سخنراني دکتر كورش پرند، معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور درچهارمين همايش ملي و سومين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال

کد خبر: 860 تاریخ انتشار: 1394/03/19
نمایش: 696
اخبار
بسم ا الرحمن الرحيم
سپاس خداوندي را كه انسان را اشرف مخلوقات آفريد و تكامل او را در كار، و هنر او را در مهارت، فعاليت و تغيير و  تحول رقم زد. سپاس خداوندي را که انسان را از سراشيبي جهل و کفر به سراي امن و ايمن يکتاپرستي و علم و دانش دعوت نمود و اوج رستگاري را در كار و فعاليت مفيد كه هم سنگ عبادت است نهاد.
 
سلام و صلوات خداوند بر حضرت محمد و خاندان مطهرش
سلام عرض مي کنم حضور شما مهمانان و شرکت کنندگان محترم داخلي و خارجي
 
خداوند را شاكرم كه توفيق يافتيم امروز «چهارمين همايش ملي و سومين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال» را به عنوان اولين و مهمترين گردهمايي انديشمندان و پژوهشگران داخلي و خارجي در حوزه آموزشهاي مهارتي و اشتغال، برگزار نماييم.
به عنوان رئيس همايش به تمامي حضار عزيز به ويژه مدعوين و ميهمانان خارجي شرکت کننده خير مقدم عرض مي نمايم.
جهان امروز با توسعه فناوري و تغييرات گسترده برخاسته از آن، كشورها را  ناگزير از تغيير رويكرد «اقتصاد مبتني بر منابع» به «اقتصاد مبتني بر دانش» نموده و همين موضوع سبب شده تا سه محور نوآوري، فناوري و شايستگي در روند توسعه و پيشرفت از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار شوند. بهبود شايستگي ها و مهارت هاي نيروي انساني، و توانمندي هاي يادگيري آن ها از طريق يادگيري مادام العمر و بويژه از طريق گسترش 
آموزش هاي فني و حرفه اي مهم ترين ابزارهاي دستيابي به اين سه محور است. امروزه در اغلب کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، آموزش­هاي فني و حرفه­اي اهميت بسيار زيادي پيدا کرده است و در برنامه ريزي توسعه کشورها نقش راهبردي را ايفا مي کند. رشد فزاينده جمعيت، ميزان بالاي بيکاري و مشارکت روز افزون انسان­ها در فعاليت­هاي اقتصادي تقاضاي جديدي را براي آموزش نيروي انساني ماهر و آموزش­هاي عملي ايجاد کرده است که اين شرايط نيز به نوبه خود بر اهميت حساس و حياتي اين آموزشها افزوده است.
در کشور جمهوري اسلامي ايران نيز آموزش هاي فني و حرفه اي به عنوان يكي از راهكارها و ابزارهاي مهم در توانمند سازي سرمايه هاي انساني، يكي از اولويت هاي راهبردي براي سرآمدي است و همچنين مي تواند به عنوان يكي از راهكارهاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي» باشد.
«سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور» به عنوان تنها متولي آموزش هاي فني و حرفه اي غير رسمي، گامهاي مهمي را در عرصه پررنگ تر نمودن نقش اين آموزشها برداشته است و اين افتخار را دارد كه با به ثمر رساندن بسياري از برنامه ها و اهداف خود نقش مهمي در عرصه مهيا سازي نيروي كار ماهر و تحقق اشتغال داشته است.
سازمان آموزش فني و حرفه­اي كشور باتوجه به اسناد بالادستي كشور همچون سند چشم انداز1404، 
سياست هاي کلي نظام اداري، اشتغال و اقتصاد مقاومتي، ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، برنامه­­ي پنجم توسعه­ي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، و با نگاه به منشور كاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي سند راهبردي مهارت و فناوري را به عنوان نقشه راه تحول و نوسازي در مجموعه خدمات، فرآيندها و فعاليت هاي اين سازمان طراحي و تدوين نموده است و به منظور بسترسازي اجراي آن هرساله اقدام به تدوين " بسته اجرايي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در سطح ستاد و صف"  نموده و براساس آن مجموعه فعاليتهاي خود را اجرايي مي كند. در سال جاري نيز باتوجه به الويتهاي مهم و راهبردي كشور اقدام به تدوين "سند برنامه هاي تحول مهارت" نموده است.
اين سند مشتمل بر 2 بخش كليات و برنامه هاي اجرايي بوده و برنامه هاي عملياتي را در 24 محور طبقه بندي نموده است. براي تحقق برنامه هاي اين بسته اجرايي، آيين نامه ها، دستور العملها، شيوه نامه ها و پيوستهاي اجرايي از سوي معاونتها و دفاتر ستادي  تدوين و به حوزه صف ابلاغ مي گردد.
ارتقاي توامنديهاي فناورانه، افزايش بهره وري نيروي كار بخشهاي مختلف اقتصادي، تحقق انسجام در سياستگذاري و برنامه ريزي آموزشهاي فني و حرفه اي، تضمين كيفيت آموزشهاي فني و حرفه اي، نهادينه سازي تأثيرگذاري در برنامه هاي كلان ملي، تنوع بخشي به الگوهاي ارائه اموزشهاي فني و حرفه اي، بهسازي و نوسازي آموزشي، بسترسازي براي تحقق اشتغال پايدار و كاهش نرخ بيكاري، اصلاح و تقويت زيرساختهاي قانوني آموزشهاي فني و حرفه اي در كشور و تقويت ارتباط بين آموزش هاي مهارتي، شايستگي و نياز بازار كار از جمله استراتژيهاي تدوين اين سند برنامه هاي تحول مهارت بوده است.
سازمان آموزش فني و حرفه­اي كشور در اين سند 24 محور كاري را براي خود تدوين نموده كه ارتقاي شايستگيهاي حرفه اي دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهها با رويكرد رفع نياز بازار كار به نيروي متخصص، توانمندسازي وآموزشهاي  مهارتي روستاييان، عشاير، مناطق محروم و مرزي، تدوين و به روز رساني استانداردهاي آموزش شغل و شايستگي، اصلاح قوانين موجود و تدوين و تصويب قوانين، رتقاي همکاري هاي بين بخشي ، توسعه آموزش مشاغل خانگي و خرد، آموزشهاي بازار محور و ايجاد وتوسعه بنگاههاي خرد و كوچك، مشاركت موثر و اثربخش در تكميل و ارتقاء مهارت شاغلين، حمايت از توسعه بخش خصوصي و مشاركت مردمي، تضمين کيفيت آموزش هاي فني و حرفه اي، تحول، نوسازي و بهسازي آموزش هاي، تحقيق و توسعه ومشارکت در ارتقاء توانمندي هاي فناورانه، اهتمام به ترويج فرهنگ مهارت اموزي، كار و كارآفريني، بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات،  توسعه منابع علمي – آموزشي و  تحول سنجش و ارزشيابي مهارت، حضور موثر در عرصه بين المللي و تحققديپلماسي مهارت و سلامت اداري و حقوق شهروندي از جمله اين محورها است.
اما از سوي ديگر آنچه هم راستا با ايجاد ساختارها، نظام ها، تدوين قوانين و رويه ها در مسير توسعه آموزش هاي مهارتي و كاربرد اين آموزش ها در عرصه عمل در كشور داراي اهميت بوده و امري ضروري به نظر مي رسد، رويکرد مدبرانه، علمي و مبتني بر پژوهش و به ويژه آينده پژوهي به اين آموزشها مي باشد كه در اين عرصه نيز گامهاي موثري برداشته شده است و برگزاري همايش هاي ملي و بين المللي مهارت آموزي و اشتغال يكي از آنهاست.
در سه سال گذشته با برگزاري « همايشهاي ملي و بين المللي مهارت آموزي و اشتغال» با بهره مندي از آرا و انديشه هاي صاحب نظران، متخصصان، اساتيد و كارشناسان خبره آموزش هاي فني و حرفه اي شاهد دستاوردهاي ارزنده اي در حوزه آموزش هاي مهارتي بوديم .
در پايان ضرورت دارد به عنوان رييس همايش از تمامي دست اندركاران برگزاري اين همايش بويژه مشاركت مدعوين محترم خارجي، سخنرانان محترم و همچنين ارائه كنندگان مقاله تشكر نمايم. اميد است كه اين همايش بتواند نگاهها و رويكردها به آموزش هاي مهارتي در ايران را موشكافانه تر و حساس تر نمايد.
اميدوارم با الطاف خداوند متعال در سالي كه به تدبير مقام معظم رهبري(مدظله العالي) به نام سال "دولت و ملت؛ همدلي و همزباني" نامگذاري شده است بتوانيم در مسير مهارت آموزي جوانان خدمتي ماندگار را داشته باشيم و از اين مسير شاهد تحقق اهداف متعالي دولت تدبير و اميد در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به ويژه در عرصه اشتغال پايدار باشيم.

افزودن دیدگاه


ارتباط مستقیم با مدیرکل


آدرس ایمیل ارتباط مستقیم با مدیر کل:
ali.karimzadeh1347@gmail.com

ارتباط با حراست کشور

اطلاعیه های سازمان

پیوندها