وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تأکيد کرد:ضرورت سرمايه گذاري براي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي مبتني بر آينده پژوهي در مشاغل و فناوري‌ها

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در چهارمين همايش ملي و سومين همايش بين المللي بر ضرورت سرمايه گذاري براي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي مبتني بر آينده پژوهي در مشاغل و فناوري‌ها تأکيد کرد.

کد خبر: 859 تاریخ انتشار: 1394/03/19
نمایش: 777
اخبار
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي  در چهارمين همايش ملي و سومين همايش بين المللي بر ضرورت سرمايه گذاري براي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي مبتني بر آينده پژوهي  در مشاغل و فناوري‌ها تأکيد کرد.
به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان، به نقل از روابط عمومي سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور، دکتر علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با تأکيد بر ضرورت سرمايه گذاري براي توسعه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي مبتني بر آينده پژوهي در مشاغل و فناوري‌ها به ويژه سرمايه گذاري براي آموزش شيوه‌هاي نوين کسب و کار و کارآفريني بيان داشت: در اين راستا سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشوردر حوزه فناوري‌هاي نوين راهبردي کشور برنامه جامعي داشته و در حوزه انرژي‌هاي نو، نانو، زيست فناوري، اطلاعات و ارتباطات، ميکروالکترونيک، سلامت، طب سنتي و گياهان دارويي، آب، خشکسالي، خاک و محيط زيست اقدامات بسياري را با همکاري ستادهاي توسعه فناوري نوين رياست جمهوري در اين زمينه داشته است.
دکتر ربيعي با اشاره به اينکه دو دستور کار براي حوزه آموزش فني و حرفه‌اي با توجه به اولويت‌هاي کشور درحال اجرا است، افزود: طرح ارتقاي شايستگي‌هاي حرفه‌اي دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهي با رويکرد رفع نياز بازار کار به نيروي متخصص و طرح توانمندسازي و آموزش‌هاي مهارتي روستاييان، عشاير، مناطق محروم و مرزي با رويکرد اشتغال پايدار در دستور کار است.
وي ادامه داد: ضرورت تدوين و اجراي برنامه‌هاي تحولي در حوزه سنجش و ارزيابي مهارت در کشور از سوي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور مبتني بر استانداردها و شيوه‌هاي نوين بين المللي و حرکت به سمت نظام صلاحيت حرفه‌اي، نقش آموزش‌هاي مهارتي در ارتقاي بهره وري نيروي کار و به دنبال آن کيفيت توليدات ملي، منابع انساني کارآمد بايد مهمترين دغدغه مديران را به خود اختصاص دهد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تأکيد کرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد اقتصادهاي رو به رشد و حتي توسعه يافته تا چه اندازه به نيروي کار ماهر اهميت مي‌دهد. در سايه نيروي انساني ماهر بهره وري بالا رفته و کيفيت توليدات نيز افزايش مي‌يابد.
دکتر ربيعي افزود: اصطلاح مهارت آموزي يک اصل است و اين اصل مي‌تواند در اشتغال زايي موثر باشد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه سال گذشته از ريزش ۲۴۰ هزار نيروي کار جلوگيري کرديم، افزود: براي رسيدن به نرخ بيکاري يک رقمي نيازمند ايجاد ساليانه ۸۰۰ هزار شغل هستيم. در عين حال ۷ميليون شاغل غيررسمي داريم.
دکترعلي ربيعي با اشاره به اينکه سواد مهارتي اساس رشد و پيشرفت کشور است، اظهار داشت: تنها جامعه‌اي مي‌تواند پيشرفت کند که به واسطه سواد مهارتي به رشد دست يافته باشد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي يادآور شد: آمار بيکاري جوانان در دنيا بيش از آمار جهاني است و همچنين شکاف بيکاري جنسيتي بيش از 20 درصد در آمارهاي جهاني است.
دکترربيعي با تأکيد براينکه هرساله 40 ميليون نفر روانه بازار کار مي‌شوند اظهار کرد: اين موضوع به اين معني است که تا سال 2030 ، جهان به 60 ميليون شغل نياز دارد که بيشتر آنها خدماتي است و با ترسيم شرايط جهاني بيکاري بايد گفت کشور ما نيز چنين شرايطي را دارد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينکه سهم نيروي کار از توليد ناخالص ملي رو به افول است، بيان داشت: از 22 ميليون نيروي کاري که مرکز آمار اعلام مي‌کند 15 ميليون داراي دفترچه بيمه هستند و اين به اين معني است که 7 ميليون در بخش غيررسمي مشغول کار هستند.
دکتر ربيعي بيان داشت: ثروت ملي ما نفت نيست بلکه ميزان کار موثر و مفيد و با مهارت است توانمندسازي راه حل نهايي براي توسعه پايدار است که با مهارت آموزي محقق مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه بيکاري بحران‌هاي اجتماعي عظيم در جامعه را به همراه دارد، بيان داشت: سعادت يک جامعه مي‌تواند تحت عنوان کار باشد و جايگاه و کارکرد کار براي تحقق عدالت اجتماعي اجتناب ناپذير است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اعلام اينکه راهبرد ما اشتغال بزرگ با بنگاه کوچک است، از ظرفيت ايجاد ۵۰۰هزار شغل در صنعت کفش و لباس خبر داد .
وي تأکيد کرد: امسال آموزش کارآفرينان را مد نظر داريم. استراتژي امسال ما بردن آموزشهاي فني و حرفه اي به روستاها و محله هاست و قصد داريم نوعي مشاغل اجتماعي را با زندگي اقتصادي براي افراد به وجود آوريم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با تأکيد برافزايش بهره وري نيروي کار بيان داشت: مهارت افزايي بالا به افزايش بهره وري کمک خواهد کرد.
دکتر ربيعي با تاکيد بر گفتمان اشتغال بزرگ در بنگاه هاي کوچک که راهبرد مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي محسوب مي شود؛ خواستار همکاري همه دستگاه ها براي توسعه اشتغال در بنگاه هاي خرد و متوسط در کشور شد.
وي يادآورشد: بسياري از مشاغل در حوزه روستايي در حال نابودي است و انگيزه ها کاهش يافته؛ در حالي که مي توانيم با آموزش هاي مهارتي در زمينه صنايع دستي اين دانش را حفظ کنيم.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادامه داد: امسال مجلس شوراي اسلامي نيز توجه ويژه اي به آموزش هاي مهارتي کرده و منابعي را براي اين منظور مد نظر قرار داده است.
دکترربيعي با اشاره به آموزش هاي جوار دانشگاهي بيان داشت: اين آموزش ها به منظور تقويت مهار دانشگاهيان براي جلوگيري از تورم بيکاري فارغ التحصيلان است.
وي افزود: براي ايجاد اشتغال به سرمايه گذاري متکي نشديم و توجه به سرمايه هاي خرد را در دستور کار قرار داديم وتوانمندسازي کارآفرينان افزايش رفاه اجتماعي است.
وي با بيان اينکه توانستيم بيش از 250 نفر از کارآفرينان را با حمايت صندوق کارآفريني اميد حمايت کنيم اظهار کرد: به منظور حمايت از کارآفرينان حمايت از کارفرماياني است که کمتر از 5 نفر نيروي انساني دارند و در زمينه حمايت هاي بيمه اي توجه ويژه داريم.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها