معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي: نيمي از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان نقشي در توليد کشور ندارند/ايجاد مشاغل خرد در توسعه استان نقش آفرين است

کد خبر: 835 تاریخ انتشار: 1394/02/24 16:08:05
نمایش: 735
اخبار
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: پنج ميليون و 700هزار دانشجو و فارغ‌التحصيل هيچ نقشي در توليد و ارزش افزوده اقتصادي کشور ندارند.
به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه چهارمحال و بختياري، كورش پرند 24 ارديبهشت‌ماه در همايش«تدبير در توسعه چهارمحال و بختياري» با اشاره به اهميت توانمندسازي روستاييان در راستاي جلوگيري از مهاجرت آنان افزود: يكي از معضلات كنوني كشور مهاجرت روستاييان به حاشيه شهرها و آسيب هاي اجتماعي حاصل از آن است.
وي ضرورت توانمندسازي و آموزش‌هاي مهارتي به روستاييان و عشاير مناطق محروم با رويكرد ايجاد اشتغال پايدار درراستاي جلوگيري از مهاجرت روستاييان را يادآور شد و اظهار كرد: با توجه به جمعيت بالاي روستاييان و عشاير در استان و جايگاه اقتصادي اين استان طرح توانمندسازي مهارتي روستاييان وعشاير يك طرح تاثير گذار است.
پرند خاطرنشان كرد: اين طرح در آخرين شوراي عالي اشتغال در هشت فاز به تصويب رسيد و در مجلس شوراي اسلامي به اين طرح 130 ميليارد تومان به سازمان فني و حرفه اي اعتبار اختصاص داده شد.
وي به اهداف طرح توانمندسازي روستاييان اشاره و تصريح كرد:  بالابردن رفاه اجتماعي، افزايش سرانه آموزشي مهارتي، ايجاد مشاركت روستاييان  و همكاري دستگاه‌هاي اجرايي براي رسيدن به توسعه پايدار از مهم ترين اهداف اين طرح است.
پرند با اشاره به نرخ بيكاري در بين فارغ التحصيلان افزود: طبق آخرين آمار نرخ بيكاري فارغ التحصيلان كشور 18.9 درصد است كه از اين تعداد 12.9 درصد مرد و 31.3 درصد زن هستند.
وي اظهار كرد: از 11ميليون و 200 هزار دانشجو و فارغ التحصيل  كشور پنج ميليون و 700هزار نفر غير فعال هستند كه هيچ نقشي در توليد و ارزش افزوده اقتصادي ندارند.
به گفته وي، بيشترين نرخ بيكاري در رشته‌هاي كامپيوتر، شيلات، جنگل داري، محيط زيست است كه در رشته كامپيوتر اين نرخ 27.2 درصد و كمترين نرخ در خدمات حمل ونقل به ميزان 1.7درصد است.
پرند بابيان اينكه 4.5 ميليون دانشجوي در كشور درحال تحصيل هستند افزود: از اين تعداد 66درصد دانشجويان در حوزه كارشناسي تحصيل مي كنند كه درآينده نزديك براي اشتغال اين فارغ التحصيلان با مشكل بزرگي مواجه مي شويم.
وي گفت: طرح ارتقا شايستگي حرفه اي دانشجويان و دانش آموختگان با رويكرد رفع نياز بازار كار از طرح هاي مهمي است که در آخرين شوراي اشتغال به تصويب رسيده است كه  مي تواند بسياري از معضلات بيكاري فارغ التحصيلان را برطرف كند كه براي اين طرح درمجلس 4هزار ميليارد تومان مصوب شد.
پرند در اين همايش به طرح ايجاد مشاغل خرد وخانگي اشاره و تصريح كرد: اين طرح در كشور درحال اجراست كه تاكنون 85 درصد موفق بوده است كه باتوجه به پتانسيل هاي استان اين طرح مي تواند در توسعه اقتصادي استان نقش آفرين باشد.
وي همچنين به بازديدهاي خود از مراکز فني و حرفه اي اين استان اشاره کرد و افزود: طرح «اميد» با هدف آموزش مهارت‌هاي دانش بنيان از طريق فضاي مجازي باهمكاري رايتل انجام مي شود كه مي تواند در اين استان نيز اجرا شود.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها