برنامه ريزي خاص آغاز شده است و در حال حاضر 2 ميليون نفر عضو، آموزش هاي لازم را از اين طريق دريافت مي نمايند.
دكتر پرند بيان داشت: توسعه كمي و كيفي و ارتقاء مراکز آموزش فني و حرفه اي جوار دانشگاهي ASD براساس طرح ارتقاء و توانمندسازي دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي، تهيه، تدوين و تصويب استانداردهاي آموزشي دوره طرح کارورزي، تدوين استانداردهاي آموزش شغلي و شايستگي ICT در ارتباط با تفاهم نامه ستاد توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.
وي افزود: برنامه ريزي اجراي دوره هاي آموزشي مربيان در راستاي تفاهم نامه با سازمان انرژي هاي نو (سانا)،سبزسازي استاندارد هاي آموزش شغلي و شايستگي در حوزه هاي مختلف با مشارکت سازمان حفاظت محيط زيست، پيگيري تخصيص اعتبار ستاد توسعه فناوري هوافضا جهت تدوين استاندارد هاي آموزش شغلي و شايستگي فناوري صنايع هوايي و هوانوردي از برنامه هاي سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور در سال جاري است.